Следвайте ни

Христо Мутафчиев: Има смисъл да играеш и за половин публика

viber icon

Директорът на Музикалния театър опита да прикрие трима заразени, разпореждайки премиери, следващия път ще бъде наказан

При онлайн гласуването за наградите "Икар" засякохме фалшиви гласове, които идваха от Тайланд, Сингапур и Зимбабве

 

Глупаво е да затвориш театрите, лишавайки хората от единствения жив контакт с изкуството

Няма кой да те оцени като велик, свободен творец, ако си стоиш вкъщи и не правиш нищо

И за сериалите говорят, че се появяват все едни и същи лица. Тях са харесали режисьорите, тях са избрали

 

- Г-н Мутафчиев, как ще коментирате продиктуваната от пандемията ситуация, в която се намират българските театри?

- Ситуацията е много особена. Реално не колегите в театрите са толкова уплашени, колкото публиката. Да, има случаи, в които се заразяват - дали в театъра, или извън него. Тогава е задача на директорите сами да предприемат мерки и действия за временно преустановяване на реда на работа. Нека имаме предвид, че да си заразен, не означава задължително, че си болен. Затова и не излиза официална заповед за постоянно затваряне на културните институции.

От друга страна, хората имат нужда от изкуство. Лично аз скоро играх в Старозагорската опера на 50% от капацитета на залата, но имахме чувството, че тя е пълна до козирката. Зрителите толкова се радваха, ръкопляскаха, че изобщо не се разбра, че има ограничения. Така разбираш, че има смисъл да играеш, било то и за половин публика.

- Много европейски държави обаче затвориха културните си институции за определено време. Подкрепяте ли тези мерки и трябва ли да ги последваме?

- Според мен това е глупава постъпка, защото залите за културни мероприятия са едни от най-безопасните места за събиране на много хора. При всички мерки, които взимаме - маски, различни изходи, дезинфектанти, някои театри имат дори термокамери, публиката е напълно защитена. Това е единственото им удоволствие от жив контакт с изкуство, за да задоволят потребностите на душата си, да се откъснат от всекидневните новини за заразени, антирекорди и всичко, което бълват телевизиите.

- А съществува ли вариант затварянето на театрите да бъде наложено?

- Мисля, че няма реална заплаха за затваряне на артпространствата от страна на държавата. Би се случило само ако случаите станат изключително много и се видим в чудо с болниците.

- И сега болниците са препълнени.

- Не смятам, че държавата не може да реагира и да ги координира, за да приемат ковид болни. Напротив, показа, че има готовност да превърне и големите спортни зали в центрове с легла. Разбира се, никой не иска да се стига дотам, затова обществото трябва да спазва мерките, които са много леки, но качествени.

Всъщност, актьорите са по-незащитени, защото не могат да спазват разстояние един от друг, когато са на сцената. Това е нещо, което плаши и мен. Трябва да бъдем много разумни в действията и постъпките си, много внимателни, за да не заразяваме другарчето.

- Смятате ли, че Министерството на културата реагира адекватно на кризата?

- Мисля, че това е първият екип на Министерството на културата, който действа изключително адекватно и навременно. И преди е имало добри екипи, но те не са попадали в такъв вид ситуация. Covid-19 е нещо ново и неочаквано за нас. Имаше много упреци за парите, които бяха отпуснати за  свободни артисти. Сравняваха колко са отпуснали в други европейски страни и колко при нас.

Министерството отпусна 50 млн. лева за трите месеца на извънредно положение за всички театри в България и 17 млн. за независимите артисти през различни проекти, помощи, фонд "Култура" и други. Отделно за всички творци в държавните културни институции са предвидени заплати до шест месеца след края на извънредното положение.

Вече водих разговор с министър Банов за идеята министерското постановление да бъде продължено с още шест месеца от януари нататък. Това ще осигури заплати до края на сезона. Той откликна на предложението и го обсъжда с Министерството на финансите, за да решат има ли начин да стане реалност.

- Много свободни артисти се почувстваха пренебрегнати. Заговори се, че все едни и същи хора взимат помощи или финансиране.

- Те и за сериалите говорят, че се появяват все едни и същи лица. Тях са харесали режисьорите, тях са избрали. Няма кой да те оцени като велик, свободен творец, ако си стоиш вкъщи и не правиш нищо. Дори да не постигнеш огромен успех, трябва да се покажеш на обществото, да се постараеш.

