49

Анести Тимчев: Община Пловдив не може да се справи сама с мръсния въздух

Необходимо е да се направи единна държавна политика, иначе ефектът ще е нулев , убеден е зам.-кметът с ресор екология

- Г-н Тимчев, в отчета на Община Пловдив за изпълнение на плана за действия по програмата за подобряване на атмосферния въздух за периода 2018-2023 г., който представихте пред РИОСВ, преброих само две изпълнени мерки през миналата година. Други 14 са в процес на изпълнение или са изпълнени частично, а по 12 явно все още нищо не се е случило. Защо изоставаме?

- Мерките са 31 и са приети за реализация до края на 2023 г. Краткосрочните са за периода до 2021 г., като в този план има шест, чийто срок изтича до края на 2021 г., и в РИОСВ считат, че сроковете по тях са изпуснати. Вероятно в свой административен акт от екоинспекцията ще ни наложат определена глоба. Всички останали мерки са частично изпълнени или са в процес на изпълнение. Първата мярка е разработване на методика за въвеждане на зона с ниски емисии на замърсяване. Обявена е обществена поръчка и е определена фирмата, която ще подготви методиката - това е „Соколовски С Енвиронмент“ ЕООД, както и „Марица“ писа. Зоната с ниски емисии е изключително щекотлив и сложен проблем и ние търсим възможности да съберем чужд опит. Затова

на 27 януари правим хибриден форум

с физическо участие и онлайн връзка. За участие сме поканили представителство на Европейска комисия в България, посланиците на Финландия и Полша, които имат много добър опит, специалисти от кметството в Краков, посочван като град с най-успешно организирани зони с ниски емисии. Ще поканим представители от Столичната община и немска консултантска фирма. Има градове в Европа с опит в това отношение и сме изпратили до посолствата в България предложение да ни изпратят експерти. Ако форумът стане много голям, веднага ще организираме втори, който ще бъде онлайн, с представители от Барселона, Париж, Мадрид и т.н. Има спор дали зоните трябва да бъдат за автомобили или за твърдо гориво.

- Не се ли забавихте с методиката, която тепърва ще се разработва от избраната фирма?

- И без проучване и методика можехме да кажем примерно: центърът на Пловдив в карето между бул. „Руски“, „Христо Ботев“ и река Марица ще е зона с ниски емисии. И какво от това, че в центъра няма да влизат автомобили, като в същото време в „Тракия“ нивата ще останат високи, още повече че в целия град се използва твърдо гориво? Тоест, ние трябва да решим въпроса комплексно - малка, средна и голяма зона, какъвто е подходът на София. Търсим и друго решение. На 25 януари заедно с Енергийна агенция организираме форум, на който ще се обсъди идеята

 учениците да замерват състоянието на въздуха,

докато вървят към училището. Имаме и друга идея  - да създадем зони за ниски емисии около училищата, тоест родителят няма да кара детето си с кола до учебната сграда, тъй като около нея ще има обособена чиста зона. Изпуснали сме формалния срок по плана 31 декември 2019 г., но сме заложили много сериозни основи да решим този въпрос.

- Каква е причината да се закъснява с подмяна на печките на твърдо гориво с екологични уреди?

-  Ние преминахме първия етап от проекта и в следващите 5-6 дни очакваме да отворим офертите на фирми за доставка на климатици, пелети, термоотопление и т.н. Има 10 кандидата. Приети са около 2080 декларации, които продължават да се обработват, и след като изберем изпълнители, ще започнем доставките. Целта е да включим минимум  3212 домакинства. Смятаме, че ще имаме около 1200 уреда за отопление с пелети, 3600 на електроенергия, на газ около 200. Алтернативните отоплителни устройства  заедно с радиаторите са общо около 6010 броя, разделени по категории.

- Как ще се постигне ограничението на движение на личните превозни средства в центъра на Пловдив при регистрирано замърсяване на въздуха?. Тази мярка е записана в плана, но не е изпълнена до края на миналата година.

- Очакваме да се определят зоните с ниски емисии. С риск да бъдем критикувани, искаме да бъдем по-прецизни.Подготвили сме нещо друго. Общината има договор с НИМХ, който ще допълним, за да ни дават три дни предварително прогноза. Разработили сме механизъм за план 1, план 2 и план 3, който ще се обявява на гражданите. С него ще се определя при какви стойности на превишаване на нормите ще се въвеждат тези планове.На населението ще се казва: след два дни в зона 1 няма да се пускат еди-кои си автомобили. Това е много сложен въпрос, защото в Пловдив влизат и излизат 6 милиона автомобила на месец. В пунктовете за технически прегледи през ноември бяха преминали 86 000 коли с екостикери, от които 43 000, или половината, са с категория 1 и 2 замърсители на въздуха.

