71

Цонко Цонев - Кметъла: Правителство ще има, ако намерят смокинов лист

Австрия може да се окаже футболното "Величие" на Европейското, но фаворит е Англия

ГЕРБ се надхитриха сами, „Промяната“ разочарова тотално

 

 

- Да започнем с морето, тръгна ли вече сезонът на север от Варна?

- Слабо е още. По принцип не само на север, когато има световно и европейско първенство по футбол, семейните почивки се планират след техния край. Някакво неписано правило е. Надявам се след финала курортите ни да живнат. Но като цяло липсват хора, дори румънците ги няма. Заради войната ли е, какво ли е, идея нямам.

- За какво човек си струва да хвърля нерви повече - за някой оспорван мач на европейското или избори в България?

- Ние започнахме да хвърляме нерви по избори  доста често - шести пъти за кратко време. Като че ли вече свикнахме. Даже хората спряха да се нервят, спряха и да гласуват. Настъпи наказателна апатия.

- Това не е ли по-лошото?

- Това е най-лошото. Тя ще върви до един момент, после ще избухне взрив от наказателен вот в партии като „Величие“ или кой знае какви други. Никой не може да предвиди къде ще избие. Може пък да е за добро - да се изчисти всичко и да се започне наново.

- Само да не избухне като в Германия преди почти век, че са величия, мечове, възраждания, въобще силна националистична риторика!

- Друга е социално-икономическата обстановка в България в сравнение с Германия тогава. Тогава световната икономическа криза е била невиждана.  Тук сме в ЕС, демокрацията се е вкоренила. Не претендирам да съм историк, но не виждам общи неща.

- Вече по традиция България участва само на европейски избори, не и на футболни първенства. Ще има ли тръпка?

- Да, ние свикнахме да гледаме футбол по телевизията. Европейското ми е малко претоплена манджа. За мен по-интересна ще е Копа Америка със свежи отбори покрай Бразилия и Аржентина. Тук стана първенство на футболисти с мултимилионни заплати, които не знам доколко ще се хвърлят за честта на своите страни. Може би изненадата ще дойде от малки държави, които излизат с повече сърце и душа на терена.

- Коя от тях може да се окаже европейското футболно „Величие“?

- (Смее се.) Трудно е да кажа. Нещо като Австрия ми се върти.

- А кой ще е футболното ПП-ДБ, тоест, голямото разочарование?

- Не зная в каква форма ще са Германия, те са и домакини, тръгват с голямата кошница.

- На тях и много провали им се събраха напоследък.

- Точно, не знам докъде е самочувствието им в момента.

- Хората по улиците минаха ли на морска или футболна тема? Или говорят още за изборите?

- Определено повече за изборите. А и без нашия отбор какво да коментира човек. Българинът много повече ще се вълнува от мачовете на Григор Димитров на „Уимбълдън“, както беше на „Ролан Гарос“. Предполагам, интересът към футболните мачове ще започне от елиминациите. Знаете, по групите са сметки, надлъгване, тарикатщини.

- Хубави думи, да ги използвам за въпрос - кой надхитри и се изтарикати  на нашите избори?

- Хареса ми един израз: Да си първи, не означава да си спечелил! В случая ГЕРБ загубиха 130 000 и трябва да правят някакви сложни конфигурации за правителство. Може да се окаже, че сами себе си са надхитрили. И да паднат в своя капан.

- Факт, ако ГЕРБ се прегърнат само с ДПС и примерно ИТН, лошо за електоралната им подкрепа. Ако не направят нищо, знаем, народът наказва здраво първите. Но пък Борисов умее да излиза от подобни хватки - помним, 2020-2021 едва ли не го бяха пенсионирали?

- Той едните избори 2021 година ги спечели и никой не искаше да прави правителство с него. Въобще към самонадхитряне върви.

- Добре, защо точно Варненско, макар че Вие сте от Каварна, ражда постоянно нови проекти като "Възраждане", "Величие"?

- Не са само варненци, като гледаме резултати -  дори в САЩ и в Западна Европа се радват на подкрепа. Странно. Ветрино проби навсякъде по света. Честно, за мен е пълна мистерия. Но ще отбележа друго -  социологическите агенции, които аз наричам Картела, дори не хванаха „Величие“. Този картел е много опасен за България. А може и да са ги уловили, но не са ги споменавали нарочно. Няма как от некадърност да не хванеш 5 процента!

