Следвайте ни

Доцент Андрей Чорбанов: Отделете и пазете възрастните, младите нека да се събират

viber icon

- Какво ще се случи с пандемията у нас, а и по света?

- Зависи от поведението на държавата, от политиката. Затваряне на хора ще сведе заболеваемостта до по-ниска, за момент ще си отдъхне системата, за да дойде следващото гмуркане след два месеца. Трябваше да има целенасочени мерки за засилване на болници, за намиране на инфекционисти. Между другото, шапка им свалям на тези лекари! Държавата  трябваше да стимулира вземане на втора специалност. Сега няма база, няма хора, линейки няма. Без активна намеса на държавата ще продължи синусоидното движение на пандемията, както е модерно да се казва. Въпросът е доколко може да поеме риск държавата. Швеция го направи и вече има почти нулева смъртност. Да, с огромен пик починали през април. При нас ще е същото, но по различна схема. Просто е рано да го видим. Нека се направи анализ на годишна база в отделните страни. Резултатите ще са еднакви.

Трябва да се тестват само болните със симптоми, а не всички контактни

50% от хората имат имунитет срещу коронавируса, останалите ще го минат рано или късно

Епидемията се спира най-лесно при диктатура, но Западният свят едва ли го иска

 

 -  Доцент Чорбанов, започваме с може би най-тежкия въпрос: какво се случва с епидемията от коронавирус у нас?

- Зависи дали говорим за вируса или за човешката психология. Наблюдаваме нещо много негативно и това е правенето на ненужни тестове. Ще ви дам пример - има туморни маркери, които са предпоставка за развитие на цели групи ракови заболявания. Представете си, че всички хора хукнат да си правят изследвания! Ще излязат резултати, които ще хвърлят хората в невероятен страх и ужас. Говорим дори за предпоставка, което не значи задължително развитие на тумор. Нормално е при голям брой тестове да има голям брой положителни с Сovid-19. Те само карат хората да не реагират рационално.

-  Ще обясните ли какво имате предвид? 

-  Уплашени, те тичат в болници. Затова там е пълно с хора, които не са болни. Вторият тип са хората, които започват да се лекуват сами. А това е много опасно, когато са в ранен етап или пък още не са болни. Даже има обратен ефект. 

- Кои хора тогава следва да се тестват? 

- Не бих тествал абсолютно никого извън хората с клинични прояви. Няма нужда от тази параноя.  Представете си, че всяка зима се тестваме масово за грип? Огромен брой ще излязат позитивни. При COVID-19 процентът е много по-малък. Голям брой от заразените дори не разбират, други не се разболяват, не реагират по никакъв начин на вируса. И се започва един тотално сбъркан алгоритъм. На кого да се обади, какво да прави! 

- Изглежда лесно - обаждаш се първо на личния лекар.

- И той отказва преглед, защото за министерството не е медик от първа линия. И преглежда по телефона или пък въобще не го вдига. Уплашени, хората започват да звънят на Бърза помощ. Там няма достатъчно линейки и кадри, хората изнемогват, не могат да се отзоват, липсва им оборудване, за капак, не знаят къде да закарат пациента.

-  Мнозина ще контрират, че като не се изследват контактните лица, те ще разнесат масово вируса? 

- Е, и! Не е проблем. Аз от февруари повтарям, че това няма да свърши, преди да премине през цялото население. Така ще се формира имунитет. И да спре да се спекулира с наличието на антитела. Те не са критерий нито за наличие на имунитет, нито за липса на такъв. Факт е, че с повторно заразяване са между 4 и 20 души в света. Това е нищо при над 30 милиона заразени. И вероятно се дължи на генни особености. Но е друга тема.

Затова през пролетта и лятото трябваше да се оставят хората да живеят свободно, а не да се крият

- Щеше да се случат нещата доста по-бързичко. Сега се затварят училища, спират се ученици. Този бум беше очакван. Но държавата не направи нищо! Вижте, голяма част от обществото е уязвимо, рисково. Просто светът е устроен така, че Хомо Сапиенс  има живот от около 45 години. Всичко нагоре е благодарение на постиженията на медицината. Разбира се, на начин на живот. Но в един момент започват да се появяват хронични заболявания, тумори, автоимунни, ревматични. Просто имунната система спира да функционира правилно. Друга важна предпоставка - индустриалното общество е свръхкилограмово.

-  Най-важният показател обаче в крайна сметка е смъртността, а броят на починалите в България тревожно скача.

