Следвайте ни

Д-р Людмила Емилова: Великденският пост не e диета, а време за духовно обновление

viber icon

Спазвам всички пости през годината и правя гладуване по 20 дни на черници  и на череши от нашия двор

Допълнете със зареждащо движение житния режим на  Учителя Петър Дънов - с покълнало жито, ябълки, орехи и мед

Православната традиция също определя етапите - на Месни заговезни се изключва месото, а на Сирна неделя - млечните храни

 

- Започва Великденският пост –  не крие ли рискове за здравето драстичното изключване на  всички животински храни от менюто ни?

- Нашият мъдър народ има вековни традиции в спазването на постите. Освен според християнската обредност, се е постило и през седмицата и това е било нещо съвсем обичайно само допреди няколко десетилетия. За бабите ни дворът на дома е бил супермаркетът, в който отглеждали зеленчуци и подправки. Прясно набраното и домашно съхраненото имали много по-голяма хранителна стойност от днешните промишлено произведени продукти.

Когато говорим за постите, често забравяме, че те са и време за духовно обновление. Като дадем възможност на всяка клетка да се пречисти, отваряме нови хоризонти за мислите и мечтите си. Ограничаването на животинските продукти не е опасно, тъкмо напротив. Опасен е постът на вафли, бисквити, десертчета, чипсове и други отрови в лъскави опаковки. И не на последно място - постът не е диета, а време за неоправдано отлагано вглеждане в поведението, мислите и отношението ни към света. 

Спазвам всички пости през годината и правя гладуване по 20 дни на черници, които много обичам, и на череши от нашия двор.

- Трябва ли задължително да се посъветваме с лекар преди постене? За кои болести то е противопоказно?

- Ако се храним здравословно през цялата година, постите са естествен етап и с нищо не може да ни навреди. Нещо повече - прави ни здрави, работоспособни и устойчиви на различни вируси. Умножава енергията и изостря ума. И това важи за всички възрасти, както и за децата.

През последните години все повече хора правят житния пост на Учителя Петър Дънов - с покълнало жито, ябълки, орехи и мед. Тази година го организирахме и в нашия медицински център - за тези, които искат да се откъснат от всекидневието и да имат избор от богатата ни двигателна програма -  сутрешен гимнастически комплекс, йога, цигун, пилатес, каланетика, спортни танци, народни хора, плуване, походи и др. Убедена съм, че житният режим, допълнен със зареждащо движение, дава отлични резултати и е прекрасна подготовка за предстоящия от 15 март Великденски пост.

Православната традиция също определя етапи в подготовката - на Месни заговезни се изключва месото, след седмица -  Сирна неделя, се спират и млечните храни.

Добре е да се потърси медицински съвет, ако менюто ни редовно е било пържола с гарнитура от салам, плочка сирене и няколко кока-коли. Обаче задължително трябва да се доверим на лекар с опит в природонаучната медицина.

Утрешната неделя народът ни мъдро е нарекъл освен Сирница и Прошка. Даваме и искаме сърдечна доброта и поощрение за нови хоризонти. И ако сме искрени, там ни чакат сбъднати мечти и много радост. Пожелавам те да са щедро споделени!

 

Пролетна диета

Изваяната фигура е само бонус към оздравяването

- Каква пролетна диета препоръчвате, за да влезем във форма след зимното качване на килограми? Предимно на зеленчуците ли да заложим?

- Почти всички пациенти с наднормено тегло в медицинския ни център споделят, че са правили всякакви възможни диети, но без успех. Сваляли няколко килограма, после качвали двойно повече. И не могат да си намерят място от щастие, когато с програмата на плодове и чай стопят мъчителния товар и трайно задържат резултатите.

Често напомням, че при нас се провежда лечение под строг денонощен лекарски контрол, а постигнатата изваяна фигура е само бонус към оздравяването. Няма да се уморя да повтарям, че диетата не е сезонно занимание, а отличен повод да променим мисленето си и да потърсим хармония с природата.

Дългогодишният ми опит показва, че десетки хиляди пациенти имат отлични резултати през годините с промяна в стила на живот. При едно примерно препоръчително меню след програмата вместо диети препоръчвам сутринта да започва с чай с лъжичка мед. Може да го заменим с топла вода с лимон. Към 10 ч. се хапват плодове или се пие прясно изцеден сок или смути. Обедът е от голяма салата от пресни зеленчуци, без сол и подправена само с лимон и малко зехтин. Към нея прибавяме постно ястие с преобладаващи белтъчини /напр. бобови храни/ и филийка пълнозърнест хляб. Все повече мои пациенти си правят хляб у дома, предпочитайки лимец и други ценни семена. Вечерята трябва да е съставена основно от храни, съдържащи пълнозърнести продукти /бавни въглехидрати/. Това води до отделяне на високи дози серотонин в мозъка и осигурява спокоен пълноценен сън.

