49
Следвайте ни

Д-р инж. Богдан Милчев: Трагедията на АМ "Струма" показа, че "царят е гол"

viber icon

Д-р инж. Богдан Милчев от Института за пътна безопасност в коментар пред "Марица" за зловещия инцидент на АМ "Струма": 



- Инж. Милчев, какво ни показа трагедията на АМ "Струма"?  

 - Тежката катастрофа за пореден път ни показа, че в България сме много добри в управлението на кризи, но е налице пълен отказ от управление на риска. Сега давам и доказателство за това. За последните три години в района на инцидента са станали 10 леки пътнотранспортни произшествия, сочат данни от МВР. Ако имаше кой да управлява риска, мястото щеше да бъде изследвано, щеше да се констатира, че отбивката за почивка е неправилно проектирана и не е обезопасена. И още тогава тя щеше да бъде премахната, а не сега, след катастрофата.

През месец февруари 2021 година Институт​ът за пътна безопасност изготви оценка на риска на цялата ни транспортна система. Изготвихме и карта с най-опасните пътища на България. Предложихме и нов модел за управление на риска от катастрофи, както и цялостна концепция с визия за развитието на пътната безопасност. Но отговор от инст​итуциите нямаме.

От началото на месец май всеки ден информираме българското правителство, че има лавинообразно увеличаване на жертвите и че предстои втора трагедия като тази край Своге, отговор обаче няма. 

След катастрофата сме свидетели от телевизионните екрани да ни се показва "one man show" - експерти, които са готови и голи да се съблекат, само и само да ги снимат камерите. Показа ни се, че знаците са лоши, че маркировката е лоша, че еластичните огради са лоши, но това го знаехме и преди катастрофата. Те са лоши в цялата ни транспортна система. Ние нямаме пари да оправим всичко сега и веднага. Но след трагедията в Своге през 2018 г. предложихме да се направи оценка на риска, да се приоритизират проблемите по нашите пътища и да започнем да ги отстраняваме.

Имаше отказ и на правителството на Борисов, и от правителството на Янев да работят по този начин. Сега сме свидетели как се активизират всички институции да извършват проверки, а ние се нуждаем от екшън план за действие, в противен случай ни предстои следващият тежък инцидент.

Няма да слизам до нивото да мерим знаци и да разсъждаваме върху нещо, което на всички ни е ясно. Дали ще катастрофира този автобус там или на някое друго място, няма никакво значение. Защото ние навсякъде имаме такива опасни места -  констатирали сме над 1500 такива места. Публикували сме пътната карта с опасните места, но българските институции не желаят да водят разговор с експерти по управление на риска.

Проблемът не е в знаците и маркировката, а в управлението на риска. А кой отговаря за това? Политиците.

Сега всички искаме удобно да не политизираме проблема, но той  се решава именно чрез промяна на управлението.



 - Защо тогава властта не се вслушва в експертно мнение?

 - Причината е в това, че ние искаме да кажем на политиците какво да правят, а те искат експерти, на които те да казват какво да правят. Обаче така няма как да се оправим. На магистралата загинаха толкова много хора, защото изгоряха. А изгоряха, защото е стечение на обстоятелствата. Те можеха да катастрофират там и  това да е поредното леко произшествие. Обаче тази трагедия ни дава индикации, че "царят е гол".



 - Положението в Пловдив също не е розово, показа наша проверка. 

 - Същите проблеми ги има във всеки един град. Въпросът е да приоритизираме кои са най-опасните. Трябваше до ни светне, че мястото на "Струма" е опасно - при 10 катастрофи за 3 години. Колко трябва да станат, за да се сетиш, че има проблем?! Всеки отказва да работи. Факт е, че няма пари. Въпросът е да видим къде е най-страшно. Страшно е в Пловдив, но по-страшно е в София. Трябва да оправим първо София, показва оценката на риска, която е безпристрастна. 

Аз си позволявам да говоря по този начин, защото по същия начин говорих и преди катастрофата на АМ "Струма". Написах писмо до премиера, в което му обяснявам, че трябва да си "счупи" егото. Мога да помогна на който и да е премиер да подреди цялата система за няколко месеца и тя да започне да се оправя. Не че ще спрат катастрофите, но поне да знаем, че има пилот в самолета на пътната безопасност. 

