4232

Автомобилният ас Владимир Илиев: Да караш с 200 в града, не е пътно, а криминално престъпление

Владимир Илиев е един от най-големите ни асове в автомобилните спортове. Бивш състезател, председател на Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС) и преподавател по специалност „Автомобилен и мотоциклетен спорт“ в Националната спортна академия. Мениджър на рали тим - Iliev Rally Team. Баща е на многократния рали шампион на България Димитър Илиев, който беше и министър на спорта. Двамата управляват създадената през 2008 г. Академия за безопасно шофиране (Safety Driving Academy). Кариерата на Илиев-старши като автомобилен състезател започва през 1971 г. и продължава до 1988 г. Става рали шампион на България и Източноевропейски рали шампион. Участва в каскади в някои от любимите ни български филми. Той реално е зад волана на камиона, с който Велко Кънев се блъска в незабравимия „Да обичаш на инат“. 

 

  • От деца бъдещите шофьори да се учат на полигона, а  не по разкази и клипове 
  • Най-често родител се хвали как кара бясно и синът му подражава 

 

- Г-н Илиев, какво да направим, за да спрем или поне да намалим драстично трагедии като тази в Пловдив? 

- Уви, дотолкова свикнахме с трагедиите, че вече минават ей така. Аз вече избягвам да ходя и по телевизионни студиа, защото се чувствам като погребален агент. Не искам да казвам кой е виновен, преди да е завършило следствието. Човекът е загинал, аз го обвинявам! Няма как! Затова говоря повече за превенция. Знаете, ние се занимаваме повече с доусъвършенстване на шофьорските умения. Защото всеки, който вземе книжна, вече се смята за готов. Не, това е много бавен процес. Дори при тези, които идват при нас, първата ни работа с тях е да променим отношението им към проблема с пътната безопасност. Това е най-опасната дейност, която извършваме в нашия живот. Излизаш прав, здрав - и изведнъж те няма. Или пък осакатяваш трайно. Както всеки иска да израства професионално непрекъснато, така трябва да се старае да усъвършенства уменията за шофиране. Жалко, че и държавата нищо не прави. Ние сме единствената страна в Европа, не в Европейския съюз, която няма полигон за усъвършенстване на шофьорите. Човек да знае точно колко трудно спира автомобил при висока скорост, как не може да завие и т.н.  

 

- В случая, твърди се, че скоростта е била почти 200 км/ч при градски условия.

- Ако това е скоростта действително, говорим за престъпление. За мен пътнотранспортните произшествия трябва да се разделят от криминалните. Защото  да караш с 200 в града, ​да си пиян, дрогиран ​- това не е пътно, а криминално престъпление. Тези хора трябва да бъдат съдени по друг закон. Не може да бъдат поставяни до някой, който не е проявил умение или се е разсеял. Грешки се правят. С "криминалните" шофьори трябва други да се разправят. Не може да караш с такава скорост в центъра на Пловдив. 

 

- Наясно ли сте с булевард „Руски“, където е станала катастрофата?

- Баба ми живееше там, точно под Бунарджика. Леле!  При тези дебели дървета там.

 

- Да ви питам ​- трябва ли на 18-20​-годишния си син или дъщеря да купим мощен джип? Не е ли редно да започне с нещо малко - 60-70 коня?

- Имам друго виждане. Кола с 60-70 коня има малки възможности за активна и пасивна безопасност. На детето трябва да се купи автомобил, който има тези възможности. С мощна кола то е по-запазено. Естествено, говорим за нормални условия и спазване на максимално разрешената скорост. Тези мощни коли са направени така, че да предпазват при спазване на правилата. Тук вече говорим за отношението. Детето от малко трябва да разбере колко опасно може да бъде уличното движение и управлението на автомобила, за да изгради друго виждане за бъдещето си. Сигурен съм, че на това момче зад волана някой му е говорил фантастични неща. Обикновено роднина, дори родител се хвали как е карал с 200 някъде. То следва пътя на родителя.

 

- В случая имаме и родител, който е служител на КАТ.

- Наскоро служителка на КАТ ме вози по някаква причина и не сложи колан. Попитах я защо. Отговори, че е заради пистолета. Просто пагонът дава друго самочувствие и често децата тръгват по същия път.  

 

- Имам предвид, че джипът е много по-сложен за елементарни неща като паркиране. Примерът е от Сопот, когато миналата седмица момиче на 18 сгази на задна две деца, едното едва го извадиха с вдигане на колата. Друга тема е защо родителите пускат дете на училище с джип.

- Има страни, в които е въведено ограничение за мощност за начинаещи шофьори, не за определена възраст. Защото иначе влизаме в хипотезата за ограничаване на човешките права.  

 

- Съгласен съм, че водещ трябва да е опитът, не възрастта. Учат ли ги въобще да паркират? 

- Полигоните почти изчезнаха, да не кажа направо. Не обвинявам инструктори и обучение. Сигурността на всеки човек е в неговата глава, в мисленето. Виждате, че младежи се пребиват и с колелета. Други тренират, подготвени са и правят фантастични скокове. Аз като председател на федерацията въведох лицензи за 16-годишни състезатели. И те победиха в доста категории много опитни конкуренти. Бързо се учат младите, бързо свикват. Говоря за хора без книжки. Аз съм убеден, че колкото по-рано започне едно обучение зад волана, толкова по-добре. 

 

-  Да подчертаем, карат на писта? 

- Абсолютно, на затворени трасета. Тези деца като излязат на улицата,  ще знаят как да карат, ще имат рефлекси, умения във всяка ситуация. 

 

- Вредят ли тези социални мрежи, в които постоянно някой се фука как вдигнал по магистралата 200 или 300?