- Откъде все пак дойде това „Величие“?

- Това са хората, които са „най-анти“ всичко и всеки. Но най-голямата партия е на апатията. Мислят си, че наказват някого, а наказват себе си. То управлението, хубаво, е виновно, но къде сме ние като общество.

- Четох някъде, че общество, което не контролира управлението, няма как да разчита, че ще се получи нещо добро!

- Точно така е. Ние от комунизма свикнахме някой да ни оправя. Е, така ще се случва. Ще ни оправят. Отзад.  

- Казахте ми в предварителния разговор, че с Костадин Костадинов се знаете от 2005 година покрай „Джулай морнинг“ в Камен бряг.

- Да, идваше редовно там, тогава още беше във ВМРО. И те загубиха гласове, между другото. Странно, предвид възхода на подобни партии в Европа. Иначе политиката няма нищо общо с музиката. Валери Симеонов също идваше и беше приятел с Джон Лоутън. Пеехме заедно. Човек може да харесва и „Поручик Галицин“, и „Джулай морнинг“.

- Вие лично гласувахте ли, или бяхте част от наказателната апатия?

- Аз винаги гласувам! Не крия, и този път за ПП-ДБ.

- Разочароваха ли Ви?

- От ДБ не съм разочарован, но от ПП - да. „Промяната“ бяха първа сила тук, но откакто сложиха за координатор една Йорданка Костадинова от Варна, бивш депутат и областен управител, направо занулиха. Няма да има и депутат сега. ПП приключиха тук - нито структури, нито гласове. Ето, един човек може да затрие една партия в цял регион. От 10 500 гласа паднаха на малко над 4000.

- Но пък лидер на листатата в Добрич беше едно от лицата на ДБ - Ивайло Мирчев?

-  Странна е тази система. ПП-ДБ има 8,8 процента, но Мирчев не влиза. Докато ИТН вкарват депутат с 6 процента. Не знам какви са тези избирателни далавери! Това е чиста подмяна на гласовете в Добричко. Страшна мошенгия. И то официална държавна мошенгия! Къде отива гласът на тези хора! И то за партия, която влиза в парламента.

- Такива са правилата!

- Предишната система беше по-добра, не знам защо я смениха. Аз в момента се чувствам непредставен в парламента, при условие че коалицията е трета сила там.

- Ивайло Мирчев ли трябва да е новият шеф на ДБ?

- Определено! Може да ги вдигне, принципен човек е, върши работа. Аз го харесвам много. Затова и Каварна има над 10 процента ПП-ДБ, защото ги подкрепям аз. Предните два избора бяха първи. Сега са трети, а в Добрич са чак пети. Това е показателно. Но пък в парламента влиза шестият. Но не е само Добрич. Има места, където стават депутати с 500 гласа!

- Защо трябва да отидем и да подкрепим Северното? А цялото ни Черноморие въобще?

- Тук е чисто, спокойно, красиво. Това е даденост, която трябва да развиваме. Но и тук се развиваме много зле. Дано ме опровергаят следващите седмици на сезона. Не съм оптимист. Дори рибата започва да изчезва. Въобще всеки бяга от Каварна - и риби, и хора.  Сериозно казано, рибата се крие навътре в тези жеги. Има пресен сафрид, но общо взето, рибата започва да става деликатес тук, цените <210> растат. Даже и на цацата.

- Любимата Ви рецепта за приятно гледане на мач?

- Миди натюр. Слагат се с девисил и вино в една тенджера, количеството зависи от големината й. Мидите трябва да са чисти, по-големи. Соли се по вкус. Варят се 15-20 мин. Вървят с бира или бяло вино. Това е моят специалитет, който готвят на моите приятели кметове в Тутркан, Елена, Горна Оряховица.

- И наистина последно по една прогноза - ще има ли нови избори наесен и кой ще е шампион?

- Ако намерят смокинов лист, ще има правителство. Иначе - избори. На Европейското съм за Англия, много харесвам Хари Кейн. Но и Франция са убийствен отбор. Някакъв такъв финал са очертава. И Англия, и Франция имат играчи за по два отбора на суперниво.

