Следвайте ни

Директорът на Драмата Кръстю Кръстев: Пандемията роди нови идеи за театър

viber icon

Онлайн постановката никога не може да замени живата игра на сцената пред публика

Не съм чул за драматургичен материал, посветен на COVID-19, ала може да се появи

 

- Г-н Кръстев, набрахте голяма инерция с творческите постижения на театъра през последните години. Има ли опасност тя да бъде загубена сега?

- Инерцията е набрана и се опитваме да сме актуални във всеки един момент. Защото хората в Драматичен театър - Пловдив работят много сериозно. За тях работата им е начин на живот. Тази истерия, тази чума, както я наричат, може да забави някои процеси в театъра, но времето върви напред, ние сме в него и трябва да преборим проблемите, които произлязоха от нея.

- Имахте натрупани над 1,7 милиона лева преходен остатък от субсидии за продадени билети. Има ли ги още като резерв?

- Те бяха един добър резерв за кризата. Свършиха прекрасна работа. Бяха буфер за решаване на проблемите в това време. Преходният остатък беше резултат от добрата работа на хората в пловдивския театър.

- Мислите ли за съкращения?

- Не. Министерството взе много адекватни мерки по отношение на институцията театър в това кризисно време. В тази сложна ситуация държава и театър бяха в синхрон, защото говореха на един език, чуваха се и постигнаха работещи решения. За това помогна и Община Пловдив. Използваме тази криза, за да се подготвим за времето след нея - рано или късно то ще дойде.

- Кризата няма ли да създаде нови възможности?

- Пандемията роди нови теми, нови взаимоотношения между хората, нови общности. И това роди нови идеи за театър. Театърът затова е актуален - той изследва онова, което се случва в деня. Защото театърът трябва да търси духа на времето, в което живее. Публиката именно затова харесва пловдивския театър, защото се променя.

- Всички музеи пуснаха онлайн експозици, а вие още преди две години направихте приложение за смартфони, където показвате откъси от пиеси. Ще стигнете ли до момента да пускате онлайн постановки?

- Знам, че това е възможност, но смятам, че живият театър си е жив театър! Непосредственото общуване с публиката е най-силното средство на това изкуство. Хората могат да видят достатъчно неща в телефоните, компютрите си и по различните сателитни канали. Смятам, че театърът не е само информация, която може да намериш когато си поискаш. Той е преживяване, което е хубаво да се случи в точно определения момент на точно определеното място за всеки. Тогава има истинско общуване. Енергията, която излъчва едно представление, е любопитното за хората. В този комуникативен свят, когато можеш да говориш с всеки един човек от всяка точка на планетата, все по-важен става живият диалог - да чуеш истинския глас, да видиш отблизо случката, по някакъв начин да влезеш в нея, да съпоставяш своето мнение с онова, което се случва на сцената. Това е енергията, която съществува в театралния салон. Неслучайно се казва, че театърът е храм, в който се извършва свещенодействие.

- Ще дочакаме ли посветена на COVID-19 пиеса?

- Не съм чул за драматургичен материал, който да говори за това. Но в световната литература има много книги, които разглеждат кризите и отражението им върху психиката и начина ни на живот. Писано е за чума, шарка, СПИН, ебола, сигурно ще се появят пиеси и за тази пандемия. И те ще разсъждават за човека от 21-ви век, който не очакваше, че нещо такова може да му се случи. Кризата понякога ни кара да мислим, че сме нещастни или я превръщаме в оправдание за нашето нещастие. Обстоятелствата понякога са по-силни от нас, но трябва да ги преодолеем. Човекът е човек, когато се опитва да промени всичко към по-добро. Преди дни отложихме две представления на „Закуска в „Тифани“ заради заболял актьор - не от COVID-19. Случва се, то е част от играта, а преодоляването му е лично усилие на всеки.

- „Одисей“ се превърна в най-значимия ви спектакъл. Ще го покажете ли в чужбина?

- Гостуването ни в Италия беше близо до случване. Имахме и други покани. Бяхме започнали да работим по логистиката този невероятно сложен спектакъл да се случи далеч оттук. Искахме да го покажем в различни части на Европа, но дойде пандемията и олелията отложи това. „Одисей“ ще отиде на много места, за да го видят хора в различни страни. Той ще продължава да се развива и скоро ще бъде възстановен. Представлението е сложно и изисква събиране на десетки актьори от различни места. Моментът не е подходящ за това. В края на март или началото на април ще видим кога ще можем да го възстановим. Сега работим с една трета от капацитета за зрители, а „Одисей“ е скъпо представление. Няма възможност да се играе при тези обстоятелства. Ще бъдат възстановени и „Дебелянов и ангелите“, и „Експрес „ХХ век“. Вече възстановихме „По-полека“ след едногодишно прекъсване. Всички представления, които сме замразили заради особеностите на сегашната ситуация, ще бъдат възстановени и представяни отново.

визитка

Директорът на Драматичен театър - Пловдив Кръстю Кръстев е роден в Пазарджик. Завършва НАТФИЗ "Кръстю Сарафов" през 1983 г. Работил е в Куклен театър - Пазарджик. През 1983-та започва работа в Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" в Смолян. От 1998 г. е негов директор и главен художествен ръководител. След сливането на Пловдивския и Смолянския театър от август 2010 г. той е директор на Драматичен театър - Пловдив. По време на управлението му театърът под тепетата се превърна в един водещите в страната. През годините той набра инерция и остави зад гърба си кризисните години от 90-те.

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай