2374

Д-р Костадин Сотиров: Инатът на Здравната каса се плаща с живота на пациентите

Здравната каса е финансова институция, тя няма капацитета да оценява нашата дейност 

Само 20-30 процента от нашите прегледи се плащат от Касата 

​Един общопрактикуващ лекар извършва 42-45 прегледа на ден

Все пак ние не сме чиновници, нито работим "на парче"  

 

- Къде се разминахте със Здравната каса?

- Оказа се, че разминаването е точно в елемента, където се облекчава достъпът на гражданите до здравна помощ. Според Касата ние, които предлагаме повече хора да са налице и да си помагаме взаимно, усложняваме процеса на достъп, което е абсурдно. Ограничавал се достъпът. Как се ограничава, като ние предлагаме повече хора да сме взаимнозаменяеми, така и не разбрахме! Прави се нарочно, на инат, без мисъл. Просто не се гледа предложението - то просто трябва да се отхвърли.

 

- Д-р Сотиров, откъде и защо тръгна конфликтът между Българския лекарски съюз и Националната здравноосигурителна каса?

- На всеки 3 години по Закона за здравното осигуряване БЛС и НЗОК трябва да се договарят и да подписват нов Национален рамков договор, въз основа на който се определят правилата на работата между тях. Изтече старият и трябваше да се подпише новият. Ако се налагат промени, те се предлагат на поредица срещи и накрая се обсъждат. Лекарският съюз имаше предложения - Здравната каса нямаше. На поредица срещи през октомври, които имаше по няколко на ден, ние направихме предложения. Основният ни сблъсък е в предложението ни за промени с цел подобряването на достъпа на пациентите до медицинска помощ, който да става по-бърз и ефективен. Целта беше да се премахнат чисто административни пречки.

- Какви пречки имаше досега, които спъваха тези ваши намерения?

- Една голяма пречка е много утежненият ред, при който семейните лекари трябва да се заместваме един друг. Т.е., когато някой от нас е в отпуска или се разболее, трябва да има кой да го замести. По сегашните правила заместникът трябва да е със същата квалификация, което се тълкува различно от НЗОК. Има райони, в които това заместване е много трудно. Става въпрос за по-малките населени места, където лекарите са по-малко. В големите градове рядко се случва, въпреки че 2020-2021 г. и там имаше голяма криза - разболява се лекарят, разболява се и заместникът му и няма кой да обслужи пациентите. Тогава се налагаше няколко колеги да обикаляме от кабинет в кабинет за по няколко часа, за да има все пак някакво обслужване на болните. Абсурдното е, че в същото време имаме колеги, които биха могли да ни помогнат, но те не са общопрактикуващи лекари. Някои от тях дори имат специализанти, които са правоспособни, дипломирани лекари, но все още не са добили специалност. Оказва се, че те не могат да поемат това заместване, и се стига до абсурд. Искахме в такива извънредни случаи всички общопрактикуващи лекари да могат да обслужват отсъстващия лекар - така заместването не се поема от един, а може да се разпредели между 10-20 колеги.

- Тук не говорим, че може да ви замества ортопед или анестезиолог например, нали?

- Не. Става въпрос пак за общопрактикуващ лекар, който да е наблизо.

- Но защо Касата не е съгласна? Има ли някаква конкретна цел?

- Тук вече влизаме в личностни особености. Как и защо ръководството на Касата решава нещо без никаква логика, никой от практикуващите лекари не можа да разбере. Как може решение, което разширява достъпа, да се отхвърли с твърдението, че го ограничава?

- Къде още се разминахте?

- В нарушение на всички правила по подготовка на договорите. Здравната каса започна да прави свои предложения, които трябваше да направи преди началото на преговорите. И дадоха предложения, с които се ограничава достъпът на пациента до лекаря.

- Какво ви предложиха?

- За едното вече споменах - това, че само един човек да може да замества отсъстващия лекар. Другото е, че ако колега работи в граничен район между две области, той не може да лекува болен, който не е от неговата област.

- Искате да кажете, че ако лекарят работи в населено място от област Пловдив, а пациентът живее в Пазарджишка, той не може да го прегледа. Дори ако разстоянието между тях е 5 км, а до най-близкия ви колега от Пазарджишка област е 50 км?