 

Цонко Цонев е роден е на 3 юни 1967 г. Завършва средно образование в МГ „Иван Вазов“ в Добрич. Висшето си образование получава в Юридическия факултет на Софийския университет“. Неизменен кмет на Каварна от 2003 до 2015 година.

Избран за Мъж на България за 2005 г. Известен е като фен на рок музиката и по негова идея се провежда фестивалът „Каварна рок фест“. Това му носи прякора Кметъла.

Оцени новината

Оцени новината
3/5 от 4 оценки
3/5 от 4 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
66 коментара
Боко тиквата

Боко тиквата

20.06.2024 | 09:23

Ще въртя интриги и ще си пълня чекмеджето, защото служебното правителство е мое и на началника ми Пеевски.

Отговори
1 0
Йордан Цонев: Призоваваме всички евроатлантически сили да се включат в

Йордан Цонев: Призоваваме всички евроатлантически сили да се включат в

19.06.2024 | 12:57

Йордан Цонев: Призоваваме всички евроатлантически сили да се включат в съставянето на мнозинство и правителство ДПС ще участва активно във вземането на решенията на ЕС и да участваме активно и подкрепяме и изпълняваме решенията на най-големия военен съюз – НАТО, допълни той Призоваваме всички евроатлантически сили да се включат в съставянето на мнозинство и правителство. Това каза депутатът от ДПС Йордан Цонев. ДПС чуха какво ни казват хората и можем да обобщим това, което ни казаха всички хора, заяви Йордан Цонев. „Двете неща са, че между политиците и дневния ред на обществото е изкопана пропаст, че дневният на обществото не е дневният ред на политиците. И второто нещо – избирателите не искат нови предсрочни парламентарни избора. Искат стабилност, съставяне на правителство и решаване на техните проблеми – проблемите на повишаване на доходите, на работните места, на икономическия растеж, проблемите на сигурността на страната, на населените места и на всеки български гражданин“. Решаването на кризата минава през съставяне на стабилно мнозинство, стабилно правителство с хоризонт от 4 г., категоричен е Цонев. Най-важното е, че българите в голямата си част потвърждават евроатлантическия избор на България, заяви още Цонев. „Нашите граждани са силно разтревожени за сигурността на страната в този размирен свят. Членството ни в НАТО дава възможност да осигурим сигурността на българските граждани и на страната“. ДПС ще участва активно във вземането на решенията на ЕС и да участваме активно и подкрепяме и изпълняваме решенията на най-големия военен съюз – НАТО, допълни Цонев. Breaking news

Отговори
1 0
Христо Иванов се отказа от депутатското си място

Христо Иванов се отказа от депутатското си място

19.06.2024 | 12:49

Христо Иванов подаде заявление за напускане на 50-то Народно събрание.Заявлението вече е депозирано в деловодството на парламента. Ден след провеждане на парламентарните избори на 9 юни Христо Иванов заяви,че се отказва от председателския пост на “Да,България” заради слабото представяне на партията в коалиция с “Продължаваме промяната”.Той също така обяви,че ще напусне и Народното събрание веднага след като положи клетва като народен представител. ПИК

Отговори
1 0
Бойко Борисов бесен: Летим към нови избори, по-добре ужасен край ведна

