Следвайте ни

Доц. д-р инж. Димо Кисов от „Мостконсулт“: Да се мисли за трасето на Южния обход, а не за нови мостове

viber icon

- Разширението на панаирния мост в Пловдив изобщо възможно ли е?

- Това ще струва повече, отколкото да се построи нов мост! Ясно ли му е на този, който дава такива идеи, какво е лагеруването на моста? На никой не му е ясно. Ние сме работили отдолу и знаем долу-горе какво е. За да се вдигне и разшири мостът, трябва да се развали. Трябва да се усилят фундаментите - наново да се прави съоръжението. Това значи да се отреже движението за дълго време. И откъде ще мине целият трафик? През „Адата“. Тези неща са за дискусии, на които специалистите да си кажат думата. Ние от 1995 година правим големи мостови съоръжение в Пловдив. Преди това сме участвали в строежа на Коматевския надлез.

 

Инж. Кисов, колко е дълъг животът на мостовете и как може да се продължи?

Наричаме това експлоатационен период. Всяко едно съоръжение има предимства и недостатъци и до голяма степен нещата са предпоставени от самия проект и от качеството на изпълнение. Има мостове, които са на 300 години, и още са в експлоатация и нямат големи проблеми. В същото време има съоръжения, които са в тийнейджърска възраст и имат проблеми с експлоатационната годност. Нещата са много индивидуални. Правилникът казва, че за специалните капитални съоръжения се разчита да имат живот 100 години. Това не значи, че като се направи един мост, не го пипаме цял век и чак след това тръгваме да го обновяваме. На всеки 15-20 години трябва да се правят основни ремонти, за да може капиталните вложения, които се влагат в тях, да са адекватни на това, което искаме като резултат. Т.е. парите за ремонта да са съизмерими с остатъчния ресурс на съоръжението.

Наскоро беше огласена идеята вместо нов мост на мястото на Железния, да се разшири този на Панаира. Вие участвахте в реновацията му. Какво знаем за него?

Ние правихме реновацията на Панаирния мост, на „Адата“, на Стария Герджик, проектанти сме на новия Герджик и на надлез „Родопи“. Всеки мост има проблем с подравянето на основите му. То става основно в реки, където се извлича строителен материал. Извличайки пясък и баластра под съоръжението, нивото на ерозията се понижава - дъното на реката слиза надолу. Оттам съоръженията, които са фундирани плоско, а това са по-голямата част от мостовете преди 1960 година, защото тогава не е имало машини за дълбоко фундиране, имат проблем.

Мостът на панаира е наблъскан с тръби - ВиК, обратни води, от теца и каквито се сетите комуникации

Поради тази причина мостът в Самболийски, който бе правен за рождението на цар Симеон (1937 година), падна

Имаше такива проблеми и с моста на панаира през 2002-2003 година. Там го решихме, защото нещата бяха по-нормални. Този мост е фундиран на пилони и това предполага, че те са с дължина 10-12 метра. Там имаше подравяне от порядъка на 2 метра на единия стълб. За да се реши този въпрос, след моста има изпълнен речен праг - той не позволява дъното на реката да отива по-надолу. На новия мост на Герджика няма никакви проблеми, защото основите му са на пилони, които са на 18-20 метра. Навремето е имало малко на брой машини за такова изпълнение. Първата, мисля, е пусната за строежа на АЕЦ „Козлодуй“.

Освен разширение се предлага мостът до Панаира да бъде вдигнат с 2 метра нагоре за повече пропускливост. Това възможно ли?

Капацитетът на водата се пропуска от подпорните стени. През 2005 година бе големият проблем, когато водата бе дошла почти до корниза. Не се притеснявайте за това! Хубаво е, когато говорите за пари, да говорите с юрист, когато говорите за здраве, да е с лекар, а когато говорите за мостове - с мостовак. Всичко да е на базата на възможностите и движението. Мостът на панаира е наблъскан с тръби ​- ВиК, обратни води, от теца и каквито се сетите комуникации. Ужас е там!

