Следвайте ни

Инж. Желев предупреждава: Сгради по бул. „В. Априлов“ може да се срутят с тунела под гарата

Явно никой не си взе поука от провалите ни при строителството на спортна зала „Колодрума“, Транспортния проект и зоопарка

viber icon

В сайта на Общината е публикуван за обществено обсъждане новият Общ устройствен план, който се базира на приетия през 2007 година - сегашният го изменя и модернизира. Това е най-важният общински документ, който определя развитието на града за следващите 20 години.

Хидроинженерът Желю Желев ни потърси за коментар по въпроси, засягащи транспортната инфраструктура на града. “Впечатлението ми е, че някои от решенията се предлагат без необходимата обосновка”, твърди специалистът.

 

Да се откажем от подземно съоръжение и  да преминем към изграждане на надлез

Кой, кога и как определи заложената в договора стойност на обекта?

 

- Инж. Желев, експерти вече изказаха мнение, че новият ОУП не решава големите проблеми с трафика в строителните граници на града. Кои решения според вас не са аргументирани?

- Такова е предложението за изграждане на прословутия S-бан. Авторите на актуализирания ОУП твърдят, че Планът не е програма за строителство, но щом S-банът е заложен, то всеки, който работи с него, трябва да се съобразява с това решение. Съгласен съм с бившия зам.-кмет г-н Константинов, който правилно поставя въпроса, че за да се реши дали да има, или не S-бан, са необходими много по обем и трудни проучвания. Въпреки това съоръжението се предлага в ​Плана и по подразбиране Експертният съвет ще го одобри. 

Мен обаче ме вълнува един друг въпрос​ - по тази причина авторите на Плана са против демонтажа на жп линията Пловдив-Филипово ​- тя ще стане част от S-бана. Дори да има в бъдеще железница, тя ще използва само трасето на съществуващата - баласта, релсите, елзахранването, всичко това ще се замени с ново, съобразно изискванията на градската среда. Освен това трябва да се строи и извън съществуващите трасета, за да стигне до местата на концентрация на пътници. Иначе железницата е безсмислена. Тогава, ако се построи нов мост и се свърже бул. „Копривщица“ по трасето на железницата с бул. „Априлов”, не се изключва възможността в бъдеще върху него да се изгради градска железница, както върху другите булеварди.

- Вие сте един от противниците да се строи тунел под гарата. В. "Марица" вече писа за възникнали проблеми при отчуждаването на имоти, собственост на „Хеброс бус“, засегнати при строителство на подлеза под гарата.

- Ако това са проблемите на обекта, питам какво ще стане с другите отчуждения. От южната страна засегнатите граждани са готови да защитават имотите си не само чрез съда, но и с тояги и други подръчни средства. Всички собственици на имоти на бул. „В. Априлов“, в участъка от началото на булеварда до мястото, където тунелът ще излезе изпод земята на кота нула, ще съдят Общината до дупка, поне 15 години. Всички имоти ​- жилища, магазини и други, са строени така, че да се експлоатират откъм булеварда. След изграждането на новото съоръжение бул. „Васил Априлов“ ще се превърне в един тротоар с парапет. Как ще се използват тогава всички тези вече съществуващи имоти? Често хората ходят до тях с багаж и товари, които не могат да се носят на ръце. Някой да си купи перална машина, няма как да я достави в жилището си. Засегнатите имоти трябва да бъдат отчуждени от Общината, да ги преустрои, доколкото е възможно, и чак тогава да ги продава или дава под наем. Едва ли има пловдивчанин да не си спомня сагата с отчуждаването на двуетажната къща срещу Търговската гимназия - там, където днес е мол "Марково тепе". Повече от 10 години дела. Най-накрая фирмата, строяща мола, плати исканата от собствениците сума, за да може да завърши обекта. Тук кой и колко трябва да плати, за да започне строителството на тунела под гарата?

Силно ме смущава това, че без да има готов проект, кой, кога и как определи заложената в договора стойност на обекта? Не са уточнени и технологиите на строителство. А те формират основната стойност на обекта.