- Наблюдавам внимателно статистиките в цял свят, ръстът на смъртността намалява. В скандинавските страни тя вече е пренебрежима, близко да нормалната без пандемия. Имаше теория, че БЦЖ защитава страните, в които е задължителна, включително и в България. Е, в момента компенсираме.

Когато вирусът влезе в колектив от рискова група, смъртността рязко скача

И тук идва лошата организация в тези домове за възрастни. Най-вече допускане на вируса чрез персонала, който обикновено работи и в други заведения.

COVID-19 попадна и в малки населени места с много възрастни хора. Но със или без затваряне, резултатът ще е един и същ, просто ще е с различна продължителност в икономически план. Вижте, България не е изключение. По цял свят е едно и също. С изключение на Източна Азия. Но там съществува официализирана форма на диктатура. Западният свят едва ли го иска! Един жител на Лондон, Париж или Рим не би искал да живее в Азия.  Той не е свикнал да изпълнява заповеди като военен.

-  Така е, но в Япония маските не са задължителни, а ги носят 95 процента от хората?

- Не се съмнявам, живял съм 3 месеца в Тайван, хората си ходят с маски. Но ако отиде там родното РЗИ или Агенция по безопасност на храните, ще затворят абсолютно всички ресторанти, хотели и магазини. Разбира се, че ще спрат коронавируса. Когато арестуват с военни патрули.

- Четох мнение на лекар от ВМА, минал през коронавируса, че тежестта на  заболяването не се определя дори толкова от допълнителни болести, а от индивидуален генетичен код, който дава имунен отговор.

- Разбира се. В много хора има специфични антитела. Когато човек е здрав, те нямат никакво влияние. Тези автоантитела обаче стават патологични, когато са съчетани с вируса. Но не могат да се правят генерални изводи. Факт е, че някои хора са защитени от COVID-19 и никога няма да го изкарат. Други обаче ще се разболеят задължително.

- Какъв процент са защитени?

- Колеги от Калифорнийския университет са направили проучване, според което около 50 процента от хората са получили имунитет вероятно в резултат на среща с други коронавируси. Аз лично познавам доста семейства, в което единият е  изкарал тежко вируса, двама са имали просто симптоми, а двама въобще не са били заразени или дори не ги лови PCR тест.

- Като имунолог какво ще препоръчате превантивно срещу COVID-19 - хранене, напитки, стимуланти?

- Единствената превенция е ваксината. Иначе ключът е добро здраве - човек да се храни здравословно, да живее здравословно. Имуностимулаторите са грешка. Имунната система действа в определена норма. Засилването не е добър вариант. Ще дам пример. Ако шишето събира 1 литър, колкото и вода да сипвате, няма да събере повече. Безумно е да се засилва имунната система.

- Какви мерки бихте наредили вие?

- Отделяне на възрастните хора! Особено внимание към домовете, не трябва да има пряк контакт с обитателите им. Завишено внимание към работещите там, които пренасят вируса обикновено. Когато е възможно, отделяне на възрастните, когато те живеят още със своите деца. Знам, това невинаги е възможно.

Особено в България, където често възрастните се грижат за внуците

Над 50 000 учени от цял свят подписаха харта, хиляди и в момента я подписват. Те съветват точно това - отделяне на възрастните. Нека оставим младите повече да контактуват един с друг. Така няма да има потенциални заразяващи, като мине месец, няма да има кой да заразява. А ние какво! Скриваме младите, които нямат дори симптоми.

- Значи сте твърдо против маски, против затваряне на дискотеки и стадиони?

- Разбира се! Твърдо против маските. Всичко има голяма ПР цел, ето, държавата прави нещо за хората. Всъщност, извинявайки се, че нищо не е направила. Медицината отдавна не е грижа за хората, а бизнес с посредник здравните каси. Затова и не се прави нищо с инфекционистите и с инфекциозните отделения. Като няма пет години пандемия, тези отделения, лекари, апаратури ще работят на загуба. А никой не развива неща, които не му носят приходи.

 

Доцент Андрей Чорбанов е директор на департамент „Имунология" в Института по микробиология на БАН и ръководител на Експерименталната лаборатория. От началото на пандемията има различен поглед и упорито настоява, че научното справяне с един вирусен проблем често няма нищо общо с политическите решения. 

