Следвайте ни

Богдан Милчев: Докато строители и надзорници са ортаци, ще имаме калпави ремонти

viber icon

 - Защо се стигна дотам, че при всеки започнат ремонт хората започват да се съмняват в изпълнението му, подозирайки някаква далавера?

 - Защото институциите, които трябва да осъществяват контрол, в случая строителният надзор,  е пряко зависим от строителните фирми. Така се узаконяват тези незаконни действия по нашите пътища. Затова трябва да подходим различно и да допуснем извънсистемния контрол, т.е. определени неправителствени организации, които разполагат с капацитет и опит в тази сфера, да могат законно да осъществяват такъв надзор, който да има последствия. Ако ги няма медиите, никой няма да обърне внимание на този доклад, който направихме. Седмица преди да го обявим публично, ние го изпратихме на МРРБ. Обаче реакция няма. Когато се появят неудобни въпроси от медиите, тогава ще се излезе и ще се реагира. Иначе за тях това, което ги караме да вършат, е просто досадно задължение. Както винаги, се реагира след дъжд качулка.

.........

Ако не бъдат проектирани локалите на Околовръстното, няма смисъл в момента да се сменя асфалтът

Служебното правителство показа колко лошо се строи, но не направи нищо

........

- Г-н Милчев, одитът на Института на пътна безопасност на ремонтирания участък от Околовръстното шосе на Пловдив установи, че той е опасен. Защо?

 - Пътят е с висок риск за настъпването на тежки пътнотранспортни произшествия. Това е поради неправилна организация на движението и сбъркан проект. Има допуснати грешки и от Общината, когато са давали разрешителните за ползване, за строеж и за въвеждането на експлоатация на всички обекти в този район. Оказва се, че тези обекти нямат вход и изход към основния път. Те съвсем незаконно влизат и излизат на основното шосе, където разрешената скорост на движение е 90 км/ч. Има 32 нерегламентирани места, на които товарният трафик се включва в движението.

 - Ще има ли обаче някакво последствие от установените нередности на пътя?

 - Ние сме неправителствена организация, чиято цел е основно да бъде коректив и да стимулира държавните институции да си вършат работата. За нас е изключително притеснително, че новото ръководство на АПИ вече близо две седмици мълчи по темата за Околовръстното. Този доклад е подписан от сертифициран одитор. Те не могат да вземат по-различен доклад и който и да е одитор, защото всички одитори са учили по един и същи начин.

Тук въпросът е, че ние трябва всеки един път да го проверим, и когато има опасности за настъпването на тежки катастрофи, те да бъдат отстранени.  На Околовръстното беше извършена проверка във връзка с тежкия инцидент на Великден и във връзка с множество сигнали от гражданите на Пловдив, свързани най-вече с това, че не искат да има мантинела.  Представяте ли си,

хората да се вдигат на протест и да правят подписки за премахването на обезопасителни системи!

Това означава, че тези, които управляват трафика, нямат никаква представа как да го правят. Обикновено хората искат обратното - сигурност, искат да имат осветление на пътя и всичко останало.

В конкретния случай хората просто смятат, че мантинелата им пречи. Тя не пречи, но създава фалшива реалност - от една страна, заблуждава ги, че те са подсигурени, а в следващия момент на над 30 места тази мантинела е абсолютно необосновано прекъсната, за да могат незаконно да се включат в движението безброй автомобили от прилежащите територии.

 - Шофьорите твърдят, че така поставени, мантинелите създават илюзията, че пътят е по-тесен.

 - Това е от една страна, от друга, създава се впечатлението, че си подсигурен, че никой не може да изскочи от тази мантинела, а тя изведнъж е прекъсната. Няма никакви обозначения, че там има вход-изход или каквото и да било. Видяхме, че и отводняването не е направено.

Според мен решаването на проблемите на Пловдив и в частност на Околовръстното на парче ще доведат до повече проблеми, отколкото сегашното състояние. Трябва цялостна концепция и визия. Не може Габрово, един малък град, да направят целия обход - открай докрай - за 90 милиона, а Пловдив, който е най-бързоразвиващият се икономически град в България, да решават проблемите на парче. Отделно - искаме да поставим един много ключов въпрос. В момента наши експерти извършват количествено-стойностна сметка на този ремонт.

До този момент констатациите ни са, че има завишение на цената

Ако отсечката от 7 километра струва 25 милиона, както се говори в медиите, то завишаването е с 37%. Следващият въпрос, който искаме да поставим, е по повод доклада на Сметната палата, който констатира, че договорите между  „Автомагистрали“ и строителните фирми са в нарушение на основния договор между АПИ и „Автомагистрали“.

