49

Експерт: Пловдив може да бъде пешеходен и велосипеден град, но не се планира за такъв

Пpeдвapитeлният пpoeкт зa измeнeниe нa Oбщия ycтpoйcтвeн плaн нa Πлoвдив вече беше представен на ЕСУТ (Експертен съвет по устройство на територията). Планът обаче предизвиква доста полемики и гражданите, бизнесът и различни обществени организации настояват за още промени по него с оглед прецизирането му.

Основната пpeпopъкa към авторите на актуализирания ОУП е да разпишат така новия план, че дa cпpe пpeзacтpoявaнeтo на Пловдив и дa ce oбъpнe внимaниe нa зeлeнaтa cиcтeмa. Случи ли се това в окончателния вариант на разработката? И в каква посока ще се развива Пловдив в следващите 20-30 години? "Марица" дава думата на експертите. Днес предлагаме мнението на ландшафтния архитект Невена Цветкова.

- Преди време с ваши колеги, ландшафтни архитекти, представихте концепция с над 50 конкретни предложения към екипа, подготвящ финалния вариант на ОУП на Пловдив. Съобрази ли се Общината с вашите предложения?

- Устройственото планиране на населените места за десетки (дори стотици) години напред е изключително фина и трудна задача. Трудно е да се предвиди какви ще са потребностите на населението след толкова много години. И все пак климатичните промени са в ход, автомобилният трафик е огромен, населението в големите градове се увеличава, замърсяването на въздуха също. Всички тези факти са безспорни и именно те трябва да са основните опорни точки, върху които стъпваме при планиране на градовете. Въпреки притесненията ни и световните тенденции за развитие на зелени, достъпни и пешеходни градове, Община Пловдив  не успява достатъчно добре да погледне в бъдещето, когато градът ще се е развил, но

ще остане без необходимия минимум зелени площи за широко обществено ползване.

Перспективно и правилно планиране на качествена зелена система, която да отговаря на стандартите на Световната здравна организация, е изключително важен елемент от градското планиране. Според СЗО оптималното количество зелени площи за широко обществено ползване е 50 кв.м/жител. За жалост, в Пловдив (и в повечето големи градове в България) разполагаме с около 11 кв. м/жител. Чрез изкуствено добавяне на площи към баланса на територията в новия Общ устройствен план числата не са толкова притеснителни, но както алармирахме и преди, уличното озеленяване и разделителните ивици по големите булеварди не са места за отдих, затова привидното наличие на зелени площи не успокоява, а напротив, поражда още съмнения и недоверие в работата и подбудите на Общината.

Съществените проблеми, които набелязахме с колегите ландшафтни архитекти, не са взети под внимание, промяната на статута на площи, реализирани като зелени площи, продължава и това е сериозен проблем. Голяма част от парк „Отдих и култура“ променя предназначението си, което отваря вратичка за застрояване. Същото се случва и с остров Адата, терените за Ботаническа градина, така необходимия Южен парк (срещу затвора в район "Южен"), парк "Лаута".

- Основната пpeпopъкa към авторите на актуализирания ОУП бе да разпишат така новия план, че дa cпpe пpeзacтpoявaнeтo на Пловдив и дa ce oбъpнe внимaниe нa зeлeнaтa cиcтeмa. Случи ли се това в окончателния му вариант?

- За жалост, голяма част от нашите препоръки не са спазени. Едно от предложенията ни е да се заложат рестриктивни параметри за застрояване около основните градообразуващи елементи - тепетата и река Марица, които да съхранят тези важни градски елементи, неглижирани в последните десетилетия. Друго предложение е

процентът озеленяване да не е остатък от територията на имота, а минимум 30%.

Тук, разбира се, идва проблемът с липсата на контрол от Общината и контролните органи, които много често не си вършат работата и не следят за изпълнение на озеленяването в 5-годишния регламентиран срок. Т.е. отново има пренебрегване на общия интерес в полза на частния.

- Достатъчни ли ще са на пловдивчани зелените площи и нови паркове, заложени в Общия устройствен план на Пловдив, с оглед темповете на застрояване в града?

- Преди няколко месеца Общината направи допитване за План за интегрирано развитие. Там гражданите ясно и категорично изразиха мнение, че градът ни трябва да е по-зелен и по-удобен. Неприятно е, че новият Общ устройствен план не е в крак с тенденциите на ХХI век, не предлага добри идеи и няма да задоволява потребностите на гражданите след 10-15 години.

- А какво предлагате вие?

- Във връзка с липсата на голям многофункционален парк в град Пловдив едно от предложенията ни е терените в „Гладно поле“ да се отредят за такъв. Той ще е почти в сърцето на града, ще се свърже с парк "Лаута" и заедно с преобладаващите в Пловдив северозападни ветрове ще окаже чувствително влияние върху микроклимата на район "Източен" и "Тракия". Многофункционалният парк ще съчетава на територията си различни зони, които да задоволяват различните потребности на гражданите, която численост се увеличава постоянно.

Видно от данните - от ОУП 2007 г., зелените площи в "Източен", "Северен", "Южен" и отчасти "Тракия" са недостатъчни.

- Виждате ли бъдещето на Пловдив като зелен, мобилен и устойчив град? Възможно ли е и как може да се постигне намаляване на автомобилния трафик в града и изнасянето му максимално далеч от централна градска част.

- Пловдив има всички предпоставки да бъде пешеходен, велосипеден, с добър градски транспорт, с добре озеленени паркове, улици и булеварди. За целта трябва да се изготви добре обмислен комуникационен план, който да обезпечи движението в централните части и да ограничи движението с автомобил. За мен като ландшафтен архитект това са най-важните елементи от начина, по който да стане по-добър град за живеене, а това ще доведе и до по-малка нужда от автомобили. Общият устройствен план може да зададе параметрите, според които Пловдив да се развие в тази посока.

