71

Доц. д-р Антон Тонев: Пикът на ковид вълната ще отмине, без да затваряме държавата

Вероятно ще се съобразим с Европа за срочност на сертификата и за България

Странно е 99% от хората да ми имат доверие, когато ги оперирам, но не и когато говоря за ваксини

Опасно е да се пие белина, както е опасно да се вари и ракия без контрол

 

 

- Доцент Тонев, каква е логиката при определяне сроковете на ковид сертификатите? Мнозина вече се съмняват в тяхната ефективност?

- Шегуваме се с приятели, че живеем в общество на дистанционното. Натискаме копче и сменяме канала или на екрана на компютъра са появява нова информация. В медицината това все още не е възможно. Ще изчакаме края, за да видим какви са били точните решения. Ще дам пример с вируса на СПИН - минаха 22 години, за да си отговорим на всички въпроси. С ковид няма да са 22 години, но трябва търпение. За съжаление,  включително и мои колеги изказват хипотези, но го правят с една интонация на факт! Това е политическо говорене, заиграване, което обаче е опасно за здравето на хората. И ние от "Продължаваме промяната" го осъждаме категорично!

- Ясно, чисто медицински е труден отговорът, но все пак защо точно 270 дни важи сертификатът за Европа?

- Имахме само предположения колко ще е протективният ефект на ваксината. По документи отначало се говореше за безкраен. С времето колегите  установиха, че с отдалечаване на момента на ваксинация имунитетът намалява. Вече има над 8 милиарда поставени ваксини с над 3 милиарда ваксинирани души. И изследванията им показват, че след 220-250 дни антителата толкова намаляват, че може да говорим за изчерпване. Другият проблем е, че вирусът показа своята изменчивост, макар и с малко. В това се крие отговорът на въпроса защо 270 дни. Възможно е тези периоди периодично да се променят, тъй като ние наблюдаваме непрекъснато процесите и вземаме най-адекватното решение.

- Нека подчертаем, че засега бустерът гарантира безсрочен сертификат в Европа?

- Да подчертаем - в Европа, тъй като в България към момента и сертификатът при пълен ваксинационен курс е безкраен. Предстои да обсъдим препоръките на европейските власти за поставяне на срок и за родната територия. По-вероятно е да се съобразим с тях. Причината е, че вълната тръгна от Западна Европа и при нас дойде последна. България ще усети силата на омикрон вълната точно както другите страни.

- Може ли да се убедят да се ваксинират хора, които пият белина против ковид?

- Народът пие и домашна ракия, без да осъзнава какво пие. Всеки процес на правене на домашна ракия крие рискове. Дори с роднини си говоря -  това, че правиш 20 години качествен алкохол, не означава, че на 21-вата няма да допуснеш грешка или неточност. Липсва контрол като в една фабрика или лицензирана фирма за производството му. Не искам да давам оценки, защото народът сме всички ние. Но някои неща показват на какъв цивилизационен етап се намираме. А че пиенето на белина и подобни вещества е опасно, няма съмнение.

- Кога очаквате да бъде пикът у нас?

- Седмица, две, три. По принцип очакваме до края на февруари вълната да е преминала.

- Категорично дотук поне интензивните легла не се пълнят, така ли е?

- Имаме резерв. И ако успеем с мерки да задържим това ниво, няма да се налага на нито един район за влиза в четвърта фаза, която означава затваряне. Това е акт на изпълнителната власт, който ние подкрепяме.

- Адекватно ли реагира здравното министерство на развоя на пандемията?

- Да! Ако беше запазен старият план от предните вълни, трябваше да затворим държавата още на 5 януари. Благодарение на промяната ние все още нямаме затворен бизнес. Това показва, че сме се адаптирали, като все пак вече имаме около 30 процента ваксинирани, а и самият вирус е по-малко опасен от предходните варианти. Това са два научни, статистически факти.

- В Европа обаче наистина започват да отпадат зелените сертификати, макар и в страни с почти 100 процента ваксинация?

