4232

Евелина Славкова, социолог: Грозните компромати ще ни спънат за пълен Шенген

Очакването 100 процента да се случи нова сглобка е несериозно

 

50 на 50 е шансът да продължим политическата криза, която ще приключи с изкаран цял мандат  

 


Президентът свали юмрука, вече има друга игра, но не бърза с партията 

 

- Г-жо Славкова, пред какви проблеми ще се изправи служебният кабинет с премиер Димитър Главчев? 

- Кабинетът започна да действа много бързо. Новият финансов министър разясни аспекти от финансовото състояние на страната. Беше поискано президентът да подпише указ за оставката на главния секретар на МВР в контекста на събитията, в които е въвлечен и участник. 

Разбира се, най-важната задача на служебния кабинет е организирането на честни избори. Но заради нестабилната политическа обстановка последните служебни кабинети, назначавани от президента, обикновено управляваха повече от постановените два месеца до изборите. На тези служебни кабинети им се наложи реално да управляват държавата. 

Смятам, че кабинетът "Главчев" вероятно ще попадне в същата хипотеза ​- ще му се наложи да решава проблеми, да взима ясни политически решения.

Просто не съм убедена, че изборите на 9 юни ще донесат решение на политическата криза, в която отново изпаднахме.

Този служебен кабинет е съставен по новите конституционни промени, които са спорни. Твърде вероятно е Конституционният съд да реши, че те трябва да паднат.

За пръв път този служебен кабинет ще управлява в режим на действащ парламент и може да наблюдаваме сблъсък между тях. А е твърде вероятно парламентът да бъде използван за политическата кампания, която всъщност вече започна.    

Специфично за този кабинет е и това, че никой не иска да носи отговорност за него. Първо ПП-ДБ обявиха несъгласие със състава му, въпреки че в него има няколко министри от техния кабинет "Денков". Дори изключиха от ПП министъра на транспорта, който реши да остане  на поста си.

Президентът, който оспорва конституционните промени в КС, също многократно заяви, че не носи отговорност и няма нищо общо с подредбата на служебния кабинет. 

Със сигурност ще има опит служебният кабинет да бъде пришит към ГЕРБ, тъй като  служебният премиер е бил председател на НС като техен член. От ГЕРБ вече отправиха ясни послания, че нямат нищо общо с този кабинет. 

Най-вероятно обаче правителството на Главчев ще търпи критики и от ПП-ДБ, и от ГЕРБ, а и от другите партии. Т.е. кабинетът ще работи в сложна обстановка.

Както заради атаките, така и заради абсолютно вредните внушения, че изборите може да бъдат откраднати. Без да се обяснява как точно някой може да купи гласовете на 2-2.5 млн. души.

 


- Не трябва ли, предвид скандалната ситуация, освен главният секретар на МВР да бъде сменен и вътрешният министър? Няма ли това да свали градуса на напрежението? 

- Калин Стоянов, чието име чуваме непрекъснато, беше вътрешен министър в кабинета на  Денков. Т.е., ако ПП-ДБ са имали съмнения в него, би трябвало да изразят възраженията си още при преговорите за тяхното правителство.

При това с този вътрешен министър имаме проведени местни избори, които също са изключително сложни, а не чух оспорване на дейността на г-н Стоянов от някоя политическа сила по отношение на честността на вота. 

За съжаление, постът на МВР шефа се политизира изключително много и му се вменява някаква особена тежест по отношение на изборите. 

Не казвам, че не може да има влияние, но политизирането е вредно. Колкото повече се насажда усещането, че изборите ще бъдат откраднати и манипулирани, толкова повече хората ще продължат да се дистанцират от изборите.  А това не е добре за демократичния процес у нас.

Що се отнася до казуса с главния секретар на МВР, за мен като анализатор и гражданин е проблемно да гледам в публичното пространство снимки, на които главният секретар си раздава подаръци, ходи на СПА и контактува с хора, занимаващи се с контрабанда.

Независимо дали ще излезе допълнителна информация за тези контакти, самото компрометиране на длъжността "главен секретар",  уронването на престижа на МВР е проблем и за държавата. Особено в сегашната ситуация, когато се надяваме чуждестранните ни партньори да ни пуснат в Шенген и по суша.  При такива  компромати трудно някоя от държавите, които ни спират, би се съгласила да ни пусне.

При това акад. Денков в качеството си на премиер в оставка обяви, че е чувал за контрабандни канали. Това са послания, които отекват много силно сред нашите западни партньори и е проблем.

- Не е ли твърде подозрително избухването и раздухването на този грозен корупционен скандал точно преди изборите? 

- Със сигурност ги има и двата елемента - криминален и политически. И със сигурност политическият има немалка тежест в тази ситуация.

Когато има такива политически сблъсъци, много често лъсват, включително назад във времето, точно такива корупционни контрабандистки канали.

В тази ужасяваща ситуация, особено по отношение на имиджа на България в чужбина, има и нещо положително - излизането на такива неща. Надявам се компетентните органи да не се водят по политическа призма и да излязат с ясни и категорични обвинения срещу виновните - независимо кои са и с коя партия се свързват.

Това е шанс стъпка по стъпка да се връща вярата в институциите у нас.

 

- Не потвърждава ли този грозен случай мантрата, че който държи службите и МВР, той командва играта? И че МВР традиционно се използва като бухалка по време на избори?

- В казуса безспорно има и политически елемент, но не мога да си позволя да определям кои партии са забъркани - за това са нужни много ясни доказателства.

Крими и политическият елемент, за съжаление, се припокриват. Убедена съм, че службите на много по-ранен етап са знаели тези неща.

Да се надяваме да бъде приложено законодателството в цялата му строгост.

