1939

Бизнес дамата Васка Бакларова в "Подкаст "Марица": България е райски кът за бизнес на международно ниво

Разговаря ИВАН ПАНЧОВ

Не можем да говорим, че българите са бедни, след като всеки има собствено жилища, а в банките стоят милиарди спестявания на гражданите

Най-важната инвестиция за успешния бизнес е тази в образованието и емоционалната интелигентност

Имаме изключително умни младежи, които, ако не са толкова мързеливи, могат наистина да постигнат много сериозни успехи.  

- Г-жо Бакларова, по-скоро беден или по-скоро богат е средностатистическият българин?

- За мен средностатистическият българин е богат. Без да сочим проценти, в сравнение с германците, с австрийците ясно видим е фактът, че по-голяма част от българското население притежава собствено жилище, и то не едно. Така че за мен българите по-скоро са богати. Тук има обаче една много интересна статистика, според която около 70% от българите работят само за да покриват основните си нужди. Т.е. сред тях няма тази идея да спестяваме. От друга страна пък, една много сериозна сума - няколко милиарда, стоят в банките. Затова смятам, че българите са по-скоро богати хора.

- Ако милиарди стоят в банките, а хората се оплакват, че не живеят добре, тогава логичният въпрос е става ли българинът за бизнес?

- Българинът има много ниска култура от гледна точка на инвестиране. Т.е., ако има сигурна фиксирана сума, за него и по-сигурно е тя да стои в банката, отколкото да се научи какво да прави с тези пари, за да ги реинвестира и да печели от тях. Имам теория, че парите не трябва да стоят, трябва постоянно да се движат. Въпросът тук е до каква степен българите имат доверие - било на банкови консултанти, било на други финансови експерти, които могат да им открехнат много възможности за финансиране. Как се придобива тази култура? Със смелост. Да, понякога смелостта води до горчив опит, но тук не говорим за фондовите борси в Ню Йорк например. Впрочем много голяма част от влоговете в нашите банки - над 60%, са с много малки суми - до 2500 лева. Т.е. българинът иска да си има малка сумичка за черни дни, както гласи народната мъдрост.

- Предпазени ли са тези малки спестявания от инфлацията?  

- Когато говорим за инфлацията, покачването на цените, поскъпването на стандарта на живот като цяло - да, това са факти. Самият начин, по който българите разпределят парите си, показва, че голяма част от тях не знаят какво да правят. Например много лесно можеш да заделиш 10 процента от своите месечни приходи, за да можеш да ги спестиш, така че на годишна база да се получи сума, която ти би могъл да осъществиш някаква инвестиция. Другото нещо, което българинът иска да прави, е, ако има събрана сума пари, да купи второ жилище, трето жилище или втора кола.

- В по-далечно бъдеще дали българинът ще става все по-богат, или все по-беден?

- Тенденцията е да става все по-богат, това е моето лично мнение. Имам една теория, в която силно вярвам. Все повече българи ще се върнат от чужбина в България, а тук има неимоверно големи възможности за инвестиции, за правене на всякакъв вид бизнес. България за мен е райски остров за бизнес. Всеки може да прави бизнес в България. Въпросът е  бизнесът да бъде наистина на международно ниво, много добри сме като локация. Все още за Европа сме много интересни, много изгодни - като данъци, които се плащат тук например. Имаме изключително умни младежи, които, ако не са толкова мързеливи, могат наистина да постигнат много сериозни успехи.  

Ако в България успеем да помогнем на хората да помислят какъв вид бизнес могат да направят тук, който да е конкурентен, пазарите на Европа са отворени.

- Къде в България може и би било добре да се инвестира?

- Тук не говорим само за България и за видовете бизнеси. Много известни американски икономисти преди време са казали, че трябва да разделиш своите доходи, парите, с които разполагаш, поне на пет места. Така че ако едното е колата, другото къщата, третото е банката. В Австрия и Германия много популярни са инвестициите в злато например. Българските банки вече предлагат доста сериозно обслужване в сферата на инвестиционното злато. Нека не говорим за биткойни, нещо много популярно, както инфлуенсърите. Хубаво е да си инфлуенсър, за да изкарваш пари, хайде сега всички да влагаме пари в биткойни, за да спечелим пари, които не съществуват в пространството.

- Българският бизнес обаче често се оплаква от лошото законодателство и бюрокрацията. Кои са най-големите спънки пред предприемачите?

- Не са чак толкова големи. Бизнес у нас се прави лесно и веднага давам пример - за да отвориш фирма в Австрия, трябва да имаш 20 000 евро капитал, които да представиш. В България можеш да отвориш фирма и с 10-20 лева. Оттам насетне нямаш спънки да правиш бизнес. Идеята тук обаче е да мислим не как отново да изхитрим държавата, да сме тарикати на дребно. 