Ивайло Йолчев

Ивайло Йолчев

Редактор

Ивайло Йолчев е работил във вестниците "7 дни спорт", "Планета спорт" и "Стандарт", агенциите Standartnews и OFFnews, както и в PR сферата. Носител на журналистическата награда "Черноризец Храбър" за 2011 г.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (29)

и този като Мангъров

и този като Мангъров

09.11.2020 | 19:01

Къде да ги "пазим" възрастните? Ние нямаме като политиците ни по пет апартамента! Кой ще ги обслужва, кой ще ги храни? Държавата интересува ли се как живеят някои от тях със социална пенсия? Ами инвалидите?

Отговори
1 1
Лекар

Лекар

09.11.2020 | 15:52

Какво си чешите езиците тук и си мери те п.ишките? На всички,които не вярват пожелавам да се разболеят,и да ги лекува така наречения лекарМангъров! Другата ви опция е да станете доброволци в болниците. Всички вие,дето плюете и ръсите п.ростотии за стаден имунитет,отидете и вижте лично какво се случва в отделенията. Да стоиге но з.адниците си и да пишете много ви бива. Всъщност ние сме на този хал точно заради такива,като вас! Интелекта ви е по-малък от този на едноклетъчно!

Отговори
4 2
АнтиКовид

АнтиКовид

09.11.2020 | 11:50

Точно така иди си почини, не натоварвай нета с глупости. Иди в Китай,щом българите нямат дисциплина.

Отговори
3 2
АнтиКовид

АнтиКовид

09.11.2020 | 11:47

Куки, в хосписа в Славяново, Плевенско са ти запазили стая,побързай.

Отговори
3 2
АнтиКовид

АнтиКовид

09.11.2020 | 11:37

Куки за теб има място в Психиатрията като доброволец. Понапълни се нещо.....

Отговори
4 2
АнтиКовид

АнтиКовид

09.11.2020 | 11:34

Куки вируса в Източна Азия се ограничи сам бързо и преди ваксина срещу него. Когато я имаше вече нямаше нужда от нея. Така беше и със свински грип. Германия преди месеци унищожи всички ваксини за него. Ваксини не решават проблем, понякога и влошават ситуацията.

Отговори
4 3
КУКУ

КУКУ

09.11.2020 | 11:44

Ти си неадекватен бе. В източна Азия епидемията беше ограничена и почти спряна с БРУТАЛНИ рестриктивни мерки и контрол, които мозъчето ти дори не може да си представи + благодарение на изключително дисциплинирото им население. И въпреки това в Китай се наливат милиони в няколко конкурентни проекта за разработка на работеща ваксина. Това е защото вече няма нужда, тъпане. Това за ваксините дето си го писал въобще не искам да го коментирам. Всяка година милиони хора по света се ваксинират в противогрипни ваксини и куп други, щото вирусите не се борят, затова. Приключвам за днес, защото се натоварих много с тъпотията ти.

Отговори
5 3
Да  ти  обясня!

Да ти обясня!

09.11.2020 | 11:53

Ваксината е един вид изкуствено заразяване но конлролирано.А от това по бърза борба не е намерена.Дори и от КУКУвци.

Отговори
5 2
АНТИКУКУ

АНТИКУКУ

09.11.2020 | 11:10

Кукувец,ти пак изпълзя от дупката. Вирус не се бори с нищо, няма такъв случай. Шашканицата я запази за себе си. Ако си пенсионер,стой си вкъщи и остави нормалните хора да живеят. Ако не отивай да работиш на полето. Точно Мангъров излезе прав. Но ти си зомбиран и не разсъждаваш. Между другото Мутафчийски<Кантарджиев и Мунчев ни убеждаваха,че вируса щял да ни подмине.......не бил страшен. Чети бре,после разсъди и тогава говори.

Отговори
6 5
КУКУ

КУКУ

09.11.2020 | 11:22

"Вирус не се бори с нищо, няма такъв случай." Е с това счупи тъпомера. За ваксини чувал ли нещо? В източна Азия епидемията как почти приключи? От самосебе си ли, тъпан! Без борба, нали? Иди поговори с някой лекар/сестра на първа линия и тогава бълвай глупости.

Отговори
5 7
А  бе  КУ КУ

А бе КУ КУ

09.11.2020 | 11:40

Страшно си затънал в тъпотията бе майна.

Отговори
3 2
Да  ти  обясня!

Да ти обясня!

