2374
Следвайте ни

Инж. Богдан Милчев, ИПБ: Няколко правителства повтарят грешките с Околовръстното на Пловдив

viber icon

МВР намалява жертвите на пътя, като нарочно не брои починалите в болница след катастрофи

 Разпореждането на министър Рашков е в  противоречие с инструкцията за пътен контрол

 Проблемът е, че катаджиите гонят бройката актове, а не къде крият камерите  

 

- Твърдите, че МВР манипулира данните от статистиката за загинали при тежки катастрофи у нас? 

 - Това е нещо, което се прави от всички правителства. И предишният кабинет на Бойко Борисов го правеше и ние го документирахме. Това искам да стане ясно - нямаме фиксация да се заяждаме чисто политически с което и да е правителство, за нас въпросът е принципен и последователен. Моите колеги следят постоянно данните, които МВР публикува ежедневно. Сравняваме ги с публичните данни. Ние констатирахме, че Вътрешното министерство -  дали заради техническа грешка, дали умишлено, но е съживило трима души от миналата година. Те не могат да опровергаят това, тъй като сме го документирали.  Преди две години ги хванахме, че са скрили повече от 30 души - допълнително починали лица. Тоест тези, които са починали в болница след катастрофа. Те също трябва да влизат в статистиката. Ние го разкрихме и оттогава МВР не публикува данни за допълнително починали лица. Тоест, реакцията на институцията е не да се поправи, а да се скрие още по-добре.

 

- Инж. Милчев, една от най-коментираните теми през последните дни е разпореждането на служебния вътрешен министър Бойко Рашков пътните полицаи да не се крият в храстите. Шофьорите твърдят, че това разпореждане не се изпълнява, макар че е факт.

- Добрите намерения на един министър не могат да бъдат никога реализирани, ако няма професионализъм. В МВР има огромен дефицит на професионализъм и това прозира от самото разпореждане. Първо, трябва да е много точно и ясно за всички, че един министър с разпореждане не може да промени инструкцията за пътен контрол. Инструкцията и разпорежданията на Рашков се бият едно с друго, защото контролът може да бъде и явен, и негласен. Това какъв вид контрол ще приложи съответният ръководител, е според оперативната обстановка. Проблемът, който е налице от години, е, че няма методика за управление на полицейските сили, и затова се злоупотребява със самата инструкция.

- В крайна сметка до какво доведе доброто намерение на министъра? 

- Доброто намерение на министър Рашков води дотам, че прави за смях самия него. Разпореждането му пък, за частта за това камерите да бъдат разположени само на места с концентрация на катастрофи, също е изключително нелепо. Ние, от Института за пътна безопасност, алармирахме, когато разбрахме за това разпореждане, алармираме и сега - камерите за контрол на движението не се разполагат на такива места. Те се разполагат на така наречените "капани", защото методологията на работа на пътния полицай е да натрупа колкото се може повече санкционирани нарушители. За тях целта не е да те принудят да намалиш на завоя, където може да излетиш, а целта на самото мислене на пътния полицай е да донесе в края на работния ден повече актове и фишове. Това нещо министър Рашков не може да го промени с разпореждане. Това нещо става, когато се направи изцяло нова методология за работа и наистина бъде извършено специализирано обучение на полицейските сили.

 - Смятате ли, че в близко бъдеще може да се активира и приложи подобна методология?

 - За да се реализира това нещо, трябва който и да е министър да се обгради с професионалисти. Знаете ли защо министрите не го правят? Защото професионалистът е независим и неконтролируем. Единственото нещо, което е важно за него, е работата, както и да защити професионализма, който носи със себе си. Това е проблемът. Министър, който има куража и характера да се обгради с професионалисти, ще постигне много бърз резултат. Погрешно е да се счита, че полицаите не трябва да осъществяват негласен контрол. В целия свят го правят. Като пример ще ви дам Италия - там крият камерите за контрол на движението в кофите за боклук. Това не е погрешно, ако ще доведе до резултат шофьорите да карат по-бавно, за да не загиват. Проблемът е, че няма системност, няма разбиране как да го направим всичко това.

 - Шофьорите обаче не спират да се ядосват и да пишат гневни постове в социалните мрежи. Не разбират защо има разпореждане полицията да не се крие в храстите, а дебненето продължава.