Относно финансирането и помощите заради кризата - всеки можеше да кандидатства. Нужно бе да се отвори сайтът на министерството, да се прочетат изискванията за кандидатстване. Всеки да открие своето място сред тях, да декларира, че е независим, и да подаде нужната документация. Но не може да чакат наготово. Както се казва в Библията: „Поискай и ще ти се даде“.

- Като председател на Съюза на артистите запознат ли сте със случаи, в които служители на театър са болни от Covid-19, ала въпреки това театърът крие и продължава да работи?

- Наскоро имаше такъв случай с Музикалния театър в София. Председателят на нашата гилдия там ме информира, че в трупата има трима заразени, а директорът беше разпределил премиера в идните дни. Това означаваше целият театър да пламне от зараза. Колегите се уплашиха, а нямаше обратна заповед за карантиниране. Лично информирах РЗИ и поисках становище, което да бъде изпратено към нас и до директора. Инспекцията моментално изготви и изпрати становището, в което се казваше, че трябва да се преустанови работното време на театъра, а премиерата да се измести. Така и стана!

Да, факт е, че имаше опит да се омаловажи ситуацията, но реагирахме веднага. Никой не бива да издевателства над страха на колегите си и техните близки. Извинявам им се, защото някои от тях са искали да работят, но това не означава, че трябва да е за сметка на здравето на останалите.

- Подлежат ли подобни действия на санкция?

- Доколкото знам, има санкции, но в този случай не бяха приложени. Имаше само разписани действия. Това не означава, че при следващи подобни случаи няма да има наказания.

- На 31 октомври се проведе ежегодната церемония по връчването на театралните награди "Икар". На това издание за пръв път имаше и online гласуване. Разминаха ли се вотът на публиката и решенията на комисията?

- Имаше разминаване само при категорията за най-добър куклен спектакъл. Публиката искаше наградата да отиде при „Златната гъска“ на Бургаския театър, а журито я присъди на „Пинокио“ на Държавен куклен театър - Русе. Но за драматичен спектакъл мненията се препокриха почти на 100%. Статуетката спечели „Празникът“ на Явор Гърдев, който се играе в Малък градски театър „Зад канала“.

Най-интересното е, че засякохме фалшиви гласове, които идваха от Тайланд, Сингапур и Зимбабве. Хакери са направили лъжливи вотове за театър в България.

- В условията на пандемия как оценявате театралната 2020 година в творческо отношение?

- Трудно е да се каже, че имаше творческа година, защото пандемията блокира почти всички театри. Но смятам, че 2019-а, на чиято база са номинациите, беше много ползотворна и разнообразна. По-лошото е, че 2020-а ще бъде доста трудна за оценяване за следващата комисия. Но това е рискът на професията и живота. В цял свят е така, не само в България. В крайна сметка театърът ще продължава да съществува.

Моят апел към публиката на всички видове изкуства е: Ходете на театър и не се страхувайте! Театралните зали са напълно безопасни, ако се спазват мерките.

 

Христо Мутафчиев е родом от Карлово. Завършва актьорско майсторство за драматичен театър във ВИТИЗ в класа на професор Надежда Сейкова и Илия Добрев през 1994 г.

В периода 1994-1995 г. играе на сцената на Драматичен театър „Н. Масалитинов“ в Пловдив, а от 1995 г. е част от трупата на Малък градски театър „Зад канала“. От 2005-а е председател на Съюза на артистите в България. Има редица роли в телевизионни филми и продукции. Сред популярните му изяви са ролите в „Дунав мост“, „Клиника на третия етаж“, „Огледалото на дявола“, „Най-важното в живота“ и „Църква за вълци“. Има завиден опит и като дублажен актьор. Можем да разпознаем гласа му в редица озвучени на български анимации.

Паулина Гегова

Паулина Гегова

Редактор-репортер - екип "Култура"

Паулина Гегова е завършила Актьорство за драматичен театър в ПУ. Работила е в държавен театър, създава частни проекти, организира културни и благотворителни мероприятия в Пловдив. Занимава се с медии от 2015 година, писател и редактор на художествена литература.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Мутренека вярност

Мутренека вярност

08.11.2020 | 02:45

За мутрата Муфтаджийски винаги ще му намерят мутрите някое място на завет и да реди оди за тях

Отговори
5 3
Да бе

Да бе

07.11.2020 | 20:32

На тоя му е широко около врата. Като се разболее, за него ще хвърчат хеликоптери и ще му се пази място във ВМА.

Отговори
4 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли новите мерки срещу коронавируса у нас?