Тони Михайлов

Тони Михайлов

Репортер

Тони Михайлов е завършил магистратура „Журналистика, реклама, PR“ в ПУ „Паисий Хилендарски“. Бил е репортер и водещ на дневни блокове в Информационна агенция и радиоверига "Фокус".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (8)

Яяяяя

Яяяяя

27.11.2021 | 16:24

Винаги съм се чудил каква квалификация имат тези които организират движението. Понякога се чудя дали всъшност са разумни същества. Пример 1: Ремонт на път около Карлово. Колоната се води от човек със сигнална униформа, светлинна сигнализация, радиостанция и подвижен знак "Път в ремонт" на около 200 м преди основната група строители и машини. Аналогично друг служител завършва участъка в ремонт със знак "Край на ограничението". Цялата група се движи синхронно съобразно напредъка на работата като движението на МПС се ограничава само във участъка където се работи. Пример 2: Ремонт на участъка Казанлък-Стара загора. Целия участък от 33 км е наситен през 1 км със знаци "Път в ремонт", "Забранено изпреварването" и "Ограничение на скоростта от 40 км/ч". Естествено едновременно се ремонтира не повече от 5-6 км от целия път. След 1 г строителните машини се изнасят ,но поради липса на маркировка ограниченията стоят още 1 г. През цялото това врем,е КАТ си организират подпомагане на бюджета с двойка патрули поставени през 1-2 км., Тоест минаваш първия патрул и даваш газ , а там те чака следващият. Давам двата примера за да се усети разликата. Едните са служители които си вършат с мисъл и отговорност работата , а другите човек мечтае да ги набара на някое тъмно и безлюдно място. Жалко, но повечето са такива.

Отговори
1 0
криво седи...

криво седи...

26.11.2021 | 09:31

Поредната калинка начело на структура, създадена за наши хора. Първо - "д-р инж" - начело на КАТ/дълги години преди това/ ? Да ви напомня нещо на оня нарцис "генерал" дето каваше 'Ех, сега мама да ме види" ! Ако имаше поне мъъъъъничко дастоинство отдавна би се захванал с нещо друго. Да стоиш на заплата, без да си нужен никому? Един от над половин милион ненужни хрантутници. Но този - и с претенции...

Отговори
3 1
Такива сме

Такива сме

25.11.2021 | 21:02

Чакаме да изгорим, после търсим виновния. Като се обърне колата, пътища - бол.

Отговори
3 3
Trucker

Trucker

25.11.2021 | 19:43

Тоя институт с говорители лесбийката приличаща на борец от 90-те и тоя палячо на снимката е пародия. Предполагам че го финансират същите пострадали от Гешев олигарси които финансират Мая Манолова. И при случая край Своге и при този случай вината е единствено и само на водачите -професионални шофьори. Един водач на МПС професионален шофьор или не трябва да управлява мпс-то си със скорост съобразена с пътната обстановка. При трагичния случай на Струма водача просто е заспал . Никой освен него не е виновен . Липса на спирачен път преди удара е безспорно доказателство. На кадрите по медиите се вижда перфектна магистрала и маркировка . Трябва обаче някой политик или партия да са виновни ,че шофьора на автобуса е заспал и в автобуса е имало туби с евтино гориво от Турция. Стига о.трепки долни !

Отговори
7 5
Ivan zavet80g albe11g.,

Ivan zavet80g albe11g.,

25.11.2021 | 19:04

Oooooxxxxx sfqt.,☹️️✌️️⛅⚡☕⚓⛲⛲⛱️⚾⚽️️️⛰️⭐️⚙️️⚠️☢️↩️✝️⚕️⚕️⚕️♦️♦️◽‍☠️‍☠️‍☠️‍☠️

Отговори
1 5
ГЮРО

ГЮРО

25.11.2021 | 18:59

Този човечец не разбира ли, че т.н. политици акъл не щат, а искат пари. Не че имат много акъл, но апетитът им е голям и лакомията също. Какъв риск ще ми оценява гусина Милчев на нашите т&панари, дето искат да хвърлят на вятъра 300 милиона, за да качат на естакада ж.п. линията от Централна гара до гара Филипово? Един напълно излишен проект. Какъв риск, какви 5 лева? Най-много влакът да падне отвисокото и да прегази съседните блокове. Голяма работа.

Отговори
4 6
Ерхан

Ерхан

25.11.2021 | 19:08

всъщност идеята въоще не е да се качи естакадата, а е свързана със сериозен порет финансиран от ЕС за развитие на железниците.

Отговори
8 5
Ерхан

Ерхан

25.11.2021 | 18:39

За монго неща е прав Милчев. Не може знаците да са основната причина за катастрофата. Аз самия съм активен водач на МПС и виждам мног такива пътища, но с внимателно каране се намалява риска.

Отговори
7 6

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво е най-важното, което новото правителство трябва да свърши в следващите месеци?