 -  Това ги дразни, защото полицаите се крият на места, където не би следвало да се крият. А по принцип няма никакъв проблем не да се крият, а да се осъществява контрол с цивилни автомобили, да се осъществява така наречения негласен контрол, тоест да не знаеш, че те контролират, и наистина да се хващат нарушители. Това само по себе си го превърнахме в проблем, защото пътните полицаи го правят неефективно това криене - с цел единствено да санкционират повече и с цел корупция. Докато това нещо влезе в разбирането на едно политическо ръководство, че ще се управляваме по този начин, ще има видими резултати след 3, дори след 6 месеца. Въпросът, който ние от Института за пътна безопасност задаваме към министър Рашков, е: Какъв е резултатът  от вашето разпореждане? Вече три месеца това разпореждане не функционира. Резултатът не е нулев, той е отрицателен. Дори е негативен, защото настройваш цялата транспортна система срещу себе си заради залагането на очаквания, които не можеш да реализираш.

- Толкова правителства, толкова заложени мерки, а обстановката по пътищата се влошава. Къде е проблемът?

 - Обстановката по пътищата в страната е проблемна. Трябва да сме наясно, че мобилността е рискова. Има риск да катастрофираш, когато се движиш. Големият проблем за цялото общество е, че вижда, че този риск не се управлява, не се контролира по никакъв начин. В един момент виждаме, че може да загинем на всякакви нелепи места. Непредвидимо е на кого, как, къде и какво може да му се случи, независимо дали спазваш, или не правилата за движение.

 - Проблемът с Околовръстното на Пловдив остава. Почти ежедневно по новоремонтираното трасе има катастрофи. Какъв е вашият коментар?

- Околовръстното на Пловдив е доказателство, че новото правителство е същото като старото. Защото грешките, които бяха допуснати от кабинета на Бойко Борисов при проектирането и строежа, същите действия се затвърждават и при сегашното служебно правителство. Ние и да сменим хората, това, което направихме - и в ОПУ, и в АПИ, и министъра на регионалното развитие, тези хора вършат същите неща, които вършиха и техните предшественици. Виждате, че Околовръстното продължава да бъде опасно, че не се предприемат абсолютно никакви действия. Когато ги притиснеш до стената, те вместо да решат проблема, не правят нищо - стоят в ступор, чакат да отшуми и да отмине. А то е въпрос на време отново да сме свидетели на изключително тежка катастрофа на Околовръстното на Пловдив. Там се опитаха да замаскират много сериозен проблем, който беше повдигнат от КАТ-Пловдив, че проектът не е заверен от тях. Покриха цялата работа след това, че било грешка, че човекът не знаел. Представяте ли си човекът от КАТ да го е заверил и да не знае, че го е направил? Просто е уникална цялата система. Аз съм изключително разочарован, защото имахме надежда, че новото правителство ще създаде и нов подход за решаване на проблемите. Ние няма да се уморим да ги караме да си вършат работата. Това може да кажем на следващите.

 

ВИЗИТКА: 

Инж. Богдан Милчев е роден през 1971 г. в София. Завършил е Минно-геоложкия институт. Работи в МВР от 1995 до 2014 г. в структурите на Пътна и Охранителна полиция. От 2011 до 2013 г. ръководи КАТ в СДВР. През 2018 г. защитава докторска дисертация на тема “Система за управление на рисковете от пътнотранспортни произшествия”. В края на 2017 г. участва в учредяването на Института за пътна безопасност, а през 2019-а стана председател на Управителния съвет на неправителствената организация.

Тони Михайлов

Тони Михайлов

Репортер

Тони Михайлов е завършил магистратура „Журналистика, реклама, PR“ в ПУ „Паисий Хилендарски“. Бил е репортер и водещ на дневни блокове в Информационна агенция и радиоверига "Фокус".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Ivan zavet80g albe11g.,

Ivan zavet80g albe11g.,

01.10.2021 | 09:28

Manjiii.,☺️☺️✂️✂️☺️☺️️️✂️✂️️️️️️️️️

Отговори
1 1
Да правилно

Да правилно

01.10.2021 | 08:17

В МВР гонят бройки. Обикновените полицаи въобще не са виновни. Въобще. Шефовете им(по-голямата част от тях са ПЕНСИОНИРАНИ ВОЕННИ, които хал-хабер си нямат от полиция) ги притискат да изпълняват норма - все едно че берат чушки

Отговори
7 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?