Ще спомена само два фактора в защита на твърдението си. Твърди се, че подлезът ще има същата ширина като бул. „Априлов“. Правилно - така трябва. Но това означава, че на мястото на тротоарите трябва да се изградят подпорни стени, чиято височина от нула ще стигне в началото на булеварда поне 5-6 метра. Това значи поне 4 метра под основите на съседните четириетажни постройки, които тежат стотици тонове. Кой ще спре тежките сгради да не пропаднат в изкопа?

- Мислите, че изграждането на тунел под земята с модерните способи на строителство може да застраши сгради в съседство?

- Това заплашва всички сгради по бул. „В. Априлов“, където основата на подпорните стени е по-ниско от основата на сградите. Значи, класическата технология за изграждане е неприложима. Тогава с каква технология ще строим стените? Колко ще струва и откъде ще вземем тези пари, ако още сега не сме ги предвидили? Вторият ми въпрос е част от съоръжението ще се изгражда под нивото на подпочвените води. От това следва, че ще се наложи водочерпене. Но и тук има голям проблем. Трябва да се черпи бистра вода, мътни води в канализацията не могат да се изливат, защото ще я затлачат. Как ще стане това? Аз, като хидроинженер, познавам само един начин - да се направи изкопът до нивото на подпочвените води, да се забият шпунтови огради от двете страни и зад тях да се пробият серия сондажи, от които да черпи вода за осушаване на строителната яма. Колко голяма ще бъде оградата, откъде ще я доставим и колко ще струва? В България не се произвежда  - ето защо искам някой да излезе и да каже, че тези проблеми ще се решат с проекта. Ето това е първото оскъпяване. Топката е изцяло в полето на общинската администрация. Кметът се смени, но администрацията отново залага обекти за строителство без добри проекти и без добро проучване. А резултатът е, че започваме да сторим и проектът се оскъпява, а сроковете му се удължават.

Явно никой не си взе поука от провалите на Пловдив при строителството на спортна зала „Колодрума“, от Транспортния проект, от зоопарка. Изпратихме багерите да реконструират бул. „В. Априлов“ и Коматевско шосе, а само сменихме настилките. Досега - за сметка на бюджета - се покриваха оскъпяванията, но ако започне строителството на този обект, той като „черна дупка“ ще засмуче парите на бюджета и градът няма да има пари за запълване на дупките по улиците.

- Какво решение виждате вие?

- Надеждата ми е, че както тихомълком вече не се говори за строителство по минен способ, така ще се откажем напълно от подземно съоръжение и ще преминем към изграждане на надлез - той е единственото възможно за изграждане съоръжение в конкретните условия. Освен това ще бъде поне пет пъти по-евтино и 50 пъти по-безпроблемно за експлоатация.

Когато се заговори за реконструкцията на ЖП възел Пловдив, поставих един много важен за града въпрос, но никой не ми обърна внимание. Сега, когато се приема новият градоустройствен план, искам отново да го поставя. В абсолютния център на града има 1100 дка площи, покрити от жп релси и съоръжения на железниците. Някога върху тази територия се развиваше огромна стопанска дейност. Сега от тази територия се използват не повече от 300-400 дка. Пловдив вероятно е единственият град не само в Европа, а и в света, където в периферията на града земеделските земи се трансформират в терени за застрояване! Без инфраструктура! А стотици декари, реално свободни площи в абсолютния център, стоят неизползваеми. Питам: защо?

 

Инж. Желю Желев е завършил Университета по архитектура, строителство и геодезия (бивш ВИАС), със специалност хидроинженер. През целия си живот работи като проектант и строител. Започва от най-ниското стъпало във "Водпроект" - филиал Пловдив, и се пенсионира отново там, като началник-отдел "Помпени станции и съоръжения". 

Работил е като проектант в Алжир и Куба, където ръководи екипа, проектирал местен язовир. Той е главен инженер при строителството на напоителна система "Средна Тунджа" към язовир "Жребчево". 

