2374

Арх. Димитър Ахрянов: Тунелът под гарата ще осигури бърза и удобна връзка на район "Южен" с центъра

Необходимостта от нов Бетонен мост не може да бъде преценена, преди да е сработил пробивът под гарата

Обмисляме със специалистите от НКЖИ да пуснем в движение стария прелез на Сточна гара, докато се строи тунелът 

Все още не може да се прогнозира кога строителите ще стигнат до северния край на тунела 

- Чаканият повече от 40 години пробив под гарата, който ще е най-кратката връзка между районите „Южен“ и „Северен“, стартира. Какво предвижда проектът за пътните връзки с тунела и по-конкретно на тези с бул. „Христо Ботев“?

- От северна страна на пробива имаме два подхода към и от кръговото кръстовище на Централна гара, които ни осигуряват връзка с бул. „Христо Ботев“. Ако идваме от Сточна гара и искаме да слезем в пробива, ще трябва да завием по бул. „Васил Априлов“, да направим обратен завой на кръговото с ул. "Любен Каравелов" и да се върнем в тунела. Другият вариант е през бул. „Руски“  по ул. „Любен Каравелов“ и да влезем пак в съоръжението. Ако се движим по бул. „Васил Априлов“ и искаме да се качим на бул. „Христо Ботев“, има ръкав за изкачване, който можем да използваме и да отидем директно на кръговото на гарата, а от там да завием наляво или надясно, както сме свикнали и в момента. Ако се качим нагоре, но сме се объркали, има връзка между двата ръкава, която дава възможност да се направи обратен завой. Ако идваме от „Смирненски“, ще трябва да минем по ул. „Любен Каравелов“ и да завием на кръговото. Вариант е, ако се движим от Централна гара, да влезем в кръговото и да направим обратен завой и да влезем в съоръжението.

- Връзките от Сточна гара и „Христо Смирненски“, които минават през „Васил Априлов“ и „Руски“, няма да ли да утежнят трафика в района?

- Не би трябвало да има такива несъответствия. 

- По проект ще има две спирки на градския транспорт. Съобразени ли са така, че средата да бъде достъпна за всички?

- И двете спирки са направени с достъпна среда за хора в неравностойно положение, ще има тактилни ивици, както и асансьорен достъп.

- На какъв принцип ще бъде отводняването на пробива, имайки предвид, че пловдивските подлези се наводняват при дъждове?

- Освен метрото в София ние нямаме друго такова съоръжение в България, което да слиза под нивото на подпочвените води. Хидроизолацията на пробива ще е тройна. Най-общо казано, съоръжението е с една обвивка, която осигурява хидроизолацията, отделно имаме понижителни кладенци в най-ниската точка на съоръжението и линейни отводнители  в началото и в края преди влизането на самото съоръжение. При авария или дъжд трябва да се задействат помпените групи, които да изпомпват водата навън.

Снимки: Наташа Манева

- Има ли нещо, което ви притеснява в отводнителната система?

- По проект нещата излизат, но е съвсем нормално да имаме притеснения, защото отводняването е много важна част от проекта. Това са нормалните притеснения, които би имал един обикновен човек за дома си - какво ще стане, ако хидроизолацията поддаде, ако не сработят помпените станции и помпените групи, ако отводняването не е с достатъчен капацитет. На проект нещата излизат, дано и в експлоатационната част на живота на това съоръжение всичко да работи.

- Мисли ли се за реорганизация на движението, докато тече работата по пробива под гарата?

- Водим разговори с НКЖИ да обследват възможността, докато тече целият проект и докато имаме проблем с връзката „Южен“ и останалата част на града, временно да бъде отворен жп прелезът на Сточна гара. Все още обаче се обмисля до какво би довело, как ще се регулира самото движение, кога може да стане.

- Кога се очаква строителните работи да стигнат  до кръговото пред Централна гара?

