Следвайте ни

Д-р Мария Джарова: Пазете очите на ученика по схема 20-20-20

Не само като специалист, а и като майка винаги препоръчвам да се редува гледането наблизо с гледане надалеч

viber icon

Д-р Джарова, при настоящата организация на учебен ден чрез дистанционна форма децата прекарват доста време пред екраните. Каква опасност създава това за зрението, ако целият учебен ден от 5-6 часа мине така?

В нашето дигитално общество тенденцията да прекарваме доста време пред компютъра или друго електронно устройство е доста изразена.

Това води до различни промени в зрението и натоварвания на очите. И при възрастните хора, но най-вече при децата се установява, че продължителното гледане наблизо води до увеличаване на процента на  младите хора с късогледство.

Това не е само в България и само сега, в условията на дистанционно обучение и работа от разстояния. Свързано е именно с продължителната работа с гледане на близко.

Като цяло прекарването на дълго време пред телефоните и таблетите може да предизвика не само задълбочаване на късогледство, но и проява на симптоми, които могат да са свързани със скрито далекогледство - например главоболие, болка в очите, чувство за сухота, парене, зачервяване. Такива симптоми са свързани и с обстоятелството, че гледайки наблизо, децата забравят да мигат, вторачвайки се в екрана. Това предизвиква сухота и поява на синдрома на сухото око.

 

Отчитайки тези рискове, МОН вече препоръча да не е цялото обучение в електронна среда, а да се потърси начин част от него да не е дигитално. Коя е разумната граница - колко часа на ден е допустимо да прекарва онлайн един ученик?

Не само като специалист, а и като майка винаги препоръчвам да се редува гледането наблизо с гледане надалеч. 

 Оптималният вариант е да се спазва едно правило, което аз наричам 20-20-20. Това ще рече след 20 минути гледане на компютър, телефон, таблет, да се прави 20-секундна почивка, в която децата гледат обекти на разстояние поне 20 метра.

 По този начин се дава възможност на мускулатурата в окото, която се напряга при гледане на близко разстояние, да си почива.

 

Значи да гледаме през прозореца, докато сме в самоизолация или под карантина?

Или от терасата. Като успоредно с това се спазва редуването на около 20 минути занимание с 5 минути почивка.

 

А какви са рисковете за деца, които вече имат някакъв проблем? Един от масовите случаи е мързеливо око, за което с години се правят усилия. Възможно ли е напредъкът, който се постига за толкова дълго време, сега да бъде зачеркнат с няколко месеца дистанционно обучение?

Не мисля, че годините усилия биха били напразни. Най-често мързеливото око се дължи на това, че едното око има изразена рефракционна аномалия. Образът от него е замъглен и мозъкът го изключва от оформянето на зрителния образ. Заради това родителите трябва да закриват здравото око, за да се „научи” онова с по-голямата рефрактивна грешка да гледа по-добре.

Дори на тези деца понякога препоръчваме, когато закрият едното око, да извършват работа наблизо с по-слабото. Тоест да напрягат повече него.

Това, което може да настъпи като резултат от продължителна работа на компютър, е по-скоро да се задълбочи късогледството при деца с късогледство.  Тоест напрежението на мускула, който отговаря за гледането наблизо и на далеч, да предизвика спазъм на този мускул и да се увеличи изкуствено късогледството.

На деца с късогледство между 1 и 2 диоптъра бих препоръчала да си пишат домашните и да си гледат заданията на компютъра без очила. За да се избегне това пренапрежение. 

 

Ако част от заданията се правят на хартия, вместо от екрана, това променя ли положението?

Пак децата гледат наблизо и го няма редуването, което предполага работата в клас - гледане наблизо в тетрадката и надалеч - към дъската, учителя, съученик.

Когато децата пишат, трябва да се съблюдават и още няколко правила.

Мястото в помещението да е добре осветено. 

Желателно е екранът да е с висока разделителна способност.

Освен това децата трябва да спазват разстояние 30-40 сантиметра от тетрадката, да пишат с вдигната глава. Ако са пред компютъра, поне на 50 сантиметра от десктопа.

Препоръчително е също ъгълът на монитора да е наклонен около 15 градуса.

Освен това е желателно, ако има възможност и родителите са технически грамотни, да направят така, че уроците на компютъра да се гледат на телевизора, ако той е от смарт моделите и има интернет.

Прехвърлянето на сигнала е с цел да се ползва по-големият екран и телевизорът да  работи като монитор. Кога има повод за тревога? Ако ученикът се оплаче от главоболие, парене в очите, добре е да бъде заведен на офталмолог. Защото тези оплаквания могат да са провокирани от някаква скрита рефракционна аномалия, която досега не е била установена заради по-малкото натоварване.

 

 

Д-р Мария Джарова е специалист офталмолог в Централ хоспитал - Пловдив, и Очен център „Спектър” в Пазарджик. Има над 10 години опит. Извършва медицински консултации и лечение на очни заболявания на ретината и зрителния нерв, катаракта, сухо око и заболявания на очната повърхност, очни заболявания в детската възраст. 

Има професионални интереси в областите катарактална хирургия, заболявания на ретината: диабетна ретинопатия, дегенерация на макулата, свързана с възрастта, периферни ретинални дегенерации, глаукома, пластични операции на клепачите. 

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Учител

02.04.2020 | 08:55

А очите на учителите?

Отговори
1 2

Батко

02.04.2020 | 12:42

Ми и те, да не са малки

Отговори
2 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще ходите ли на море и къде?