Бойко Борисов бесен: Летим към нови избори, по-добре ужасен край ведна

19.06.2024 | 12:31

Бойко Борисов бесен: Летим към нови избори, по-добре ужасен край веднага, ПП са безотговорни Няма да отстъпим от кандидатурата на Рая Назарян за председател на парламента, заяви лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов пред журналисти. Юристката не събра необходимия брой гласове за председател на Народното събрание. Последва прегласуване. 116 депутати гласуваха „за“, 69 – „против“, а 55 се въздържаха. „Не е правилен принципът. Традицията е най-голямата партия да получи председател на парламента. Важен е принципът“, каза Борисов. „Внимателно слушах изказванията на политическите партии и виждам доста противоречия. Едните като Денков казват, че първата политическа сила да носи цялата отговорност. По-малките партии казват, че всички сме равни. И те са прави“, заяви лидерът на ГЕРБ. „Нито един не си е извел поуки от това, което е станало. И ако Денков имаше малко повече чувство за самокритика, щеше да знае, че успехите, които иска да си препише, са направени повече от нас, тъй като сме по-голяма партия. И той беше лесно да бъде избран премиер, защото тогава имаше един отговорен ГЕРБ като първа политическа сила, която се съгласи във втория мандат да направи правителство. А сега има една безотговорна ПП, която иска да хвърли държавата в хаос“, заяви още Борисов. Според Борисов съставянето на правителство има смисъл, само ако то е от трите най-големи политически сили в парламента. Това са ГЕРБ-СДС, ДПС и ПП-ДБ. „Ако ме питате дали съм оптимист – не съм. В никакъв случай не съм. Най-голямата партия, по традиция, получава председателя на парламента и след това тръгват някакви процеси. Всички виждаме как летим към нови избори, защото няма отговорни партии. 100 пъти ви казах, че само с ДПС не можем да направим коалиция. Без да има широк формат, не можем да направим коалиция. Правителство на споделена отговорност с повече партии има как да се направи, но правителство, в което всички да стоят и, както гледах днес, Денков да си измисля какво е постигнал – ами не си го постигнал без ГЕРБ. Те нямат чувството, че са сгрешили. Считат, че са жертви. Алексей Петров, за съжаление, го няма. Иначе щяхме да отидем всички в манастира и да се разберем с тях. По-добре ужасен край веднага, отколкото да правим безсмислени неща. Има смисъл управлението, само ако е от трите най-големи партии. Другите, ако искат, добре са дошли също“, каза Борисов. Демократ

Отговори
1 0
Румен Радев индиректно заплаши депутатите, че излиза на следващите изб

Румен Радев индиректно заплаши депутатите, че излиза на следващите изб

19.06.2024 | 12:29

Румен Радев индиректно заплаши депутатите, че излиза на следващите избори: Каквото имах, казах им го! Дотук… За пръв път в новата история на България президентът не се обърна към депутатите на старта на новия парламент. Румен Радев избра да замълчи и да не направи традиционното обръщение на държавния глава към новоизбраното 50-о юбилейно Народно събрание. Президентът направи само кратък коментар пред медиите преди и след първото заседание на НС, на което не беше избран председател. Очаквам дневният ред на парламента да се диктува от интересите на държавата и обществото, каза Румен Радев на влизане в сградата на Народното събрание. Най-важното, като българи, е да помним, че с клетвата, която ще положи всеки един от депутатите, се задължава да брани държавния, а не партийния интерес, да отстоява български, а не чужди приоритети, посочи държавният глава. Радев пожела успех на 50-ото Народно събрание. Нека то да бъде по-добро от предишното, заяви още той. „Означава, че ще бъде трудно“, така пък президентът коментира липсата на избор на председател на 50-ото НС. „Вие сами знаете, че през последните три години аз много пъти се обърнах към Народното събрание, от най-високата трибуна на държавата и призовах за ефективни реформи, за правосъдие, за справедливост, за устойчиво развитие на социално-икономическите процеси, ефективност, образование, просперитет. Всичко е изговорено, което имах да кажа. Време е за действие“, заяви Румен Радев. Демократ

Отговори
0 1
Важен човек в СДС: Правителство ще има, ако се случи това!

Важен човек в СДС: Правителство ще има, ако се случи това!