 

Негативните мисли са токсични колкото нездравословната храна

- Пандемията продължава  - как да си гарантираме силен имунитет чрез  храната?

- Имунитетът е обвързан с нагласата ни към света и събитията във всекидневието. Негативните мисли и пресилените страхове са токсични колкото отровната химия в промишлено произведената храна.

Добре е на трапезата да имаме цялостни растителни непреработени храни - зеленчуци и плодове, бобови и пълнозърнести, семена и ядки. Разнообразието е много голямо и все по-често  на фермерските пазари могат да се открият някои позабравени ценни продукти от „двора на баба“ - лапад, марули, рукола, коприва, алабаш, гулия, ряпа и др., както и пресни или замразени алени плодчета.

Много полезни са кълновете и пониците, защото в пъти повишават хранителната стойност на семената, от които са приготвени. Те пазят от прекаляване с калории, предизвиквайки приятно чувство на ситост. Белтъчното съдържание при покълване на семената се повишава многократно,  това се случва и с разтворимите и неразтворими фибри и витамините.  Нека се възползваме от това богатство!

Не бива да подценяваме пандемията, но и не бива да потъваме в страхове, за да не се предизвика психичен дискомфорт. Задължително е, разбира се,  да се спазват всички предписания на здравните власти. Нещо, което отговорно прилагаме в нашия медицински център.

- Кои комбинации на храни  категорично не бива да допускаме? 

- На хората, които мислят, че правилният избор на менюто е нещо много сложно и трудно за спазване, искам да кажа,  че правилата са изключително прости. Необходимо е да не се смесват на един прием храни, съдържащи предимно белтъчини и такива с превес на въглехидрати. Самата аз, преди да открия спасение в системата на великата лечителка Лидия Ковачева, много често консумирах диня със сирене. Вече никога не го правя и мога да се наслаждавам на интензивността на вкуса на двата продукта, като ги приемам отделно.

 Тук отварям важна скоба за животинските храни. Винаги казвам на пациентите, че месо от прясно заклано животно, мляко, сирене и яйца от отговорен производител, дива риба може да хапваме веднъж седмично, без да ги смесваме помежду им или всяко от тях да не комбинираме с хляб, картофи или ориз. Към такова блюдо вместо тях имаме голяма салата от сурови зеленчуци.

 

Съвет към дамите: Яжте редовно покълнали семена

- На какво да наблегнат дамите, за  да  се сдобият с  гладка кожа и буйна коса преди летния сезон? 

- Дамите, които се хранят здравословно, винаги са стройни, енергични и секси. Сред най-впечатляващите случаи са многото млади жени, търсещи спасение при нас след диети с прием основно на животински продукти. Те често имат увреждания на черния дроб, бъбреците и други органи и задължително са с повехнала кожа, тъмни сенки под очите и дори с увредени коса и нокти. Около осмия-десетия ден от началото на програмата те си връщат нормалния цвят на лицето и очите им засияват. Това е неоспоримо доказателство, че системата на хранене е изключително важна и за здравето, и за красотата.

Съветът ми е за блестящ външен вид редовно да се приемат покълнали семена. С тях дамите могат да поръсят салата или да ги прибавят в смутито. На някои места се продават готови покълнали семена, но моята препоръка е да си ги приготвите сами. Това е лесно и приятно занимание. Ползват се обикновени стъклени буркани, покрити с марля. Важно е редовно за се изплакват покълващите семена, за да не се развият плесени и мухъл.

 

Храните, които гарантират дълголетие

- Кои са  храните, чиято редовна  консумация  гарантира дълголетие? 

- Най-важни са суровите плодове и зеленчуци. В тях е скрита магията на дългия пълноценен живот без болести и страдания. Чудесен е вариантът да ги отгледаме сами, защото близостта със земята и радостта да виждаш как расте засято от ръцете ти зелено вълшебство са по-силни от камион хапчета.

Много важно е и движението на открито. При заминаването си пациент, избавил се при нас от списък „нелечими“ болести, сподели, че през целия си живот ще спазва програмата, но няма време да посещава спортни занимания. Посъветвах го да си осигури най-добрия и на една ръка разстояние фитнес. Да прекопае двора, засят с райграс, и да направи градина. Човекът веднага се заел и сега на семейната трапеза имат всичко полезно - от богато разнообразие зеленчуци до подправки и ядливи растения, както и плодове от свои овошки.