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (5)

ГЮРО

ГЮРО

11.10.2020 | 00:09

Тия тъ панари търсят възможния най-скъп и нерационален начин за работа, като изобщо не искат и не могат да решат основните транспортни проблеми на града, защото нямат умствен потенциял да ги проучат и да намерят адекватни решения с възможно минимални капиталовложения. Забравя се и основното искане да се събори Бетонният мост, който бил много нисък и пречел на влаковете да минават. И разбира се с кратунките си не могат да съобразят, че със свалянето на нивото на релсите под Бетонния мост с по-малко от метър проблемът се решава само с няколко милиона лева и не повече от месец-два. Подлезът под Централна гара не решава никакви проблеми и не отговаря на основните транспортни потоци в града. За т.н. S-бан просто нямам думи, защото на вятъра ще се хвърлят над 300 милиона, за да се избягнат три-четири прелеза. А "каскетурата" защо не се сеща да се самосезира за тия престъпни намерения? Да не би да играе "на вързано"?

Отговори
2 0
УМЕН

УМЕН

09.10.2020 | 21:23

Поредният некомпетентен индивид който се мъчи със статии да пречи на развитието на града ....

Отговори
1 3
"ПОДЛЕЗ" В ПЛОВДИВ = САМО БУДАЛИ КОПАТ

"ПОДЛЕЗ" В ПЛОВДИВ = САМО БУДАЛИ КОПАТ

08.10.2020 | 21:55

1.КО'ПА ДЪЛБОКО КАТО ЗА ТРАФИК В ЧОРБАТА САМО БУДАЛАТА; 2.ПОМНИМ ГЕМИИТЕ ПОД ПОЩАТА, ПАЗИМ СНИМКИ И ВИДЕО ЗА ВНУЦИТЕ; 3.ЦЯЛАТА ЗОНА ПРЕД ГАРАТА КАКТО И ОТТАТЪК СЕ СЪСИПВА И СТАВА НЕПРОХОДИМА С ИЗКОПИ, РАМПИ, ПОДПОРНИ СТЕНИ И СТРАХОВИТИ ПИКАЛНИЦИ - А Е ЦЕНТЪР; 4.ЖЕЛЕЗНИЧАРИТЕ СИ ГОНЯТ ИНТЕРЕСА БЕЗ ДА СЕ ВЪЛНУВАТ ЗА ГРАДА ПЪК И БЕЗ ДА СА КОМПЕТЕНТНИ ГРАДОСТРОИТЕЛИ; 5.А МОЖЕ БИ ИМА 'Д'А'Л'А'В'Е'Р'А' ТЪКМО В ДУПКА, ВМЕСТО === 6.МНОГО ПО-ЛЕСНО, ЕВТИНО, БЪРЗО СТАВА ПРЕМОСТВАНЕ ПОДОБНО НА ДОБРИЯ СТАР БЕТОНЕН, ЧЕСТНО И ПОЧТЕНО ПРОСЛУЖИЛ КОЛКО ДЕСЕТИЛЕТИЯ; 7. ХИТРОУМНИТЕ КИТАЙЦИ ПОЛОВИН АФРИКА ПРЕКОСИХА ЗА ТРАФИК И ЖЕЛЕЗНИЦИ ВИСОКО НАД ЖИРАФИТЕ С АЖУРНИ СТОМАНЕНИ СТРУКТУРИ; 8.КАКТО ИМАТЕ ИНТЕРНЕТ = КЛИКНЕТЕ ДА ВИДИТЕ КАК ПРАВЯТ ПО СВЕТА ТИЯ РАБОТИ (ДАЛАВЕРИ?)

Отговори
4 1
Васко

Васко

07.10.2020 | 23:28

От кога един хидроинжинер разбира от пътно строителство? Стига сте давали думата на всеки, който е жаден да се видим в някакъв вестник и да се хвли пред родата!

Отговори
3 9
г-н Василе, аз като виолончелист НЯМАМ ЛИ ДУМАТА? А?

г-н Василе, аз като виолончелист НЯМАМ ЛИ ДУМАТА? А?

10.10.2020 | 22:56

Ти няма какво да се перчиш като Главен Разбирач (бидейки БАГЕРИСТ вероятничко?) = само БУДАЛИ не могат да си представят опустошенията пред (и отвъд) Гарата при дълбоки изкопи като за ТРАФИК. Всички фармацевти възразяваме. Само ТРУЖЕНИЧКИТЕ се радват по стъпалата и пикалниците в Дупката

Отговори
2 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какви трябва да са следващите мерки срещу COVID-19 в Пловдив?