19.06.2024 | 12:23

Всичко зависи от последните две най-малки партии, категоричен е Александър Каракачанов Правителство може да има и то да изкара пълен мандат, ако се включат двете малки партии в парламента – "Има такъв народ" (ИТН) и "Величие". Това прогнозира учредителят на истинското, коалиционното СДС, през 90-те години, Александър Каракачанов. Александър Каракачанов, Снимка: Илия Вълков, БНР "Ако се включат двете малки партии, може да си прекарат 4 години без проблем, защото ДПС е устойчив партньор. Той ще си вземе своята част от "баницата", а малките, ако бъдат удовлетворени, правителството може да бъде стабилно", обясни Каракачанов, който е депутат от Великото Народно събрание (НС) и 38-ото. Според него по-страшното е друго и то е причина да изпаднем в ситуация на раздробен парламент: Фалстарт! Парламентът не избра шеф, драмата е пълна! СНИМКИ "Ние сега губим милиарди, а в парламента те се занимават как ще си разпределят нещата. В боричкането в НС ще загубим парите. Проблем е, че в България не се водят принципни политики, защото има разпад на идеологии, лявото вече умря". Той коментира, че е трудно да се прави сравнение с парламента сега и онзи, в които той беше народен представител. "Според мен дали ще има правителство, което е желателно за държавата и българския народ, ще зависи от последните две най-малки партии. Делян Пеевски: Всички партии да се смирят! Най печеливша от цялата история е ДПС и с удоволствие ще влезе в правителство. И дори да се тръгне на избори ДПС ще спечели още повече гласове, защото нейният електорат е дисциплиниран и ще получи висок резултат, и може да се стигне до смешното положение да стане първа политическа сила", предупреждава учредителят на Зелената партия пред БНТ. "Борисов има политическото качество да се поставя добре преди избори. Той ще убеди до голяма степен електората, че е направил всичко да има правителство, но другите от ПП-ДБ и Възраждане са провалили нещата. Борисов с бомба: Ако Алексей Петров беше жив, щяхме да отидем с ПП в манастира и... А тези две са в тежко положение, те не могат да подкрепят правителство и ще губят масово електорат и с неучастие също ще губят. БСП се намира в момент, в който се бори за оживяване в парламента. За нея това не е важно - влизане в правителство, а ще се бори за запазване на статуквото на партия", заяви Каракачанов. Той коментира, че ще е неприятно за бъдещия премиер в сянка – Бойко Борисов, ако се получи правителство, ще трябва да удовлетворява дребни интереси и играта минава на лично равнище. "От "Величие" искат лична среща с Борисов и това не е случайно. Наистина лидерите трябва да преговарят, а не дамски екип, защото тях ги интересуват конкретни договорки, както каза Борисов "търговия", но не на едро, а на дребно и на лична основа", обясни Александър Каракачанов. Блиц

Отговори
1 0
Борисов с бомба: Ако Алексей Петров беше жив, щяхме да отидем с ПП в

Борисов с бомба: Ако Алексей Петров беше жив, щяхме да отидем с ПП в

19.06.2024 | 12:16

Борисов с бомба: Ако Алексей Петров беше жив, щяхме да отидем с ПП в манастира и... Няма да отстъпим за Рая Назарян. Важен е принципът, добави още лидерът на ГЕРБ по време на почивката в парламента "Аз внимателно слушах изказванията. Има доста противоречия. Едното е, като Денков, казва, че първата политическа сила да носят цялата отговорност. По-малките пък иска равнопоставеност. Алексей Петров го няма, иначе щяхме да отидем в манастира и да се разберем", коментира в кулоарите на парламента Бойко Борисов. "Нито един не си е извел поуки. Ако Денков имаше малко повече чувство за самокритика, успехите, които искаше да си ги припише, имаше отговорен ГЕРБ. Постигнахме заедно резултатите. А той си измисля. Половината му министри стоят в служебното правителство. Шок с "Величие": Полковник Марков не положи клетва и ето какво се случи! Сега има една безотговорна ПП. Нека да гледаме броя на избирателите, това е към по-малките партии. Народът ги нареди три пъти по-назад от нас, заради корупционни тежести. Те нямат чувството, че са сгрешили, считат се за жертви. Не съм оптимист", каза още лидерът на ГЕРБ. Фалстарт! Парламентът не избра шеф, драмата е пълна! СНИМКИ "Няма да отстъпим за Рая Назарян. Важен е принципът. Не е правилен принципът, а принципът е най-голямата партия получава председател на НС. Да бъдем отговорни, всички виждат как летим към следващите избори. Няма отговорни партии. Ние само с ДПС не можем да направим коалиция. Без широк формат не можем да направим коалиция", завърши Борисов. Видео вижте в Блиц

Отговори
1 1
АТ….И

АТ….И

19.06.2024 | 12:18

Е, те за това нали го убиха! "Аз съм точен с парите" бившият министър на МВР, веднага каза: " Убиха го, защото беше в основата на сглобката"

Отговори
1 1
Пъпове и некадърници: Тошко Йорданов взриви НС с мощна атака срещу "па