- Какъв съвет бихте дали на млад човек, току-що завършил университета, изправен пред дилемата: да работи тук по специалността за малко по-ниска заплата или да отиде в чужбина на по-ниско квалифицирана работа, но срещу по-добро заплащане?

- Боря се да разбия тоя шаблон. На младите хора показваме възможности за развитие в България. Ако инвестираш адекватно в България, когато си между 20- и 30-годишна възраст, ако в това време развиваш своите възможности и умения, няма как да не намериш своето място и да се реализираш добре тук. Въпросът е дали търсим лесните пари в България, в Англия, в Германия или в Америка. Всъщност правилното е да инвестираш в себе си. Инвестицията, която не може да бъде изгубена във времето, е тази в собственото развитие, в образованието си. Това е сума, която се натрупва, и реално след това имаш необятни възможности. Живяла съм и в Германия, постоянно работим с международни клиенти, но твърдя, че България за мен е райско кътче, в което може да се инвестира и да се прави бизнес на международно ниво.

- Как се чувствате в мъжката среда на големия бизнес?

- Организацията на Дамския бизнес клуб в Пловдив за мен е доказателство, че има доста дами, които правят бизнес на много сериозно ниво. Тези дами са високообразовани, високо мотивирани, добре изглеждащи, успяващи да се справят в този мъжки свят. Бизнесът се дели на качества, не на правен от мъже и от жени. Факт е, че в България все още битува схващането, че само мъжете могат да правят бизнес, сериозни инвестиции. Със сигурност голяма част от ежедневието ми, прекарано в бизнес срещи, е с мъже, които, ако не ме познават, гледат с предубеждение. Но то се разбива още в първите 15 минути.

Важно е не да се делим на мъже и жени, а да правим честен бизнес. В даден бизнес трябва да си усетил с кои хора можеш да работиш, да разчиташ на тях, да са коректни, без значение дали за мъже, или жени. В такъв аспект жените в България имат сериозни възможности за развитие, за инвестиране. Ако пак се сравним със Запада, във Франция например много малка част, около 20 процента, са жените в бизнеса. У нас сме почти 50 на 50, мисля, че жените добре се справяме в бизнес сферата.

- Какво казвате на хората, които смятат, че единственото важно нещо за жените е да са красиви?

- Смея да твърдя, че ние, жените в България, можем да се справяме едновременно с  няколко роли, и то много добре. Самата аз имам семейство с две малки деца, ръководя доста сериозна група от хора. Вярвам, че трябва да се грижим да изглеждаме добре заради самите себе си.

Едното не изключва другото. Не мога да разбера хората, които си мислят, че едното е за сметка на другото: сега ще правя бизнес, кариера, после семейство, деца.

- Как започнахте? Някой ви повярва в началото?

- Това е магията, затова много вярвам в нашите млади хора, които тепърва трябва да се реализират на пазара на труда. Имах късмета, първо, учейки в Германия и започвайки работа там, да покажа мотивация за работа, личностни качества. След като се върнах в България, продължих с друго образование. Т.е. са ме избирали на позициите ми не заради образованието ми, а заради личностните ми качества, да съм лоялен човек, заради стремежа да се развивам в дадена сфера. Това бих искала да дадем като възможност на младите ни хора.

Тестът за емоционална интелигентност е много по-важен, отколкото теста за високо интелигентни хора, които обаче не могат да се реализират в живота. Ключовото тук е, както беше и при мен, младите хора да знаят къде са реалните им силни страни и да се насочат натам. Това е шанс да те забележат, да ти дадат възможност за развитие.

Собствениците на бизнеса, който в момента ръководя, са немско-австрийски инвеститори, които са ме оценили като потенциал.

- Какво е по-важно в бизнеса - знанието или интуицията?

- Знанията със сигурност са важни, но аз разчитам на своята интуиция. Важно е да имаме бекграунд, важно е да имаме знания, умения, върху които да стъпим, но винаги има интуиция, която трябва да се научим да следваме, да знаем къде е нашата сфера за развитие, коя сделка, коя инвестиция можем да направим.

Със сигурност мъжете в бизнеса са по-рационални, по-праволинейни, но и те действат, базирайки се на вътрешния си глас и усещането кое е най-добро.

Визитка

Васка Бакларова е генерален мениджър на "Виомода България" - иновативна немско-австрийска инвестиция за производство на високотехнологични спортни облекла.

Председател на Управителния съвет на Съюза за стопанска инициатива  и председател на Бизнес лейди клуб Пловдив. Васка Бакларова е основател на Агенция за корпоративно развитие, която помага на младите хора да намерят успешната си реализация на пазара на труда чрез пряк контакт с работодателите.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Анкета

Кое е любимото ви място за отдих и разходка в Пловдив?