49

Христо Панчугов, политолог: Има страх, че в Шенген ще пробием системата за сигурност на ЕС

- Г-н Панчугов, какво показва неприемането ни в Шенген от външнополитическа гледна?

- Показва ниво на доверие в сигурността. Освен всичко друго, Шенген е също така полицейско сътрудничество, обмен на информация, свързана със сигурността. И тези елементи са неразделна час от начина, по който функционира системата на сигурност на ЕС. Невлизането ни в Шенген не е свързано само с неудобство при пътуването и с техническа подготвеност за защита на външните ни граници. Това е цялостна оценка на системата за сигурност на страната ни, която показва откровено съмнение в способностите на България да защитава информационната система на Съюза, т.е. към кого изтичат данни. Това е част от причината да не сме в Шенген. От скандалите по границата до полицейските протекции на няколко видими катастрофи в София - това са част от елементите, което ние виждаме. Сигурен съм, че партньорските организации имат много по-добра информация от нашата.

- Опитват да ни убедят, че Шенген е технически въпрос -  да се направят огради по границата.

- Така опитват да ни убедят, но не е така. Невинни в тази ситуация няма - политиците вече се замерят с обвинения. Последната година са важни и съмненията за руско политическо влияние, начинът, по който се държат определи политици спрямо кризата в Украйна, служебните правителства на Румен Радев - всичко това са сигнали, които няма как да бъдат пренебрегнати от западните правителства.

- И при Румъния ли има такива системни дефекти, или по-скоро са я обрекли да страда вечно с нас?

- Румъния страда от тези дефицити в много по-малка степен. Но поне тя видимо се бори срещу корупцията и със защитата на системата си за сигурност от нас. Дали е формално, или неформално, е отделен въпрос, но очевидно се полагат усилия в очите на западните ни партньори. Според мен Румъния е много по-напреднала от нас в този процес. Това е продължение на един друг дебат, който започнаха Нидерландия и няколко други държави за това дали България и Румъния са били изобщо подготвени за членство в ЕС. Той започна още през 2011-2012 г. след управлението на кабинета "Станишев". Тъй като отпадна механизмът за партньорство и проверка, друг начин за оказване на натиск в България и Румъния освен Шенген не остана. Той формално не е свързан с това, но се превърна в неформалния инструмент за натиск.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Кой да стане кмет на Пловдив, ако Здравко Димитров хвърли оставка?