От изключителна важност е и пешеходната достъпност за възможно най-кратко време до най-основните елементи на общественото обслужване - детски заведения, училища, спирки на градския транспорт, зелени площи, терени за масов спорт, здравни заведения, магазини. За жалост, в плана новопроектираните квартали в район "Южен" - "Остромила" и "Беломорски" - такова обществено обслужване не е предвидено.

И така използването на автомобил става задължително

Примерът от Щатите, където подобни квартали са доста често срещани, показва, че този начин на планиране не е устойчив и е удачен за малък период от време в живота на човека. Проблеми и допълнителни задължения се наблюдават от най-малка възраст на децата - откарване и прибиране на училище, социалните им контакти в последваща възраст са ограничени. С напредването на годините по-възрастните хора пък предпочитат централните градски части заради близостта на обектите от общественото обслужване.

Допълнително утежняване на ситуацията с трафика в централните части са и предвидените кръстовища на две нива до Водната палата, пробива под Централна гара. Много проучвания са доказали, че където има по-добри условия за автомобилите, има повече коли. И обратното, където има по-добри условия за пешеходно движение, има повече пешеходци. Нека не забравяме, че Пловдив има една от най-дългите пешеходни зони в Европа, така че очевидно пешеходстването има почва у нас. Просто трябва да го направим още по-удобно, безопасно и приятно.

Визитка:

Ландшафтен архитект Невена Цветкова е учител по парково строителство в Професионалната гимназия по архитектура, строителство и геодезия в Пловдив. Работила е в градински центрове, декоративни разсадници и като ръководител на около 20 души, поддържащи зелената система на Асеновград. В момента заедно с екип от специалисти пише Наръчник за засаждане, поддържане и резитба на  декоративни дървета в населените места. Член на Съюза на ландшафтните архитекти, зам.-председател на Научно-техническо дружество по озеленяване, зам.-председател на Обществен експертен съвет към Община Пловдив.

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
15 коментара
Арх

Арх

20.01.2022 | 12:08

И в Тракия всеки пак да стане блок.

Отговори
0 1
Р. Каменов

Р. Каменов

20.01.2022 | 11:22

Идеята за изграждане на парк на Гладно поле е прекрасна. Ще бъде подкрепена от всички живущи. Убеден съм, че и кмета на район Източен, Иван Стоянов ще вземе при сърце идеята.

Отговори
2 0
ИВАН

ИВАН

20.01.2022 | 05:48

ПЛОВДИВ СИ БЕШЕ ВЕЛОСИПЕДЕН ГРАД ОСОБЕНО ДО КРАЯ НА 60-ТЕ ГОДИНИ НА 20 ВЕК,НО ТАЗИ ТЕНДЕНЦИЯ БЕШЕ СВЪРЗАНА С БЕДНОТИЯТА-КОЛЕЛО ЛЕСНО СЕ КУПУВАШЕ, А КОЛА НЕ,ЗАЩОТО ПРОСТО ГИ НЯМАШЕ НА ПАЗАРА, А И БЯХА СКЪПИ.НА МЯСТОТО НА СТОЧНА ГАРА НАПРАВЕТЕ ПАРК-АМАН ОТ МОЛОВЕ. СЪЩО И НА МЯСТОТО НА КИНО "КОМСОМОЛ",СЕГА" КОСМОС". И КЪДЕТО Е ВЪЗМОЖНО ТОВА НА ДРУГИ МЕСТА.

Отговори
5 0
Филибе

Филибе

19.01.2022 | 13:55

От герберски кметове какво очаквате

Отговори
7 1
Р. Каменов

Р. Каменов

20.01.2022 | 11:17

При кметове на ГЕРБ има изградени 52 км велоалеи!

Отговори
2 1
Седесаро-гербавият план е

Седесаро-гербавият план е

19.01.2022 | 13:40

презастроен Пловдив на селяците, а седесаро-гербавите прибират кешовицата, ама сами си ги избирате де!

Отговори
10 2
Пловдивчанин

Пловдивчанин

19.01.2022 | 13:36

На Пловдив му трябва голям градски парк и е хубаво, че е направено предложение за такъв. Лаута и Гребната започват да утесняват особено в почивните дни. Иначе не знам защо управляващите не се вслушват в някои от идеите. Строи се сграда до сграда без пространство, без паркове, без паркинги и накрая ще стане лудница в новите квартали. Велоалеи почти не се правят, а бяхме тръгнали добре. Наемане на велосипеди няма, а предвид какъв успех има с тротинетките и spark-овете би било добре да се обмисли идеята.

Отговори
15 0
Архитект и инженер

Архитект и инженер

19.01.2022 | 13:19

Няма комуникатори в община Пловдив Затова и нямаме изградена "Южна тангента на град Пловдив" залегнала в Общия устройствен план на Пловдив още преди повече от 40 години

Отговори
9 0
Bai Asen

Bai Asen

19.01.2022 | 13:14

Нито Пловдив, нито който да е друг град в България може да стане пешеходен или вело, поради простата причина, че е срамно за българина да върви пеш или да се движи с колело, а и също така повечето, като минат 100м и трябва да минават на апаратна вентилация, така че споко...

Отговори
12 0
Пак умишлено забравиха за

Пак умишлено забравиха за

19.01.2022 | 13:08

Южната тангента на град Пловдив мечтана от 3 поколение пловдивчани

Отговори
4 0
От Пловдив

От Пловдив

19.01.2022 | 12:49

Пловдив отадвна е планиран като спалня за бедни бачкатори и роби в чужди производства!

Отговори
13 0

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?