09.11.2020 | 11:47

Вируса е носител на информация с която буквално обърква имунната система.Защото попадайки в гстоприемна клетка той бясно се размножава и презаписва, А ти КУ КУ имаш нужда от ИТ-специалист да те ограмоти малко.

Отговори
4 2
КУКУ

КУКУ

09.11.2020 | 10:39

И друго: Тоя що не го питате как се отделят и изолират 2,1 милиона пенсионера? Тука обяснява за някакви домове. Какъв процент от тия 2,1 милиона живеят в домове за възрастни? Нашата супер развита и органзирана държава в състояние ли е да го наложи и контролира? Все въпроси към тоя шебек. Добре е да излезе от дупката си в БАН, да отиде да поработи малко по болниците като доброволец и тогава да дава съвети.

Отговори
6 5
КУКУ

КУКУ

09.11.2020 | 10:19

И друго: Защо медиите в България не проверят всичките му твърдения на тоя и на мангъра от началото на епидемията: 1. Как това било обикновен вирус като всяка година. 2. Как щял да изчезне 100% през лятото. Мангъра даже се кълнеше че ще си късал дипломата. 3. Втора вълна нямало да има. 4. За примера Швеция с дълго време 6-7 по-висока смъртност от нашата. Сега щото им вървим по стъпките вече е 3 пъти. 5. За тъпотията с груповия имунитет. Една държава в света да каже, която се доближила до него. 6. За това как сме си съсипали икономиката за разлика от Швеция. Спада в икономиката на Швеция се оказа, че е по-голям от нашия въпреки, че не са затваряли нищо..

Отговори
5 7
ПО  голямо

ПО голямо

09.11.2020 | 10:47

Признание че наистина сте едно голямо КУ КУ КУ.Искате да изплувате като зехтин над вода и да се покажете че сте повече от СЗО.Да ви кажа една установена вече истина-Бавното заразяване е необходимо.То допринася за изграждане на имунитет. Но това трябва да става род контрол.В този контрол трябва да вземем участие всички. И без наслояване на страх.Всички ще си изградим имунитет именно като се заразяваме от хора с анти тела. С ум.

Отговори
5 3
КУКУ

КУКУ

09.11.2020 | 10:55

Запази си го този пост за по-нататък да се видиш колко си умен. Направи си елементарната справка в държавите с най-високо разпространение на вируса какъв процент от населението им е минал през вируса (дори го умножи по 3-4) и сравни с броя на населението. След това сметни колко време (ГОДИНИ!!!) ще бъде необходимо, за да изградят групов имунитет (70-80%) и ще разбереш КАКВА ТЪПОТИЯ си написал. Виж и броя на жертвите в тези държави досега и помисли ако тук е такъв колко щяха да са починалите досега. Дори една Швеция е на светлинни години от груповия имунитет. Между другото те дори НЕ СА в топ 10 в Европа по разпространение на Ковид въпреки, че не са затваряли нищо. Най-вероятно населението им е също толкова безхаберно като нашето.

Отговори
5 3
Какви  жертви  бе  ало

Какви жертви бе ало

09.11.2020 | 11:07

Хората починали от корона вирус са много малко. Умрели са с корона вирус.Затова именно възрастните трябва да ги опазваме- защото имат придружаващи заболявания.Недей да изкукваш мойто момче ами се учи.

Отговори
5 2
КУКУ

КУКУ

09.11.2020 | 11:15

Вземи си направи справка, как точно умират хората с Ковид. Масово умират с тежка бронхопневмония и разрушен бял дроб БЕЗ ЗНАЧЕНИЕ какво им е придружаващото заболяване, ако въобще имат такова. Провери го, тъпан. Има страшно много информация от хиляда места.

Отговори
4 3
Съгласен  съм

Съгласен съм

09.11.2020 | 11:36

Че умирането се причинява от акивното бактериално развитие в белите дробове защото действието на К19 един вид отвлича вниманието на имунната система.Отделно бясното размножаване на К19 в гостоприемните клетки ги разрушава.И не съм ви обиждал до сега- но Вие сте по голям тъпан та дори и да не сте все още куку.

Отговори
2 2
КУКУ

КУКУ

09.11.2020 | 10:11

Тоя заедно с мангъра ще бъдат една от причините до края на зимата в България да починат още около 7000 души от Ковид. Нека смъртта им да тежи на съвестта на тия двамата шебека и на лицето Б.Б.

Отговори
4 8

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли новите мерки срещу коронавируса у нас?