В менюто на бъдещите дълголетници трябва да има разнообразие от сурови ядки и семена. Препоръчвам сусамово и ленено семе, слънчогледови семки, орехи и др. Важно е и да не се приемат безразборно хранителни добавки. Всичко ценно за здравето природата щедро е вложила в цялостните растителни храни. Само лекар след необходими изследвания може да прецени необходими ли са добавки, какви и в точно какво количество.

 

Спрете бялото брашно, бялата захар и солта

- Кои храни трябва да избягваме, ако не искаме да навредим на здравето си? 

- Като спрем масово предлаганите промишлено произведени храни, освен че оздравяваме и се разкрасяваме, ставаме и откриватели на нови вкусове. Насладата от билково картофче на пара например трудно може да се опише, но определено заслужава да се изпита. Много пациенти споделят, че след преминаване на здравословно хранене дори миризмата в големите магазини им е неприятна.

Важно е за трапезата си, както и за хората, които обичаме, да изключим напълно блюда от промишлена „ширпотреба“, пържени, печени до овъгляване, газираните и подсладени напитки и др. И да спрем бялото брашно, бялата захар и солта. След войни, бедствия и недоимък те са били белег на съвземане и по-висок имотен статут. Тези времена са в миналото, днес измерител на модерно мислене е щадящото ни отношение към собственото здраве и грижата за природата.

- Можем ли да се справим с чувството на глад, без да се тъпчем с  храна?

- Съветът ми е при вълчи глад да се направят назначени от лекар изследвания, защото е възможно състоянието да е предизвикано от сериозни диагнози - например хиперинсулинизъм, предшественик на диабет тип 2. Човекът получава хипогликемия /ниски нива на кръвната захар/ и мозъкът веднага сигнализира, че има заплаха за живота. Наша пациентка е разказвала, че нощем не просто се тъпчела с храна, а искала да изяде всичко от хладилника. Бързо направихме програма за нея след подробни изследвания и жената е вече здрава.

Изпитано добро средство срещу безконтролното хапване е да си направим 2 литра чай и когато искаме да сложим нещо в устата, да пием от течността. Препоръчвам билките жълт кантарион, риган, мента, бял равнец. И тук е важен произходът на растенията. В нашия медицински център правим чайовете само от билки, които събираме по щадящ начин от високопланински поляни.

Приемът на течността води до леко разтягане на стомаха и естествено отделяне на хормон, предизвикващ чувство на ситост.

Може да хапнем и малко плод, но не като десерт, а поне 2 часа след обяда или вечерята. Изключение са само ябълките.

 

 

Хенриета Костова

Хенриета Костова

Журналист - екип „Политика“

Хенриета Георгиева е завършила Английска гимназия в Русе, ПУ „Паисий Хилендарски” и Софийския университет, специалност журналистика. От 1993 г. работи в екип Политика на в.”Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (6)

Ева

Ева

13.03.2021 | 17:07

Постът е обет към Бог и само това е значението му. Другото е суета, мода и бла бла. А, и пари...

Отговори
5 0
КЕНЕФИСТАНЦИ,

КЕНЕФИСТАНЦИ,

13.03.2021 | 15:12

АБЕ ВИЕ ЗНЕТЕ ЛИ, КОЛКО Е ЗАПЛАТА НА НА АХМАЛАКА - (АХ МАК И ДАН ГАЛАК) :)

Отговори
0 4
СЮЛЕЙМАН БЕЗУМНИЙ

СЮЛЕЙМАН БЕЗУМНИЙ

13.03.2021 | 15:10

НА ОПЪЛЧЕНЦИТЕ ИМ ВИДЕХ СМЕТКАТА ОЩЕ НА ШИПКА :)

Отговори
0 5
КЕНЕФИСТАНЦИ,

КЕНЕФИСТАНЦИ,

13.03.2021 | 15:08

ЗАДАДОХ ВЪПРОС - КАКВО ДА ПРАВЯ С 2 РАЗ БОЙНИЦИ ЛЕВСКИ И БОТЕВ? СТРОИТЕЛИ НА СЪВРЕМЕНЕН КЕНЕФИСТАН :)

Отговори
0 5
Фйу

Фйу

13.03.2021 | 15:06

Пълни глупусти!

Отговори
2 0
Хубаво е,

Хубаво е,

13.03.2021 | 13:25

да назоваваме нещата коректно! Наричаме пост само тези дни, които Православната църква е определила - Велик, Богородичен, Петрови пости, Рождественски. Тъй че при всички останали случаи е диета, лечебно гладуване и т.н. И учението на Дънов не се споделя от Църквата! Или си с Църквата, или с Дънов! Свободен избор на всеки!

Отговори
13 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кой е най-добрият вариант за страната след изборите?