Тогава защо министърът до този момент не е предприел действия за прекратяване на договори, които не се изпълняват и са в нарушение. И най-важният въпрос: защо авансите, които са раздадени и не е свършено нищо по тях, не бъдат изискани обратно?  Не е достатъчно само да обясняваме колко лошо се строи.

Въпросът е да се пристъпи към конкретни действия. Ние искаме от новото правителство наистина конкретни действия, с които нашите пари да бъдат гарантирани и защитени или най-малкото да бъде направен опит за това.

- Какво е най-разумно да се направи с Околовръстното шосе на Пловдив оттук нататък?

- Според мен е необходимо първо проектът за цялостното обновяване на Околовръстното на Пловдив да бъде публичен, да го качат на сайта и наистина всички експерти, дори гражданите да го огледат и да го одобрят. Пътищата не се правят за тези, които ги строят, а за хората. И те трябва да видят какво ще се прави за този път.

Нашето експертно мнение е, че ако не бъдат проектирани локалите, няма смисъл в момента да се сменя асфалтът. Това са хвърлени пари на вятъра.  Локалите са именно там, където да може да се влива движението от тази индустриална зона. В Пловдив там е обект до обект. Там влизат товарен трафик, смесват се различните видове потоци и това само по себе си изисква по-специфичен подход по управлението на трафика. 

- По ваши наблюдения и проверки има ли други „смъртоносни пътища“ в Пловдивско?  

- За съжаление, нямаме диалог с Община Пловдив. Дълги години градът и областта водеха статистиката по най-много загинали на пътя. В момента Пловдив е на четвърто място в страната по брой жертви в катастрофи. В града традиционно има много проблеми, свързани с безопасността.

Добрите експерти са в частните фирми. Слава богу, че има хора, които са изключително добронамерени към това, което се случва, и искат да го променят. Абсолютно на доброволен принцип се включват в нашите доклади и в нашите мултидисциплинарни екипи, за да може наистина да упражняваме този натиск върху институциите да си вършат работата.

Визитка

Инж. Богдан Милчев е роден през 1971 г. в София. Завършил е Минно-геоложкия институт. Работи в МВР от 1995 до 2014 г. в структурите на Пътна и Охранителна полиция. От 2011 до 2013 г. ръководи КАТ в СДВР. През 2018 г. защитава докторска дисертация на тема “Система за управление на рисковете от пътнотранспортни произшествия”. В края на 2017 г. участва в учредяването на Института за пътна безопасност, а през 2019-а стана председател на Управителния съвет на неправителствената организация.

Тони Михайлов

Тони Михайлов

Репортер

Тони Михайлов е завършил магистратура „Журналистика, реклама, PR“ в ПУ „Паисий Хилендарски“. Бил е репортер и водещ на дневни блокове в Информационна агенция и радиоверига "Фокус".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (4)

-10

-10

17.06.2021 | 10:13

Горд съм, че съм пловдивчанин. Горд съм, че пловдивчани избират ГЕРБ да ни управляват десетилетие и повече. Всичко се гарантира от ГЕРБ, те се скъсват от работа, работа, работа. Сложиха ни палмички, да им се радваме. Че какво друго му трябва на човек, ако не едни палмички. Е, няма едно нещо, дето да са построили и после да не се окаже, че е тотално сбъркано, ама на кой му пука. Ще го преправят. каквото е осрал Мамин, новия ни герберски кмет ще го поправи, пък неговите поправки ще ги поправи следващия герберски кмет. И така, докато великите пловдивчани стъпват по земята. Ей, Богу, няма такъв матр'ял като пловдивския!

Отговори
2 3
Пловдивчанин

Пловдивчанин

17.06.2021 | 11:25

Не знам откъде сте, но явно не сте местен. Иначе щяхте да знаете как корупцията се самовъзпроизвежда посредством клиентелата си. Гражданите трудно бихме могли да пробием огромната администрация на калинките при съдебна система, която се грижи за тях.

Отговори
3 0
Малчо

Малчо

17.06.2021 | 08:44

Добра идея, но защо не правителсвени организации. По скоро държавата трябва да определи как ще извършва контрол и тази институция да носи отговорност за некачествен ремонт заедно със стоителя, а не на последно място и проектантите и архитектите също трябва да се подведат под отговорност за некачествен проект. Защото сме свидетели колко грешни проекти се бълват и отново заради най-ниска цена. Основния проблем започва от проектанти -> строители-> надзорници.

Отговори
2 1
Батко

Батко

17.06.2021 | 09:13

Защото именно държвата прави глупости и не си върши работата. Ама кой да чете :D

Отговори
3 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво ще се случи в България след изборите на 11 юли?