На всеки 15-20 години трябва да се правят основни ремонти на съоръженията

След ремонта през 2002 г. този мост няма никакъв проблем

Това е един от първите мостове у нас, който е направен с предварително напрегнати греди. Тогава хората не са били толкова комерсиални и маргинални като в момента и са го направили като изкуство. Мостът е чудесен и не бива да се правят експерименти, защото са много скъпи, когато се приложат на мостове. Картинки има много, но е хубаво да се питат хора, които са изпълнили някакви проекти, а не просто са правили проекти. В Пловдив има много направени проекти през последните 10 години, ама, като гледам, нов мост още няма.

Все пак трябва ли ни нов мост на мястото на Железния?

Имаше някакви обструкции по проекта за новия мост. Когато се вземе едно решение, то трябва да е изцяло изпълнимо. Едно съгласуване на проект може да продължи и години. Да не се изоставят неща и където може да се строи - да се строи! Това са важни комуникационни връзки. Преди да се мисли за този мост, трябва да наблегне на трасето на Южния обход - второто колело на Пловдив. Освен „Модър-Царевец“, отивайки до бул. „Ал. Стамболийски“, следва свързването му с бул. „Цар Симеон“. Това е над Разпределителна гара и това е единственият проект, съгласуван на всички нива. Дори има разрешение от министъра на транспорта за преминаване над Разпределителна гара.

Това е проект, който може още от утре да се започне

Сега, правейки „Модър-Царевец“, ние ще се забием след това в Кукленско шосе. А продължавайки над Разпределителна гара и минавайки над Асеновградско шосе, отиваме във втория, така да се каже, пръстен на Пловдив. Сега човек, за да отиде от „Кючук Париж“ до „Тракия“, трябва да мине през околовръстния път или през надлез „Родопи“. Добре е да се решават на практика тези неща. Имам поглед и в страната, и в Пловдив и имам чувството, че по отношение на конструкциите тук малко се изостава.

Правейки „Модър-Царевец“, ще се забием след това в Кукленско шосе

Може ли да се променят и габаритите на Бетонния мост?

Възможно е да стане, но пак трябва да се гледат комуникационните потоци. И пак казвам: Добре е като правите нещо, да викнете майстор. Сега е времето на сертификатите. Да не викнат човек със 100 изкарани сертификата и нито един изпълнен мост! В Пловдив има големи специалисти - кадърни хора, пътищари, и имат поглед върху цялото комуникационно развитие на района. Ако отида да правя нещо в друг град, където нямам поглед върху нещата, е едно, и съвсем друго, когато живееш там. Навсякъде по света мостовете са скъпи капитални съоръжения. Да сте виждали на евробанкнота изобразени езера? Само мостове са нарисувани. Още навремето римляните са казвали: Където има мост, има и път. Обратното обаче не е вярно.

 

По времето на президента Обама в САЩ падна мост от старост. И там обявиха, че инфраструктурата им е масово на 100 години и трябват трилиони, за да се обнови.

Разбира се ​- навсякъде е така. Трябва да се отделят средства за ремонти и рехабилитации. Съоръженията са важна част не само в България, а и в света, и трябва да им се обръща внимание. Да сме живи и здрави да видим някой нов мост в Пловдив! Лесно се правят на хубави картинки с компютър, но трудно се изпълняват.

 

 

Доц. д-р инж. Димо Кисов е преподавател във Висшето строително училище „Любен Каравелов“ в катедра „Строителни конструкции“. Фирмата „Мостконсулт“, в която работи, е участвала във реконструкциите на всички пловдивски мостови съоръжения. Тя е построила надлез „Родопи“ и новия мост на Герджика.

Преди дни хидроинженерът от „Водпроект“ Желю Желев заяви, че не ни е нужен нов мост, който да е адаптиран и за автомобили на мястото на Железния. Вместо това можело да се разшири съществуващият мост на панаира, който да се повдигне с 2 метра. Потърсихме за коментар на идеята му инж. Кисов, чиято фирма стои зад 40% от мостовите съоръжения в страната.

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

дали

дали

08.01.2021 | 22:59

доколкото си спомням панаириният мост беше с 6 платна, по 3 на посока. Просто да си върнат 3те платна, и да не се правят на специалисти...и без това са поне 100 години назад в проектиране и изпълнение

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще се ваксинирате ли срещу COVID-19?