 в зоните с ниски емисии ще се допускат коли само с евро 3 и нагоре.

Мярката за въвеждане на стимули за използване на по-малко автомобилен транспорт и повече на обществен транспорт и велосипеди не е изпълнена. Но ние подготвяме схеми за буферни паркинги, на които може да се оставят колите и да се ползват градски автобуси към центъра. Идеята е да включим и електробусите на новото предприятие за градски транспорт.

- Ще контролирате ли качеството на твърдите горива, както е записано в плана?

- Явно е, че замърсяването на въздуха става през зимния период от въглища и дърва. Агенцията по качеството направи проверки на обекти, където продават въглища, и установи на кои места са със завишено съдържание на сяра. До Изпълнителна агенция по горите изпратихме писмо по повод на тяхното предложение контролът на дървесината да бъде при клиент, в което обясняваме, че

 ние няма как да влезем в домовете на хората на проверка.

Казахме на агенцията: сертифицирайте продавачите и ние ще контролираме каква дървесина излиза оттам. От агенцията ни отговориха, че според наредбата изискванията са насочени към лицата, които използват дървесината, а не към продавачите. При това обстоятелство ние не можем да се справим с този въпрос.Има още един казус с несъответствия в нормативната база.През миналия сезон в Дирекция „Социална политика" са приети около 6000 заявления за енергийни помощи, от които близо 2000 са получили помощи за твърдото гориво. Това означава, че МТСП трябва да промени този подход - нека да дава помощи на тези хора, но да стимулира преминаването на екологично отопление. Необходимо е да се направи единна държавна политика по проблемите на подобряването на атмосферния въздух. С колегите от  София, Варна и Бургас имаме идея да поискаме среща с министъра на околната среда и да осъдим всички въпроси, които трябва да се решат. Иначе  Брюксел ще ни глобява, ние ще пишем програма след програма и ефектът ще бъде нулев.

- Имате ли информация, колко домакинства в Пловдив използват твърдо гориво? И тази мярка е записана в програмата на Общината.

- Чакаме данните от преброяването. Според статистиката от 2011 г.

 с дърва и въглища в Пловдив се отопляват 38 000 домакинства.

Според мен сега ще се окажат повече, а скъпите ток и газ ще отблъснат хората от екологичните уреди. Има нещо гнило в Дания. Трябва да се контролира твърдото гориво при продажбата, за да се знае дали се спазват правилата, преди тази стока да стигне до потребителя. В Монголия със заповед на министър-председателя е забранено използването на дърва и въглища за отопление. Общините "Марица" и "Родопи" нямат програми за атмосферния въздух, нямат и измервателни пунктове, мнозина се отопляват с твърдо гориво, а този въздух идва в Пловдив. Ние трябва да минем през някакъв катарзис, който ще ни позволи да решим този проблем. Половинчато няма как да се справим.

 

Анести Тимчев,  зам.-кмет в Община Пловдив, в чийто ресор е екологията. Зад гърба си има богата професионална биография. Бил е президент на Федерацията на търговците със строителни материали,  преди това - управител на Европейски логистичен център за съвременни строителни системи и технологии, член на Стопанската камара в Пловдив. В миналото е работил в няколко големи държавни предприятия, включително като зам. генерален директор на Завода за пишещи машини.

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
18 коментара
Мерки

Мерки

24.01.2022 | 19:12

Много е нелепо на някой улици и булеварди, като Пещерско шосе тротоара се пада до колите, а зелената алея от вуншната страна. Цяла олилия е с тоази пандемия и нейните ограниения, до като 40 българи умират всеки ден заради заболявания пречинени от мръсен въздух.

Отговори
1 0
Лисунгера Кисьов

Лисунгера Кисьов

24.01.2022 | 14:14

Владко Кисьов ще реши проблема с мръсния въздух! Като началник на кмета е решил доста проблеми, та тоя ли ще му се опъне и без това той е назначил всички в екологията! Няма само да купуват техника на завишени цени я!

