44

Европа отличи БГ методика срещу измами, която нашите митници отказват да ползват

На фона на ежедневните скандали, свързани с контрола и корупцията по границите ни, се оказва, че Агенция "Митници" е сред малкото държавни институции, носители на престижни европейски награди. С разработената в Дирекция "Митническо разузнаване и разследване" методология за разкриване и обосноваване на признаци за деклариране на стоки на занижени цени държавната институция получи отличие в конкурса за най-добър европейски обществен проект "European Public Sector Award - EPSA 2017" на Европейския Институт по публична администрация. Оказва се, че това е първи проект, разработен в българска администрация, който е отличен на ниво ЕС.

"Българска методика за противодействие на подфактурирането" на Агенция "Митници" е отличена като най-добра практика в категорията европейски/национален проект. Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) също е разпространила българската методика до всички държави членки като добра практика и тя вече се прилага в някои страни, но не и в България. Защо това е така, коментира пред "Марица" един от авторите й Явор Доков.

- Как българската методика срещу декларирането на занижени стойности по митниците може да помогне срещу ежедневните скандали, свързани с контрола и корупцията по границите ни?

- Българската методика е разработена в тясно сътрудничество с голям брой национални заинтересовани страни - Българската търговско-промишлена палата, камари на различни видове занаятчийски организации и съсловия, но също така и в постоянен контакт и пълно съдействие от страна на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ). Във финалния <210> оперативен вариант методиката бе разпространена именно от ОЛАФ до всички държави членки като „добра практика“ за следване и изучаване.

Що се отнася до приноса й>, свързан с оперативния контрол по границите, при съставянето на оперативната част, е използван подход и метод, прилаган във федералната митническа служба на Германия, както и на немската митническа криминална служба (Deutsche Zoll Kriminalamt). Иновативният подход в нашата методика е инкорпорирането на стойността на борсово търгуваните основни материали за производството на определени стоки в пределни „прагове“, под които не се допуска освобождаването на стоките с така декларирани занижени ценови стойности. Казано с други думи - 

предотвратява се декларирането на стоки на ултразанижени стойности, 

което иначе води не само до „изкривяване“ на статистиката и средните “справедливи” стойности, но директно ощетява бюджета на държавата, както и някои от традиционните собствени ресурси на Общността. С оглед на всичко това, скандалното в този случай е съпротивата и вътрешната опозиция от страна на някои „заинтересовани страни“ в някои дирекции в Агенция „Митници“ срещу тази методика, която към настоящия момент е сложена на „трупчета“ и де факто не се използва в България.

- Как се стигна до представянето на методиката в европейския конкурс? 

- Сблъсквайки се с опозицията към българската методика от страна на висши ръководни кадри в Агенция "Митници" към тогавашния момент, двамата служители, разработили методиката, се опитахме да привлечем внимание към нея, като успяхме да я включим в ежегодния конкурс на Европейския институт по публична администрация и ЕК за най-иновативен обществен европейски проект. Накратко, в този конкурс българската методика бе отличена като „най-добра практика“ на най-високото наднационално ниво. Така всъщност Агенция „Митници“ и България получиха едно от най-високите признания за обществен проект, разработен от национална служба на ниво ЕС. И въпреки всичко това, както казах по-рано, тази методика не се прилага у нас. Аз съм дългогодишен служител на митническото разузнаване и разследване и макар да имам обосновани съмнения и предположения защо това се случва, този въпрос следва да бъде зададен на ръководството на агенцията.

- От 2019 г. българската митническа администрация използва понятието „справедливи цени“ като индикация за евентуална занижена стойност. Как ще коментирате ефективността й?

- Така наречените „справедливи цени“ (fair prices) представляват един информационно-статистически инструмент, който е разработван от Еврокомисията в продължение на много години, който, макар и имащ своята стойност, е радикално различен от създадената от нас методика. В единия случай се касае за алгоритъм, който обработва статистически данни за декларирани стойности на ниво ЕС - за статистически цели, докато БГ методиката цели предотвратяването и/или пресичането на деклариране - съответно на „влизането“ в статистиката на криминално занижени декларирани и приети ценови стойности. С други думи, статистиката винаги ще има своето място и значение, но методиката е оперативен набор от стъпки и процедури, които целят да улеснят служителя на границата, който трябва да предостави обосновани съмнения за неприемане на декларираната стойност.

- След обучение в чужбина Вие имате престижна диплома, но избрахте да се върнете в България. Има ли перспективи за развитие у нас за един млад човек? 