- Не са ясни точните срокове. Приоритетно за строителя е работата в жп ареала. Там работата ще бъде извършена на два етапа - първо от юг и след това от север, като имаме взаимно заменяне на коловозите отгоре, за да не бъде прекъсван  жп трафикът. НКЖИ са притиснати от срока за самото съоръжение, така че имаме уверение от тяхна страна, че на даден етап ще започнат работа от всички страни едновременно. Иначе според разпоредбите инфраструктурата трябва да започне да се реализира до 3 години след издаване на строителното разрешение и да се завърши до 10 години.

- Т. е. Общината печели от бързането?

- Така погледнато - да. Надявам се скоро да влезе в Общината и проект за Бетонния мост.

- Значи все още няма технически проект за Бетонния мост?

-Не. Има входиран само идеен проект, но той беше в два варианта - с метална и със стоманобетонна конструкция. Все още не са избрали нито един от двата варианта. Важното е, че имаме уверението на НКЖИ, че няма да бутат Бетонния мост до последно, въпреки че не е ясно колко ни е необходим той. Натискът, който е от самите граждани, задължава управляващите да се съобразят, но това не е добре обмислено и анализирано. Според мен в момента, когато станат двата пробива - под гарата и „Модър-Царевец“ - и Бетонният мост се изгражда, ще видим, че в действителност той не ни е необходим. Вече обаче ще сме дали 20-30 млн. лв. и ще сме натоварили Общината.

- Вие какво предлагате?

- Бетонният мост е на много интересно място, но не от гледна точка на трафика. Имайки предвид, че свързва парк „Източна Румелия“ с Тютюневия град, защо да не се превърне в едно прекрасно пешеходно съоръжение като моста на НДК.

Димитър Ахрянов е завършил ОМГ „Акад. Кирил Попов“, а след това архитектура в УАСГ - София. Специализирал е по опазване на недвижимото културно наследство към Екол де Шайо, Франция. Има значителен опит в областта на обществената, жилищната и църковната архитектура.

Работил е като главен архитект на район „Южен“ в Община Пловдив от 2011 до 2013 г., а преди това - в архитектурно бюро. От 2014 г. е главен архитект на община Карлово, а от края на 2019 г. е главен архитект на Пловдив.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
8 коментара
Арх

Арх

09.12.2021 | 13:39

Ахрянов го докараха от Карлово за да им служи. Пък и от него нищо не зависи. Тук големите усвояват пари. А пробивът ще улесни едни и ще изтормози другите, които са повече.

Отговори
1 0
калинки

калинки

13.11.2021 | 15:12

Не знам как тези некадърни партийни калинки ще се справят с този проект, който пазят в тайна от обществеността?!

Отговори
1 0
Гого

Гого

12.11.2021 | 13:37

Дайте линк на проекта в електронен вариант, нали всичко е прозрачно, къде да го търсим това нещо?

Отговори
1 0
гражданин

гражданин

11.11.2021 | 10:26

Идията на арх. Ахрянов за пешеходна връзка е може би най смисленото решение за съдбата на Бетонния мост!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Отговори
2 1
Съмнителна работа

Съмнителна работа

11.11.2021 | 09:51

Като допълнение - няма ли най-после това нещо - скулптурата на Мильо да се махне от това място? Това ли е забележителноста на града ни? Да я поставят в някой арт-кът далече от очите на пловдивчани и гостите най-вече. Крайно време е!

Отговори
2 4
Съмнителна работа

Съмнителна работа

11.11.2021 | 09:45

Не помня удачно решение на общината - все още се разплащаме за гениалните идиотщини на Чомаков, т.н. базилики - и малката и голямата не са в унисон със сградите около тях - те по-скоро приличат на заводски халета или гаражи, големи надежди имаше и за кръговото на водната палата. И там сгафихме. Затова едно такова сериозно вмешаталство буди съмнение! Като му резнат лентата ще видим - дано не е поредния гаф, защото парите са много, а отговорност никой няма да поеме.

Отговори
6 1
Маке

Маке

10.11.2021 | 11:37

Мастии

Отговори
1 1
Интересно

Интересно

10.11.2021 | 11:29

Ахрянов не знае колко е необходим Бетонният мост. А кой да знае тогава? Филанкишията?

Отговори
7 1

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?