Отговори
5 0
Властта и полза

Властта и полза

24.01.2022 | 19:15

По скоро ще иска комисиона от раковите отделения

Отговори
0 0
Таня Христова

Таня Христова

24.01.2022 | 12:41

ПЛОВДИВЧАНИ ЧАКАТ БЪРЗИ ПРАКТИЧНИ МЕРКИ. ВЪВ ВСЕКИ КВАРТАЛ ДА ИМА СТАНЦИЯ/УРЕД ДА ВИЖДАМЕ СЪСТОЯНИЕТО НА ВЪЗДУХА. СЛОЖЕТЕ ПРЕД ОБЛАСТНАТА УПРАВА!!! СРОК ДО 1 МАРТ 22Г

Отговори
3 0
Hoax

Hoax

24.01.2022 | 13:15

Проблема за мръсния въздух на 90% се дължи на отоплението с дърва и въглища и още по-абсурдно , но често използвано гуми и отработено двигателно масло . Дори пелетите пушат здраво. Решението е да се забрани използването ,търговията дори превоза на такова гориво. Това може да стане в рамките на месец ако има твърда ръка. Друг начин няма. Тези селяни които в град като Пловдив горят кюмур и дърва да се санкционират. Складовете за такива горива да се закрият. Насилственото налагане на тази мярка ще изчисти моментално въздуха ни. Ток България има и в излишък. Правителствата трябва да го продават на българите на производствена българска цена + лека надценка ,а не на борсови европейски цени . Заплатите в България не се котират и равняват по средноевропейските , че да ни карат нещо което ние си го произвеждаме и е евтино да ни се продава на средноевропейски цени. На зелените европедали трябва да се отстоява както го правят Полша и Унгария.

Отговори
2 2
срам нямаш ли Зико

срам нямаш ли Зико

24.01.2022 | 12:17

Зико какво прави този комунист в общинста .

Отговори
11 0
bam

bam

24.01.2022 | 11:45

Пловдив има най-скапания кмет и общински съвет! Допуснаха прекомерно застрояване, загрозиха целия град, скапаха всички улици с непрестанни включвания от полузаконни кооперации... И срам нямат.. Пълни идиоти.

Отговори
13 0
АТАНАСИЙ

АТАНАСИЙ

24.01.2022 | 11:19

Община Пловдив не ИСКА да се справи с мръсния въздух ИЗОБЩО! АКО ИСКАШЕ ЩЕШЕ - ДА ОГРАНИЧИ НАХЛУВАНЕТО НА ЖИТЕЛИ, КАТО СПРЕ СТРОИТЕЛСТВАТА// ДА ОГРАНИЧИ ПОТОКА КОЛИ, КАТО НАПРАВИ ДОБЪР ОБЩЕСТВЕН ТРАНСПОРТ/// ДАЛИ ТОВА НЕ СА И ПРАВОМОЩИЯТА??? ИЛИ ГУШКАНЕТО НА ПАРИ ОТ РАЗРЕШИТЕЛНИТЕ???

Отговори
11 2
Наш човек

Наш човек

24.01.2022 | 11:10

Веднага си личи школата на БКП много думи, а резултат няма. С такива кадри на 72 години ще си дишаме мръсния въздух.

Отговори
13 2
Венко Измамата!

Венко Измамата!

24.01.2022 | 11:07

Да си дойдем на думата и да питаме:Защо унищожихте умишленно и нарязахте мрежата на тролеите! Защо допуснахте в града да се движат автобуси, които замърсяват въздуха! Защо до сега не направихте тези буферни паркинги, за да спрете трафика от селата към града! Защо не оптимизирахте транспортната схема и да ограничите в центъра да се движат замърсяващи МПС! Защо откраднахте 20мил.лв от електронното таксуване и от системата за регулиране на трафика.....! А това дето ще смените печките с климатици, да питам Вие ли ще им плащате тока или всичко е една голяма Измама!

Отговори
14 2
Светло бъдеще

Светло бъдеще

24.01.2022 | 10:48

Този кмет е прав - за сега не може, но се работи по въпроса. Ще стане, ама ама в бъдещето, полагат се усилия, важно е всички да се включат в това мероприятие. Но както показват данните от 2011 година, има и противници, срещу които не са взети мерки, което пречи на работата, трябва да се вземат мерки това да се преодолее. Трябва да се наложи генералната линия за да успеем. Но не е лесно. Но ще засилим контрола, ще разнообразим методите за убеждаване и ще успеем, важното е да вярваме в това.

Отговори
0 1
комунист

комунист

24.01.2022 | 10:04

Писал съм го десетки пъти-мийте непрекеснато улици и тротоари и не ни крадете парите за глупости.

Отговори
15 1

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?