- От най-ранна възраст съм възпитаван в родолюбие и патриотизъм. От един определен момент бях твърдо решен, че искам да уча на най-доброто място, да овладея нещата, които биха ми помогнали да се върна в България и да бъда полезен на държавата си. 

Така завърших с отличие като единствен българин във випуска бакалавърска програма по международна политика и разузнавателни науки в първия в света (и съответно най-стар) факултет по международна политика при Университета на Уелс - Абъристуит (University of Wales - Aberystwyth).

Макар да бях бакалавър от най-престижния университет в света за моята специалност, връщайки се в България, продължих и продължавам академичния си път. Смея да твърдя уверено, че у нас има висше учебно заведение, което не отстъпва на най-добрите европейски такива в сферите сигурност и информационни технологии, а именно - Университета по библиотекознание и информационни технологии (УНИБИТ), където завърших втора магистратура по национална сигурност, държавност и духовност, а понастоящем съм докторант в направление „Национална сигурност и лидерство“.

България е била, е, и съм сигурен, че ще продължи да бъде „крайъгълен камък“ на европейската история, култура, наука и изкуство. Тъмната „епоха“, в която се намираме през по-голямата част от последните тридесет години, е само един кратък миг от нашата хилядолетна памет и опитност, като народ и нация на духа. Макар повече от петнадесет години да съм живял и учил в три различни държави, живеейки и най-вече работейки за България, ме кара да се чувствам добре и в повечето случаи - удовлетворен.

- Станахте публично известен със случая от 7 април 2006 г. на магистрала „Тракия“, когато след инцидент с колите имахте сблъсък с Волен Сидеров. Какво ще коментирате по този повод с днешна дата?

- Не съм убеден, че съм жертва на политическата система. Ще припомня, че след инцидента на магистралата парламентът прие единодушна декларация (без "Атака", разбира се) срещу агресията и поведението на въпросния политик. Много по-късно прокуратурата отказа да му търси наказателна отговорност по няколко текста от Наказателния кодекс във връзка с инцидента. Защо - нямам отговор.

- Какво си спомняте от тази нощ, когато шофьорът на Волен Сидеров ви удари и спука гумите на кола Ви?

- Най-яркият спомен, който и до ден днешен стои в съзнанието ми, е, че ме нападат магистрални бандити.

- Оптимист ли сте, като гледате новите политици в държавата ни?

- Не.

 

Екшънът на АМ "Тракия" го прави известен

Екшънът, който като млад студент преживя през пролетта на 2006 г. Явор Доков, доведе до първото сваляне на имунитета на лидера на "Атака" Волен Сидеров. На въпросния 7 април младежът тръгва спешно от Ръжево Конаре, за да откара в София с форда си 76-годишния си дядо Димитър Доков, който страда от бъбречна недостатъчност. Пред тях пътува с джип и баща му Ромео Доков, като уговорката е двете коли да се движат една след друга, за да реагират, ако състоянието на възрастния мъж се влоши. 

До 22,30 ч. двете коли се движат една зад друга по магистрала “Тракия” и така ги настига ситроенът на Волен Сидеров, който се прибира от митинг в Стара Загора.

Джипът на Ромео Доков го изпреварва, същото се опитва да стори и Явор, но шофьорът на депутата Любомир Бакърджиев пред него не го пуска.

Студентът дава сигнал с фаровете и успява да се престрои пред ситроена. Тогава Бакърджиев превключва на дълги светлини и с пълна газ продължава напред. Когато двата автомобила се изравняват, блъска форда в лявата му задна част няколко пъти. Щом колите спират, Сидеров и шофьорът му изскачат от ситроена. Бакърджиев чупи стъклото откъм шофьора и удря няколко пъти в лицето Явор. После вади нож и срязва предната лява гума и двете задни на форда. По-късно лидерът на "Атака" ще развие версията, че е помислил, че срещу него се извършва атентат.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
Хахаха

Хахаха

26.08.2022 | 15:14

Браво !те измамите ка наш патент що ще ни ги предлага някой...

Отговори
1 0
Ето, сега е моментът,

Ето, сега е моментът,

25.08.2022 | 06:14

преди изборите, да изискаме партиите да обещаят въвеждането на тази митническа система. Адмирации за този млад умен човек за полученото признание от ЕС. И, млади хора, учете и се развивайте, борете се за бъдещето си. Не го оставяйте на случайници и продажници.

Отговори
2 0
Сидеров беше,е и си остава гамен

Сидеров беше,е и си остава гамен

23.08.2022 | 20:11

Не го слуша главата и това е,а е и пълен комплексар!

Отговори
3 1

Анкета

Каква коалиция има най-голям шанс да спечели изборите на 2 октомври?