- Точно така. Но има още едно предложение от НЗОК, което не е в полза на пациентите. От там искат да се въведат ограничения в продължителността на прегледа, който да е 15 минути. Без значение с какви оплаквания идва пациентът. Значи прегледът на една гнойна ангина може да приключи за 2-3 минути. Следващите 10-12 ние трябва да стоим „с ръце в джобовете“, преди да можем да приемем следващия.

- Правилно ли разбирам, че пред кабинета може да има опашка, но вие трябва да се вмествате точно в тези 15 минути?

- Да. Ние правихме изчисления с колегите - един общопрактикуващ лекар извършва 42-45 прегледа на ден. Въвеждайки това правило, бройката ще падне до 25-30. Половината от нуждаещите се няма да получат медицинска помощ. Тогава те или не трябва изобщо да отидат на лекар, или техният преглед трябва да се отложи за седмица, две, месец.

- Т.е. след преглед, който става за няколко минути, чакате и не приемате, дори да има опашка, но ако следващият изисква 25-30 минути, трябва да го приключите по-бързо - пак за 15?

- Да, и така се нарушава качеството на лечение с тези изисквания. Все пак ние не сме чиновници, нито работим "на парче". Лекари сме и сме полагали Хипократовата клетва.

- Това предложение да не би да е, за да си спести Касата разходите - по-малко прегледи - по-малко пари?

- Това е по-малката причина. По-голямата е да се създаде напрежение. Само 20-30 процента от нашите прегледи се плащат от Касата. Проблемът обаче е и чисто човешки. Ние, общопрактикуващите лекари, сме свързани с пациентите си. С някои се познаваме повече от 20-30 години. Остарявали сме заедно, знам на всеки оплакванията, на родителите му, на децата му.  Аз не мога да приема, че трябва да кажа на някой, който се нуждае от помощ, че нямам време. Другият абсурд е, че това го предлагат като критерий за качество. Времето, за което се извършва един преглед, няма общо с качеството. Качеството при нас е медицинска дейност. Касата е финансова институция. Те нямат капацитета да оценяват нашата дейност. В цял свят оценките на качеството на лекарския труд и проверките на медицинската страна на дейността ни не се оценява от институции, агенции и каси, а от съсловната организация. Т.е. лекари оценяват лекари. Здравната каса си измисля критерии, защото те не могат да оценят медицинския аспект, нямат този капацитет.

- Защо се прави това? Нали страдат пациентите?

- Няма рационално обяснение. Единствено от инат. Ама тоя инат го плащат пациентите, някои от които е възможно да го платят с живота си.

- Да не би да има проблем с парите в Касата?

- Не, пари има. Те дори останаха и имаше спор как да се изразходва този остатък. Проблемът не е икономически. Цели се напрежение и да се създаде впечатление, че извънболничната помощ не си върши работата и тези дейности да се прехвърлят към болничната, но и това е хипотеза. Гадаем, не можем да намерим разумен отговор.

- И какво се случва оттук нататък?

- Ако не подпишем договора, продължаваме да работим по старите правила, но остават условията на ограничения достъп на пациентите до лекарска помощ. Идва зима и когато почнат да боледуват лекарите, няма да има кой да лекува пациентите. От Лекарския съюз сме категорични, че няма да приемем тези предложения и няма да подпишем такъв договор. Не можем да допуснем да се въвеждат правила, които да нарушават правата на пациентите. Затова и поискахме оставката на управителя на Здравната каса.

ВИЗИТКА

Д-р Костадин Сотиров е завършил Медицински университет - Пловдив през 1986 г. От завършването си до сега работи в с. Белащица, обл. Пловдив, като общопрактикуващ лекар. През 1999 г. защитава специалност „Обща медицина”. От 1991 г. членува в БЛС, а от 2003 г.- в Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България.

От 2017 г. е член на УС на НСОПЛБ и е един от учредителите на Сдружението на общопрактикуващите лекари - Пловдив, като от 2017 г. е и негов председател.

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 1 оценки
5/5 от 1 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Работническа аристокрация

Работническа аристокрация

02.12.2022 | 08:52

Докторе, цялата работа идва оттам, че у нас Лекарят е поставен от управляващите вече над 75 години на по-ниско ниво в обществената стълбица от един шпакловчик, примерно (с най-голямото ми уважение към тази нелека професия!). Бъдете здрав! И Вие, и пациентите Ви!

Отговори
11 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?