- Това е подвеждащото! Хората шофират от 3 до 5 процента с вниманието си, някои стигат до 8! Иначе си мислиш за друго, говориш. Ето, аз в момента съм на хендсфри, карам по изключително познати улици. Но и това е грешно! Затова казвам - колкото по-рано се добият правилни навици, толкова по ще са готови децата. Аз като беседвам с ученици, на всички им святкат очите!  Искат да стават състезатели. Между 14 и 18 години те са готови да управляват автомобила психически и физически. Но в това време ние им го забраняваме. И те започват да попиват от такива хора, които им пълнят главите с неверни послания. И накрая като докопат автомобил, ела да видиш какво става!

 

- Аз исках да понауча сина си на полигон, но се оказа, че в цяла София  няма. Или май имало един, ама и там можело КАТ да те глобят, а сумите са жестоки! 

- Няма, май. Такъв полигон трябва да е обезопасен,  да има гаранция, че няма да влезе друга кола срещу него. И собственикът да е дал гаранция, за да не идва КАТ. Нашият полигон е чак в Сапарева баня.  

Оцени новината

Оцени новината
4.3/5 от 55 оценки
4.3/5 от 55 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
17 коментара
Боко тиквата

Боко тиквата

20.05.2024 | 10:21

Наше момче, гербаджийче може да прави каквото си поиска!

Отговори
0 0
Не четете медии

Не четете медии

16.05.2024 | 22:52

Коментарите в раздела политика, особено външна са табу и за медия Марица. Платената пропаганда е в разцвета си.

Отговори
1 0
Заради

Заради

15.05.2024 | 21:57

Полицейски синчета и такива които имат чадър над тях,т.е номера които не се спират за проверка ,другите съвестните страдат,за 60км ще ти съдерът кожата за ГОВЕДА с 200 в града нема кой ги барне може и да не му е било за севте!

Отговори
22 0
БАЙ БРАДЪР

БАЙ БРАДЪР

15.05.2024 | 11:00

Всичко е до самодисциплина и съзнание и първите 7 години... всичко е в главата,на Ганьо все някой му е виновен,вместо да се стегне и малко от малко,да спазва поне елементарните правила на пътя.... Ако ли не,е така ща са трепете по пътищата и магистралите, нещастници

Отговори
38 0
Воля трябва

Воля трябва

15.05.2024 | 08:14

Адекватно интервю ,но тук идва ролята на Държавата колко трябва да се случат нещастия и убити хора за да тези Убийци на пътя да получават бърза и навременна присъда без да се търси винаги начин как да бъдат оправдани по един гнусен начин с всякакви шмекерлъци !?

Отговори
46 0
Осъзнайте се

Осъзнайте се

14.05.2024 | 23:10

Ами Не съм съгласна! Като духовно осъзната и занимаваща се с духовно езотерика. Едно ми е ясно ,хората са Неосъзнати и невежи.ВЕЛИКДЕН ,който празнуваме е ХРИСТОС ВОСКРЕКЕ! ЖИВОТА ПОБЕЖДАВА СМЪРТТА! ДУХА НЯВА ПЛЪТ И МАТЕРИЯ. ДУШАТА Е ЕНЕРГИЯ НЕ УМИРА ВЕЧНА Е.ЧОВЕК НЕ УМИРА А САМО ТЯЛОТО. АКО ВИЕ боядисване яйца и ядете козунак като консуматори без да знаете какво е БОГ И НАЙ ГОЛЕМИЯТ ПРАЗНИК НА ЧОВЕЧЕСТВО, ЗНАЧИ ВИЕ СТЕ ОСВЕН НЕОСЪЗНАТИ И МЪРТВИ. БОГ НЕ СЪЗДАВА НЕЩО КОЕТО УМИРА Е КАЗАЛ ДЪНОВ. ЧОВЕК НЕ УМИРА А КАМО ТЯЛОТО ,ДУША ДУХ СЪЗНАНИЕ Е ЖИВО И НИЩО НЕ СЕ ПРОМЕНЯ. ВИЕ СИ ИЗБИРАМЕ ЖИВОТО ПРЕДИ ДА ДОЙДЕШ НА ЗЕМЯТА В ЗАВИСИМОСТ ОТ ПРЕДИШЕН ЖИВОТ И КАРМА И УРОЦИ. ТАЩА ЧЕ НЯМА КАК ЧОВЕК ДА ГО НАМА. ЗАЩОТО ГО ИМА НО Е В НЕВИДШМИЯ СВЯТ И Е ЕНЕРГИЯ В ДУХОВНЖ ТЯЛО А ВРЪЗКА Е В СЪН И В МИСЪЛТА

Отговори
5 28
Смях

Смях

15.05.2024 | 08:18

Трябвам да се лекуваш ..

Отговори
15 5
Имунитета ни доведе до това Дередже!

Имунитета ни доведе до това Дередже!

14.05.2024 | 18:38

Имунитета ни доведе до това Дередже!

Отговори
23 4
Гражданин

Гражданин

14.05.2024 | 17:18

Калинчо катаджията ще оправи всичко,изпратих 10 министъра ,но такова чудо не е имало .Всички се правят на много загрижени за народа ,и го доят непрекъснато.Защо спряха да проверяват полицаите за алкохол и наркотици ,те също са участници в движението днес пак пореден случай на унижен водач с фалшив тест чакаш 1 година и животът ти се преобръща, калинчо пак не знае за арогантното държание на неговите служители.

Отговори
51 1
Гост

Гост

14.05.2024 | 12:40

100 процента съм съгласен. Основния проблем е в първите 7 години.

Отговори
65 1
Минаващ

Минаващ

14.05.2024 | 09:52

Докато съществува корупцията на двамата шопари ще мрете по пътищата като пилци. И не само

Отговори
40 9

Анкета

Решихте ли за кого да гласувате на 9 юни?