Христо Бучков: Електронен доктор влиза в детските градини
Всеки месец родителят получава по имейла доклад с данните от изследванията на детето
- 13:00, 01.10.2020
- 17:40, 01.10.2020
- 5949
- 2
Христо Бучков е управител на фирма „Hubis Telemedicine“, която от 10 г. се занимава с медицински софтуер, а от 2 г. се фокусира върху телемедицината и дистанционната диагностика. За първи път през тази учебна година тя влиза в списъка на доставчиците на допълнителни дейности в детските градини. Така освен обичайните народни танци, футбол и английски срещу допълнителна такса родителите имат възможност да изберат и ежемесечно проследяване на здравния статус на малчугана.
- Какво представлява услугата телемедицина в детската градина?
- Предлагаме опция за децата на място в детската градина, защото у нас детското здравеопазване е на по-ниско ниво спрямо средното европейско. Стартираме с профилактични прегледи на децата - веднъж месечно медицински специалист ще посещава детската градина и ще снема белодробна дейност, сърдечна дейност, сърдечен ритъм, ще прави преглед на гърлото, ушите, ще мери температура, ще проверява за стомашни възпаления.
- Какво представлява устройството, с което се прави измерването?
- То е специализирано за педиатрична телемедицина.
Тя представлява дистанционна диагностика - на отдалечено място се предават данни чрез медицинско устройство или се прави видеовръзка. При нас са налице и двата елемента. От другата страна има лекар, който разчита данните. Например, когато сестрата постави стетоскопа на гърдите на детето в определени точки, лекарят чува в реално време дишането. Когато постави уреда за преглед на гърлото, лекарят със специализирани HD камери вижда устната кухина.
Телемедицината е способ лекарите да са по-добре информирани. Тя не замества лекаря, а го прави по-добре осведомен и му дава по-добри възможности. В другия случай - дори да се отиде на детски профилактичен преглед, обикновено няма възможност за извършване на всички тези прегледи. Ние искаме да снемем тези показатели и лекарят да може на спокойствие да ги види - понеже детската педиатрия е доста натоварена. В удобно за него време той може да провери записите за всеки един показател и изображенията.
Уредът е едно основно устройство. Лекарят, който е онлайн на компютъра, посочва точките, на които то да бъде поставено от медицинското лице при децата. Мери температура и има две специализирани HD камери. Едната е за ушите и гърлото, а другата - за кожни заболявания. Има още стетоскоп, с който се слушат гърдите и сърдечната дейност. И отоскоп - за ушен преглед, както и депресор за език - за гърлото.
- Как преминава един преглед?
- Поради това, че у нас няма закон за телемедицината, наричаме това онлайн консултация. В България засега дори няма и наченки за регламентиране на телемедицината, макар повечето европейски държави вече да поставят основите на закони. За да стане това, трябва да има и електронно здравеопазване, каквото у нас още не съществува. То би дало доста предимства на телемедицината.
Един преглед трае няколко минути, максимално опростен е, за да не се затормозяват децата. Те нямат голямо желание да бъдат преглеждани, имат малко страх. С модерното устройство се губи страхът от лекаря, избягва се тягостната обстановка пред кабинета и чакането. Всичко това плаши децата. А устройството има дисплей, интересно е за тях, защото виждат картината и на таблета, с който е свързано. Той приема данните и ги записва в платформа, където ги вижда лекарят.
Нашата идея е още тази година да разширим екипа от лекари, които проследяват данните. Да предложим специализирани дейности - детска пулмология, кардиология, неврология. Те са изключително недостъпни в Пловдив. Идеята ни е в рамките на учебната година да направим няколко профилирани прегледа.
- Как опазвате личните данни и какво се случва с тях - образуват електронно досие?
- Записват се и всяко дете си има история на прегледите, до която достъп има само лекарят. След всеки преглед той изпраща доклад по имейла на родителя и при нещо обезпокоително дава съвет за по-нататъшно проследяване. Но това са само насоки. Семейството решава иска ли да предостави данните на педиатъра на детето си и дали да търси специализирана консултация с друг медик.
Полезното е, че се проследява статусът във времето, а това е важно за профилактиката. Аз вярвам изключително много в превенцията - да отидеш на лекар не когато си вече болен, а и профилактично. Цялата европейска политика в здравеопазването е по-скоро за превенция, защото да се открие заболяване е много по-лесно, отколкото да се излекува.
- Възприема ли се такава онлайн диагностика от родителите, или те по-скоро са на принципа „око да види, ръка да пипне“?
- Тепърва запознаваме директорите на детските градини и родителите. Няма как да я познават и да имат позиция за нея, при положение че тази услуга досега не е предлагана.
Покрай пандемията има по-голям интерес към видео консултации, за които съществуват няколко платформи. Но почти няма уреди и готовност за практикуване.
България обаче е отворена към новите технологии и хората възприемат различен тип иновативни услуги - по простата причина, че в нашата здравна система достъпът до лекар е изключително труден.
Снимки: Наташа Манева
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