- Те доказаха своята роля при контрола на пандемията. Никога не са били натоварени с ролята да решат проблема. Много зависи от това какво идва след тази вълна. Дали ще се открие нов вариант, какви ще са неговите характеристики. Имаме изявление на премиера Кирил Петков, че при 60 процента ваксинирани или падане под определен процент заети легла зеленият сертификат може да отпадне за България.

- Повече ваши колеги намират омикрона като последната еволюционна стъпка на вируса към приключване на пандемията?

- Силно се надявам. За съжаление, предвид нивата на ваксинация към момента у нас пандемията ще приключи около 6 месеца по-късно.

- Има ли резерви при ваксинацията, защото наблюдаваме наплив предимно за бустерни дози, а не за първи такива?

- Резервите са свързани с това, че доста хора се информират от грешни източници. Сайтовете, които проповядват теории на конспирациите и съмнения във ваксините, са машинки за пари. Там има малка и бомбастична информация плюс големи полета за реклами. Не се интересуват въобще дали публикуват верни неща. Трябва да говорим за тези неща, дори по теми извън пандемията. Трябва обществото, интелигенцията да заклейми тези сайтове еднодневки, чиито имена са главоблъсканици от букви и цифри. Утре ги няма! Това е война срещу обществото! Това са канали за фалшиви новини.

- ОК, съгласен, но в национален тв ефир излизат ваши колеги и проповядват откровено антиваксърски идеи?

- Няма да му споменавам името на този колега, за да не му правя реклама, но в момента неговият случай се разглежда на високо професионално ниво и съществува реален шанс да бъде изключен.

- Всички се сещаме, че визирате доцент Мангъров, който съобщи за стотици умрели след ваксинация?

- Няма да се занимавам с определена личност, но случаи като неговите трябва да имат последствия. Аз също трябва да понесе вина, ако като коремен хирург не се справя с конкретна индивидуална задача. Същото важи и за политиците, които говорят недоказани неща.

- Това говорене „за“ и „против“ разколеба доста хора, защото те слушат двете страни, а не са с медицинско образование, за да отсеят задължително истината?

- Сигурно визирате и последния случай, в който двама души говореха. Единият опитваше с емоция да зарази хората. А другият - доктор Симидчиев, вадеше факти, приети от медицинската общност. И на всеки несигурен  упрек от опонента вадеше конкретен пример и се обосноваваше. Това е в основата на обучението на един лекар от студентските години. Нашите преподаватели не ни обясняват какво им се струва! Те показват какво твърди литературата за 100, 200, 500 или 1000 години назад. Ние убедено вярваме във фактите, които ни казват! Представете си как един хирург ще направи разрез за първи път, ако не вярва на преподавателя си!

- Аз това се питам - как хората спряха да вярват изведнъж на медици със знания и опит, а цитират незнайни медийни герои!

- Има интересен пример. При мен идва пациент, аз го преглеждам и установявам, че става въпрос за апендицит, който трябва да бъде опериран. Тоест, аз да бъркам в тялото му, докато той не е в съзнание. И в 99 процента от случаите получавам съгласие! Но когато в същото качество на лекар, напълно осъзнато, говоря за ковид, за ваксини, моите думи биват пречупени през призмата на хиляди съмнения. И аз започвам да губя увереност, че говоря като лекар. Моето мнение бива принизяване до това на хора, които никога не са лекували пациент. Тази биполярност на обществото трябва да получи внимание. Защо на един и същи лекар веднъж се вярва безпрекословно, а втори път думите му се поставят на абсолютно съмнение. Говоря напълно честно и морално, защото, ако не съм наясно за даден медицински проблем, отговарям: Не знам.

- Пак давам пример от национален ефир: излизат политици и казват за вашия колега генерал Венцислав Мутафчийски - „какво разбира от ковид пандемия един коремен хирург?“.

- Имаше много политическо говорене, много говорене срещу личности, не срещу мнението им. Бидейки коремен хирург и ръководител на ВМА, проф. Мутафчийски имаше в онези времена достъп до сериозна литература и източници. Не бих подценил и  дума, казана от него. Аз лично нямах съмнение!

