2374

Инж. Богдан Милчев, ИПБ: Знаем как да намалим с 20% жертвите на пътя

Пътната безопасност е елемент от националната ни сигурност 

Стремежът да променяме водача вече е изключително погрешен, трябва да се промени средата

Когато няма държава, се намират активни граждани, които да запълнят тази ниша

 

 - Трябва ли, за да се намалят катастрофите, периодично да се правят експертизи за състоянието на натоварените пътни артерии, или се действа винаги и само след тежък инцидент?

 - Пътищата са в лошо състояние, защото тези, които управляват инфраструктурата, нямат никакъв капацитет за това. Назначават се хора, повечето от които обикновено произлизат от строителния бранш, или пък хора, които нямат абсолютно никакво образование и понятие въобще какво представлява инфраструктурата. ​На среща с главния прокурор преди три седмици ние поставихме въпроса, че ако българската прокуратура започне да назначава експертизи за всеки смъртен случай - дали има дефицити на безопасност по пътя, дали и как тези дефицити са повлияли на шофьора да допусне грешка, тогава стопанинът на пътя във времето ще започне сам да е проактивен. Защото представяте ли си при всяка катастрофа собственикът да бъде разпитван, да се взимат материали за проверка дали например сцеплението е такова, каквото трябва, дали знаците ги има и дали отговарят, дали всичко е наред с пътната маркировка и т.н. Но дълги години това нещо не се е правело, а само в редки случаи, когато има силен медиен интерес, както при случая в Своге. На последната ни среща (в сряда) главният прокурор пое ангажимент и каза, че е издал методически указания при всеки случай да се назначават такива експертизи. Това означава, че съвсем скоро - до година-две, общините и АПИ, които управляват пътищата, ще започнат сами да тичат преди катастрофите, за да си оправят пътя.

 - Г-н Милчев, какво е мнението ви за предложението на главния прокурор Иван Гешев настъпилата смърт на пътя заради пиян шофьор да се смята за умишлено убийство?  

- Конкретни предложения няма да коментирам, защото всички сме наясно, че с нито едно такова няма да се постигне кой знае какво. Необходимо е да въздействаме върху цялата система, по всичките ѝ дефицити, които тя има - не само законодателни, а ако щете, организационни и структурни.

Имам усещането, че единственият, на когото му пука за проблема, това е прокуратурата. Защото от безброй многото срещи, които съм имал с изпълнителната власт до този момент, през всичките правителства още от Борисов насам, виждам, че всички министри, директори, шефове на отдели и агенции приемат пътната безопасност като досадно служебно задължение. Те постоянно симулират и действат само когато има медиен натиск. И това е години наред. А в същото време никой не натиска прокуратурата, че тя има вина за нещо. И ние виждаме една проактивна прокуратура, което за мен е изключително приятно. Надявам се дефицитът на институционално лидерство, който има в държавата, наистина да бъде запълнен по някакъв начин.

Това, което Институтът за пътна безопасност (ИПБ) прави, а именно да координира усилията между институциите и да ги принуждава да си вършат задълженията, не е работа на неправителствена организация. Това е работа на самата държава и на самите държавни институции да регулират този процес. А когато няма държава, се намират активни граждани, които да запълнят тази ниша. И това е много показателно, че тези, които ни управляват, го правят само и единствено заради себе си и този, който ги е назначил. Общественият интерес въобще не ги интересува. Заплахите, които съществуват във връзка с безопасността на нашите пътища, се превръщат в заплаха за националната ни сигурност. Пътната безопасност е елемент от националната ни сигурност.

 - Според вас биха ли били приложими и резултатни по-тежки наказания за шофьорите, включително обвинение от ранга на умишлено убийство, или пък технологиите биха разрешили проблема? Знаем, че вече се говори за нов клас автомобили, чийто двигател например не стартира, ако водачът е употребил алкохол или дрога.

 - Категорично не. И веднага ще се мотивирам защо. Ние дълги години след всеки тежък инцидент обикновено завишаваме глобите, започваме да отнемаме автомобили, да сваляме номера. Обаче резултатът накрая пак е същият, броят на жертвите пак е същият, пак сме с най-много жертви в Европа. Това е така, защото философията и разбирането на тези, които трябва да управляват риска, е, че трябва да въздействат върху водача чрез административна и наказателна репресия. Това е подход, който дава резултат до един момент. До 2012-2013 г.  този подход даваше резултат. След това влязохме в една спирала, от която няма излизане с подобен подход. Стремежът да променяме водача вече е изключително погрешен. Ние трябва да променим средата, в която той функционира, и тогава той ще промени поведението си. И това трябва да залегне не като пожелание на Богдан Милчев и на Института по пътна безопасност, а трябва да влезе в ново законодателство, което да регламентира отношенията между институциите и потребителя на транспортната система. Виждаме, че вече пета-шеста година политиците не са способни да създадат това ново законодателство. И нещо, което за първи път споделям с вас - Институтът по пътна безопасност ще сформира Обществен съвет, с който да започнем създаването на едно ново законодателство и да принудим политическата система то да бъде прието.

- За безхаберие или за безсилие става въпрос, когато говорим за тежката ситуация по нашите пътища?  