- Какъв ефект върху избирателите би могъл да има върху кампанията и върху резултатите от вота този грозен скандал точно преди изборите?

- Със сигурност няма да има положителен ефект и ще дистанцира хора, които и без това имат колебания дали да гласуват. Част от колебаещите се най-вероятно няма да отидат до урните. И форматът "сглобка" в последните девет месеца със сигурност е отказал някои избиратели да гласуват. При това не се вижда голям политически субект, който да обере наказателния вот.

Не очаквам много висока избирателна активност, която да е различна от този на поредицата избори през последните няколко години.   

Смятам, че ПП-ДБ ще са едни от губещите на тези избори, по две причини. Анти​ ГЕРБ говоренето, обещанията за изчегъртване, за смяна на модела, което ги изстреля в политическите висини, вече няма да действа по същия начин.

А  9-месечната колаборация с ГЕРБ е отблъснала хора, които гласуват за ПП-ДБ не защото много ги харесват, а защото ги възприемаха като адекватен носител на анти ГЕРБ посланията.

В контекста на последните събития се пропука  и втората призма - "Ние сме моралните!".

 

-  Промените в Конституцията, които целяха да ограничат правомощията на президента, всъщност го поставиха в комфортната позиция да е критик на случващото се. Как той ще се възползва от този шанс?

- Засега не виждаме категорични действия в посока нов проект под егидата на президента, дори под повърхността. Но ако на 9 юни не получим ключа за политическата криза, на следващи предсрочни избори президентът може да се възползва от възможността за такъв проект. 

Засега обаче можем само да гадаем за евентуална президентска партия.

Но със сигурност силното политическо боричкане, изливането на компромати наливат вода в мелницата на държавния глава, който стои по-уравновесено и спокойно, без остри политически изказвания, без вдигнатия юмрук отпреди няколко години. Явно президентът вече има друга визия, друга игра.

 

- Погребана ли е сглобката, или въпреки скандалите можем да видим нов брак по сметка след изборите заради сложната геополитическа обстановка?

- Не мога да кажа нито категорично да, нито не. Въпреки красноречивите калкулации на резултатите на няколко избора малцина си представяха преди година, че ПП-ДБ ще влязат в коалиция с ГЕРБ, ще търсят коалиционно мнозинство с ДПС, ще работят съвместно с Делян Пеевски.

Така че категоричен отговор, че нова сглобка няма да се случи, е несериозен. Но и очакването 100 процента да се случи нова сглобка също би било несериозно.

Едва след като видим след изборите как избирателят е подредил политическите партии, можем да калкулираме възможности за евентуална нова сглобка. 

Що се отнася до евроатлантизма - българското правителство показа ясна евро-атлантическа ориентация. Не съм склонна да се съглася с твърдения, че българите са русофилски народ. Мнението ми се базира на данни и наблюдения на тези процеси в обществото ни. 

Но евро-атлантическата нагласа се използва в голяма степен като опаковка, като лепило, което, в крайна сметка, да аргументира събирането на несъбираеми в съзнанието ни политически субекти. 

Но безспорно както за нас, така и за евро-атлантическите ни партньори е важно в България да има правителство и стабилност. И темата за евроатлантизма със сигурност ще се използва отново като аргумент. Въпросът е българското общество да бъде убедено в това.

 

- Може ли след изборите служебният кабинет, ако е показал качества, да се окаже удобна, макар и временна, формула за управление?

-  Трудно ще е служебното правителство да се превърне в редовно. При това може да се окажем с много по-дълъг служебен кабинет.

Истината е, че партиите предпочитат в голяма степен да имат в кабинета и политически лица, за да се знае ясно кой носи отговорността. За съжаление, у нас правителствата на експертно ниво не са най-успешни.

 

- А може ли ПП-ДБ да отпаднат при съставянето на следващ редовен кабинет, ако Борисов договори формула на управление с няколко по-малки формации? 

- Възможно е. Трябва да имаме предвид, че нагнетяването на политическо напрежение, нажежаването на страстите достига до преминаването на червени линии. А това може да направи много трудно създаването на кабинет.

Дори самите електорати на партиите могат да отрекат категорично подобни колаборации.

Но такъв подход би се търсил евентуално ако след 9 юни нямаме осъществена конфигурация за кабинет и се отиде отново на избори. Тогава по-скоро би се търсил някакъв план Б. 

 

- Колко силен е рискът от нова изборна спирала? 

- 50 на 50 е шансът да продължим политическата криза. Деветте месеца на сглобката бяха по-скоро затишие пред буря, а не решаване на кризата, в която сме последните години. А от кризата  ще излезем, когато редовен кабинет успее да управлява цял мандат, 4 години. 

За съжаление, подобен вариант вече започва да звучи като утопия.

 



Евелина Славкова е представител на младото поколение социолози в България. Завършила е Софийския университет „Свети Климент Охридски”. Съосновател на изследователски център „Тренд”, член на Европейската асоциация за социални и маркетингови проучвания (ESOMAR). Експерт в сферата на  маркетингови и електорални  изследвания,  политически, демоскопски и социални проучвания.

Оцени новината

Оцени новината
2.8/5 от 5 оценки
2.8/5 от 5 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
3 коментара
Нфнфн

Нфнфн

11.04.2024 | 20:13

Абе може би предполагам абе да не сме каръци но който и да спечели пак ще има избори

Отговори
3 0
Минаващ

Минаващ

11.04.2024 | 11:00

Те комунистите на Боко тиквата и на Пеевски не искат да сме в Шенген и затова го събират и се чудят какви компромати да измислят.

Отговори
8 2
Допълнение

Допълнение

16.04.2024 | 13:24

Точно !

Отговори
0 0

Анкета

Решихте ли за кого да гласувате на 9 юни?