Пъпове и некадърници: Тошко Йорданов взриви НС с мощна атака срещу "па

19.06.2024 | 11:54

Пъпове и некадърници: Тошко Йорданов взриви НС с мощна атака срещу "партията на шарлатаните" Време е да върнем здравия разум в политиката и управлението на държавата, заяви депутатът на Слави Трифонов „Току-що всички положихме клетва да спазваме Конституцията и законите на страната и да е ръководим от интересите на народа. Повечето от вас бяха в и предишния парламент, а погазваха законите и се ръководиха от собствените си интереси“ – това заяви Тошко Йорданов от „Има такъв народ“ (ИТН), четейки изявление от името на партията на Слави Трифонов. „Има една изключително ниска легитимност на този юбилеен парламент. Некадърните действия и още по-големите бездействия направиха така, че хората да изпитват само отвращение и срам и заради това бе тази ниска избирателна активност. Почти е невъзможно да се върне здравият разум там, където почти го няма“, каза Йорданов. „Доста от вас направихме доста непремерени изказвания. Включително и днес!“, поясни той, говорейки за ПП и заяви следното: „От ПП - партията на шарлатаните, излъчила може би двамата най-некадърните министър-председатели в българската история“. „Време е да върнем здравия разум в политиката и управлението на държавата. Всички проблеми си имат реални решения. Те могат да се вземат и изпълнят от едно експертно правителство, което не е доминирано от тази или онази партия, а единствено от експертизата и професионализма. Трябва да има и интелигентна и непримирима опозиция. Тоест всеки един и всяка една партия, ако има здрав разум ще изпълни задълженията си към гражданите независимо дали подкрепя управлението или не. Ако повечето партии тук решат отново да се вторачат в пъпа си и да го играят самодостатъчни, то здравият разум ще пропусна и този парламент и тогава отново ще преминем през чистилището на изборите“, заяви Йорданов. Блиц

Отговори
1 1
MOLI

MOLI

19.06.2024 | 12:13

ТАКАВА ЗЛОБА ТРЕСЕ КИРО,ЧЕ МЯСТО НЕМОЖЕ ДА СИ НАМЕРИ.ИЗПРАТИ СМЕШНИКА ДА ЧЕТЕ ПАСКВИЛИ ОТ ТРИБУНАТА ТА НС.

Отговори
1 1
Делян Пеевски: Всички партии да се смирят!

Делян Пеевски: Всички партии да се смирят!

19.06.2024 | 11:29

Надявам се днес да им дойде акълът, заяви председателят на ДПС „Мисля, че всички партии трябва да се смирят. Това, което започваме без избор на шеф на парламента, показва, че не са чули какво ни казват българските граждани. Надявам се днес да им дойде акълът, защото хората казаха да се смирим“ – това заяви председателят на ДПС Делян Пеевски в кулоарите на парламента. „Смятам, че тя трябва да бъде подкрепена. Най-правилното е първата сила да получи шеф на парламента. Това е традицията и нека започнем да ги спазваме“ – това заяви той по повод предложението Рая Назарян от ГЕРБ-СДС да стане председател на Народното събрание (НС). „Нека се смирят. Призовавам към умереност! От нови избори няма смисъл, не виждам до какво ще доведат. Видяхме колко български граждани не гласуваха. Спасители не ни трябват. Видяхте докъде стигнахме от много спасители. Уроците от миналото не са научени“, допълни Пеевски. Видео вижте в Блиц

Отговори
1 1
Васил Велев: Бюджетът на Асен Василев е издънен.Чака ни гръцки сценари