- Думата „безхаберие“ е много вярна само до момента, в който вникнеш в дълбочина в системата и виждаш, че назначават хора, които имат добър профил - добри като хора, с хубаво образование, но изключително неподходящи да управляват мястото, на което са назначени. И те започват да правят само това, от което разбират. Ще ви дам конкретен пример с Димитър Илиев, който беше председател на Държавната агенция по пътна безопасност. Той е бил автомобилен състезател и в момента има академия за обучение на шофьори. И когато поема държавната агенция, която беше създадена по мое настояване с цел да управлява риска, понеже не разбира от това, но разбира прекрасно от обучение, дава наклона и започва да работи по това, от което разбира. Започва да говори за обучение. Само че обучението е в една друга институция  - Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, а не в Държавната агенция за пътна безопасност. В един момент започват да си бутат нещата в посока „кой е по-по-най", а в крайна сметка това, за което той трябва да работи, не става. Затова и се отказа. Оглавяването на агенцията е много специфична роля. Тя трябваше да запълни вакуума на това, че институциите не разговарят помежду си. За мен е непонятно защо този инструмент за управление на риска не се използва от нито един български премиер.

 - Споменахте за обучение на шофьорите. Дали една част от кошмара по пътищата не се дължи на липсата на достатъчно подготовка на младите зад волана?


 - Разбира се. Проблеми имаме по цялата система. Ако решим всички без един, то тогава няма да се справим генерално с проблема с пътната безопасност. Ние имаме проблем както с обучението на шофьорите и със самия контрол на тяхното поведение на пътя, така и с пътищата, които изграждаме и не са безопасни, също и със самото законодателство и с административнонаказателния процес. Тоест, ние виждаме, че имаме проблеми по всички показатели, свързани с пътната безопасност. И ако решим само един, пак нищо не правим. Необходимо е да въздействаме системно върху всички, за което ни трябват специфични умения и знания, както и институция, която да се нагърби да носи общата отговорност за състоянието на пътната безопасност. Затова създадохме Държавната агенция по пътна безопасност след катастрофата в Своге. Тя беше инициирана от мен и колегите именно с тази цел - ако ви попитам сега вас кой отговаря за пътната безопасност в България, вие да може да посочите, че това е агенцията. Иначе преди един сочи към КАТ, втори казва „не знам“, трети вика АПИ, а четвърти - ДАИ. Именно затова се създаде институция, която да носи общата отговорност. За съжаление обаче, тъй като те назначиха хора, които не разбират от това да носят отговорност и да управляват системата, започнаха да я превръщат в една PR агенция, в която в момента текат много кампании по медии с пожелание да карате разумно, че някой ви обича, със съвет да слагате колани. А това е работа на неправителствените организации като нашата. Вижте как сме си сменили ролите! Ние от института искаме да контролираме усилията, да принудим институциите да си вършат работата, а държавната агенция прави това, което ние трябва да правим.

 - Има ли кратка формула как да решим тези проблеми, които водят до смърт на пътя, по-бързо и по-ефективно?

 - Ние сме готови да ги решим. Институтът за пътна безопасност е подготвил пътна карта за развитието на безопасността в България, която за 2 години ще промени цялата философия, разбиране и норматив, с който функционира системата до момента. Поемаме ангажимента, че още първата година жертвите на пътя ще намалеят с 20%. Ако има българско правителство с топки да даде възможност за изпълнението на тази пътна карта, лично аз и колегите ми заставаме зад думите си. Но това означава следното - че не политиците ще ни казват какво да правим, а ние на тях. И ще изискваме какво да свършат по тази пътна карта, разписано в срокове и по дни. Политиците не трябва да се занимават с експертни неща. Тяхната единствена задача е да дават държавната политика и да намират пари за реализирането ѝ, а да оставят на експертите да реализират експертно техните желания.

Инж. Богдан Милчев е роден през 1971 г. в София. Завършил е Минно-геоложкия институт. Работи в МВР от 1995 до 2014 г. в структурите на Пътна и Охранителна полиция. От 2011 до 2013 г. ръководи КАТ в СДВР. През 2018 г. защитава докторска дисертация на тема “Система за управление на рисковете от пътнотранспортни произшествия”. В края на 2017 г. участва в учредяването на Института за пътна безопасност, а през 2019-а стана председател на Управителния съвет на неправителствената организация.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
царя

царя

10.09.2022 | 07:15

а като беше милиционер ,не знаеше.и изведнъж просветление,Бравос колко милиционера са написали поне един акт за лош път,на АПИ г-н милиционер ,а си мълчахте послушно в кабинетчето,чакайки песийката и сега вече ИПБ малко смешно и закъсняло

Отговори
5 2
Иво

Иво

09.09.2022 | 17:41

Чакайте гешеффф мутромилиционера да разследва. Който не дава подкуп е виновен. Всички знаем за прокурВатурата

Отговори
3 2
офф

офф

09.09.2022 | 10:51

По-голяма самореклама от много време не съм чела. Толкова изхабено време за това посредствено интервю....

Отговори
4 1
Независим..

Независим..

09.09.2022 | 07:37

КОЛКО ЛИ ТРЯБВА ДА СИ ПРОЗССТТТ... ЗА ДА ЧЕТЕШ СЛУШАШ ИЛИ ДА СЕ СЪГЛАСИШ С ТИЯ ГЛУПОТЕВИНИ НА БОГДАН-ЧОВЕКА НА ЦЕЦО В КАТ ... ВСИЧКИ ЗНАЕМ КАК СЕ ОЗОВА ТАМ И КОЯ Е РАКЕТАТА НОСИТЕЛ ..

Отговори
8 3

Анкета

За кого ще гласувате на 2 октомври?