- Иначе как се чувствате като председател на Здравната комисия в парламента?

- Отговорно, тъй като е огромно предизвикателство. Гледам на всеки детайл. Моментът е пожарен, но очаквам с приемането на бюджета да отпаднат част от тези кризисни моменти. И после да започнем истинската реформа на системата и да поставим нови отношения, така че да има видимо развитие на здравеопазването ни.

- Здравната каса ще остане ли в този вид, или се предвижда демонополизация?

- Имаме идея за демонополизация, но ако създадем нова каса веднага, а оставим старите кражби, просто ще удвоим загубите. Първата задача е да затворим кранчетата и после ще мислим за демонополизация, което неминуемо ще се случи, но в бъдеще време.

- Интересно, бихте ли споменали схематично как ще затваряте кранчетата?

- Електронно досие, есемес известяване до пациент, на когото ще се прави нещо здравословно. И в него ще пише какво ще му се случи. Изнасяне на част от диагностиката извън големите болници, където трябва да лежите няколко дни, за да ви бъде направена. Изобщо имаме ясен план, но той ще бъде представен пред обществото в точния момент.

- Ще промените ли системата, която позволява на определени частни заведения да приемат „касови“ случаи, а тези с гарантирани загуби - като пациенти без осигуровки или със скъпо лечение, да отиват в държавни и общински болници?

- Разбрах въпроса. Няма да удряме частни болници, категорично! Но ще изравним условията. Виждаме конкурентни предимства при някои здравни услуги.  Ще направим така, че частните болници да изнасят повече тежест, но това не е конфронтация. Напротив! Говорим за дейности, които ще са заплатени. Така ще имат стимул да развият услуги, които дори могат да им донесат по-добри финансови резултати. Ако ни се доверят за тази реформа, те ще спечелят, като в същото време ще предлагат повече услуги.

- Последно, решено ли е къде ще бъде Националната педиатрична болница?

- В София, тъй като тук е съсредоточена медицината в Българя. Има и доста друг тип болници, които ще бъдат във връзка. Съществуват различни варианти, но няма окончателно решение. Ще обявим и тази добра новина, но не искам да се ангажирам със срокове. Пари има, въпросът е да се намери точното решение.

 

Доц. Антон Тонев е роден в Стара Загора, но завършва МУ-Варна. Работи в УМБАЛ „Света Марина“ в морската столица, преподавател в университета. Специалист хирург-онколог във Варна с над 10 години опит. Специалист е по лечение на доброкачествени и злокачествени заболявания на гастро-интестиналния тракт. Извършва всички видове мини инвазивна (ендоскопска) диагностика и лапароскопско лечение на заболяванията на гастро-интестиналния тракт и жлъчно-чернодробната система. Има специализации в САЩ, Франция, Германия, Южна Корея и Нидерландия. Влиза като депутат от варненската листа на „Продължаваме промяната“ и е избран за шеф на Здравната комисия в Народното събрание.

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
5 коментара
Жалко

Жалко

29.01.2022 | 16:55

Нищо обнадеждаващо?!

Отговори
3 1
болна здравна система

болна здравна система

29.01.2022 | 16:10

Г-н Тонев, смъртността от КОВИД19 у нас е в пъти по-висока дори от тази в Африка! А и въобще - смъртността в болниците! Това не ви ли говори нещо, не ви ли тревожи? Повечето болници напълно незаконно източват Здравната каса с измислени дейности на бивши пациенти, на които имат личните данни. Защо не направите достъпа до здравното досие лесно достъпен за всеки български гражданин. Поне съзнателните да могат да сигнализират? Промяната на "бизнес модела" на болниците е другата задължителна промяна за намаляване на източването на средства.

Отговори
6 1
Щом казваш

Щом казваш

29.01.2022 | 16:00

Вярваме

Отговори
3 0
КУКУ

КУКУ

29.01.2022 | 14:16

Лапам на мъже!

Отговори
3 0
Леле

Леле

29.01.2022 | 14:16

Знаем!

Отговори
2 0

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?