Васил Велев: Бюджетът на Асен Василев е издънен.Чака ни гръцки сценари

18.06.2024 | 14:53

Сценарий. Автор: Цоня Събчева, safenews.bg Васил Велев, председател на УС на Асоциацията на индустриалния капитал в България специално пред SafeNews предупреди, че ни чака гръцки сценарий и обедняване, ако държавата скоро не проведе непопулярните реформи. От името на бизнеса Васил Велев бие тревога, че индустрията е със спад, експортът е със спад, продажбите – също. Имаме ръст на безработицата. Имаме неизпълнение на бюджета. Налице е исторически минимум на инвестициите. - Г-н Велев, въпреки че анализаторите вече виждат правителство между ГЕРБ, ДПС и ИТН, въпросителните остават. Какви са очакванията в Асоциациата на индустриалния капитал в България? - Нашите очаквания са за правителство на по-широка основа. Правителство, което да управлява с ресурсите и таланта на цялата нация, а не на тесен кръг. Защото за заформящата се коалиция, за която казахте, са гласували 15,5% от избирателите в България, имащи право на глас. Гласували са малко над милион и 25 000 души. А има да се върши много работа. Има да се правят реформи, които изискват много усилие, непопулярни действия и управление на тясна основа няма да може да изпълни тази мисия. - Г-н Велев, как в Асоциацията разчитате сигнала, който и избирателите дадоха с ниската избирателна активност? Какви са вашите изводи от гледна точка на бизнеса и икономиката? - 28,5% от избирателите са представени в този парламент. Това са партиите преминали 4% и за тях са гласували под милион и 900 000 човека. При такава ситуация управлението трябва да се базира на по-широка основа. Трябва да се управлява в диалог и съгласие с обществото. Това, което бяха тръгнали да правят в некоалицията – едно на теб, едно на мен, по 50% подялба на постове между представителство на 19% от гражданите, толкова имаха двете коалиции от сглобката, това не трябва да се повтаря. Отпред застана егоизмът на партиите. Щадящата оценка на бизнеса за управлението беше, че то силно ги затруднява. Може би е по-добре ПП-ДБ да са в опозиция. Походът им за нулева толерантност към корупцията завърши с нов връх в усещането за корупция, измерен от ЦИД. Подобни изследвания направи сред бизнеса БСК със същия резултат. От АИКБ отчитаме посивяване на икономиката. Включиха ни в черния списък за пране на пари. Като резултат от усилията за нулева толерантност за корупция имаме разруха в ред системи: пенсионната, образователната, държавната администрация, икономиката, посочва Васил Велев. Индустрията е със спад, експортът е със спад, продажбите – също. Имаме ръст на безработицата. Имаме неизпълнение на бюджета. Налице е исторически минимум на инвестициите, мерени като разходи за дълготрайни материални активи към БВП. За сметка на това нямаме подкрепа на инвестициите чрез европейските фондове. Чакаме Националния план за възстановяване и устойчивост. Чакаме второто плащане от 2022 г. Не са стартирали териториалните планове за справедлив преход и оперативните програми, защото само няколко процента са инвестирани по тях в средата на програмния период. Т.е. имаме нужда от силно управление на широка основа, което да санира провалите и с бързи темпове да извърши нужните реформи. За да може да се случи ускоряването на икономическия разстеж. И не само на думи да се случат членствата на България в Шенген, Еврозоната и ОИСР. Тези три членства трябва да се случат с приоритет, да се извадят пред скоби и да подчинят останалите приоритети. - Г-н Велев, докъде може бизнесът да издържи спад в процесите? - Изправени сме пред ситуация, в която имаме свръхрегулиране. Тук включвам и Зелената сделка. Но няма никакъв спад на многобройните административни тежести за бизнеса. Обратно. Давам христоматиен, лесен за разбиране пример. На практика имаме позлатяване, надграждане на европейските регулации, които и без това са задушаващи бизнеса. При нас те се умножават. Например, според европейската директива има задължителен праг за финансов одит. Този праг у нас беше 4 пъти по-рестриктивен, а сега е пет пъти повече. В Европа направиха облекчение заради инфлацията, при нас се увеличи. Това е много ясен сигнал, че имаме ненужни регулации, задушаващи бизнеса. В същото време нямаме човешки ресурси нито като количество, нито като качество – образование и квалификация. Само за последните 4-5 г. завършилите професионално образование в професионални училища са намалели с 1/3. Изобщо завършващите средно образование са намалели с 20% за същия период. В същото време тези, които са в 9-ти клас, са функционално неграмотни. Това показват тестовете на Пиза. Половината родени преди 18 години не завършват въобще средно образование. Висшето образование е с още по-големи проблеми. Всеки завършил средно образование го чакат две места. Вместо да има по едно място за двама зрелостници. Това би предизвикало стремеж, състезание, подбор. А зрелостникът да изисква по-добър среден успех и оценки от външното оценяване. Сега университетите търсят със свещ посред бял ден кого да запишат с тройка в дипломата за студент. Вижте и какво е качеството на изхода. Далеч не всички, които се запишат, завършват. Половината от записаните не работят след това на позиции, изискващи висше образование. По подобен начин стоят нещата и с пенсионната система. Тя беше разбита и разрушена. Беше разкъсана връзката между осигурителен принос и получаване на пенсия. Държавната администрация расте. Ние като население сме намалели с половин милион за 10 г., а администрацията се е увеличила. Тези, които обслужват по-малко население, стават повече. Да не говорим за съдебната система. С 15% от избирателите не могат да се поведат тези реформи. Нужна е широка подкрепа в диалог с обществото, със социалните партньори, със синдикалните работодателски организации. Очакваме силно управление и силен глас на България в Европа, изрази надежда Васил Велев. Не да отиваме там и да изпълняваме безропотно грешни команди. А да имаме силен глас в управлението на ЕС. Ние не сме подчинени на ЕС. ЕК не ни е началник. Ние сме й началник. Ние сме членове на ЕС. А членовете на ЕС ръководят своите органи, а не обратното. Затова настояваме, очакваме и искаме силно управление и силен глас на България в Брюксел. Силна представяне на българския интерес. Участие в промените, които трябва да се осъществят на европейско равнище. Защото това управление е погрешно. То доведе Европа до положение на икономическо джудже. Имаме спад с близо 5%-тни пункта на дела на европейската икономика в световната икономика. За периода на управление на предишната ЕК. Искаме това да продължи ли?! Зелената сделка трябва да се предоговори задължително. България е четвъртата най-засегната страна в ЕС от нея. - Г-н Велев, чакаме редовния конвергентен доклад, който ще ни каже, че не сме готови за еврозоната. И след него – какво? - Не сме готови, защото политиците се опитаха да подкупят избирателите и раздуха инфлацията. Но не успяха да ги подкупят и избирателите пак ги наказаха. Тези подкупи бяха и с грешното определяне на минималната работна заплата в нарушение на европейската директива, за да купят ниско квалифицираните. Имаше опит да се купят пенсионерите с осигуряване на минимални пенсии, които обслужват хора със средна квалификация с пълен трудов стаж и такива, които са укривали доходи – били са в сивия сектор. Опитаха се да купят чрез заплатите и държавната администрация. Студентите – с безплатно висше образование. Университетските преподаватели – с увеличения. Това не може да не раздуе инфлацията с пари, когато не са заработени и се наливат, пълнейки нереформирани системи. А в същото време няма произведена продукция. Ние не отговаряме на критерия за инфлация. Бюджетът е издънен. Имаме с 4%-тни пункта по-малко приходи в бюджета към края на май. Ако приемем, че приходите се разпределят равномерно, към края на май трябваше на има 5/12 –ти от годишния план. А всъщност има с 4%-тни пункта по-малко от тези 5/12-ти. Освен това не са разпределени и равномерно. Първото полугодие има повече приходи, а през второто – повече разходи. Всичко това изисква разговор с обществото и непопулярни реформи, за да не се стигне до гръцки сценарий и да продължаване на обедняването. Защото илюзорното богатство, изразено в по-високи заплати и пенсии на база на инфлация, спад в икономиката и в производството няма да доведе до добър край. Освен че не отговаряме на критерия за инфлация, няма да отговорим и за бюджетния дефицит. Това ще стане, ако не направим нужните промени. И пак повтарям, тези промени с 15% подкрепа не могат да се направят. Източник: safenews.bg Гласове

Отговори
2 1
Алексий Слав

Алексий Слав

18.06.2024 | 15:08

Малко уточнение: тези, които имат илюзията, че гласувайки чрез компютър - ще постигнат нещо срещу статуквото на ГЕРБ и ДПС, то те са горко излъгани. Техния вот е бил пренасочен . Това пренасочване е много трудно да стане с хартиена бюлетина. А пък негласувалите? Нищо, те само повишиха относителна тежест на Пеевски.

Отговори
2 1

Анкета

Как и къде ще почивате през лятото?