4232

Александър Ангелов: Спрете да изпитвате изкуствения интелект, използвайте го!

Най-голямата роля на ИИ е да ускори административните процеси

На първо място - учителите, директорите, административният персонал трябва да разберат какво всъщност е ИИ, за да спрат да го изпитват

Без контекст ИИ говори глупости - като всеки човек.

Регулация е необходима по отношение на сигурност и лични данни, хигиенно използване на технологии

У учениците трябва да се създаде култура на употреба

 

- Г-н Ангелов, как може да се използва изкуственият интелект в образованието?

- Изкуственият интелект не е някаква свръхнова технология, а е на няколко десетки години. Използва се в много сектори, като хората са се опитвали да научат машините да се учат сами. Когато компютрите са се понаучили да се учат сами, са питани за това, което са научили. Това е най-простата формулировка на технологията.

Големият пробив идва преди няколко години, когато вече много мощните компютри започват да се учат сами много бързо. Дават им се големи обеми информация, най-често текст, но може и изображения или друг вид. Те я обработват с дадени алгоритми и започват да правят статистически взаимовръзки. На тяхна база възпроизвеждат съдържание.

ChatGPT е захранен вече с много текст. Уикипедия е само малка част от него. Откакто се дигитализира текстът, най-голяма част от него е на английски език.  Но компютрите са „прочели“ текст и на много други езици и са станали много добри и във възпроизвеждането на статистически свързани понятия от текстовете, когато бъдат попитани.

Това е съвършено различно от търсачката в интернет. Когато питате там, тя търси пълно или почти пълно съвпадение и казва къде такова съвпадение има. А когато питате ИИ, който е бил захранен с такава информация: Дали да си купя стол с регулираща се височина, или бюро с регулираща се височина, защото имам проблеми с кръста?, не е нужно в интернет да има такава статия и някой вече да я е написал, за да може търсачката да я върне. ИИ съпоставя двете опции плюс проблема - стол с регулируема височина, бюро и проблема с кръста. И дава препоръка, което вече е фундаментално различно.

Сега да прекрачим в образованието. Аз се занимавам с технологии и образование от 10 г., имам и дисертация, обучавам студенти, търся в целия свят такива новости и на първо време за мен въпросът е

доколко наистина разбираме как ИИ работи.

Това най-вече касае учителите и мениджмънта на училището. Защото учениците не ги интересува как работи. Те знаят какво могат да очакват и го използват като всичко друго, до което имат достъп - от вредните неща, като енергийните напитки, до полезните, като енциклопедиите. Търсене на информация, създаване на текстове. Учениците са потребители по даденост. Но учителите, директорите и  другите участници в сектора няма нужда да изпитват ИИ колко не знае.

Защото, когато публикуваме в социалните мрежи как не знаел нещо за Апостола на свободата или за историята на България, ние просто проверяваме с колко текст по тази тема е бил захранен.

Нищо друго не правим. А темата е какви връзки прави.

Основният въпрос е доколко системата в образователния сектор може да зададе добри запитвания в зависимост от информацията, с която ИИ е захранен. Дори да си направят свой  модел и да го захранят с информация, учителите и директорите трябва да знаят как да го подготвят правилно, за да няма грешни данни и данни, които не трябва да се споделят. И да започнат да задават въпроси, които касаят правенето на такива връзки, което може да спести много време.

- Например?

- Искам да направя тест по география на български език за 10. клас. Ако кача PDF с учебника по география на български или на английски език (в отворен модел на ИИ като ChatGPT може и да се качва съдържание) и му кажа: Генерирай ми 10 варианта за тест по въпросите от стр. 23 и 24!, след 30 секунди ще ги имам. Тогава наистина аз, понеже съм учител по география и съм завършил висше образование, а имам и солиден педагогически опит, ще разгледам генерираните варианти и ще ги направя още по-добри и подходящи за моите ученици.

Това е фундаментално увеличаване на ефективността на учителя. Или би могло да бъде.

Тогава уменията му на педагог отиват на вярното място, така че да направи теста най-подходящ, а не да губи време във форматиране, преписване и копи-пейст.

Малко на по-високо ниво - ако вземем отсъствията или оценките на учениците и заредим данните спрямо една учебна програма, можем да започнем да питаме - например защо те биха могли да отсъстват повече, кои отсъстват най-много, кои има риск най-често да се разболяват. Това може да ни даде насоки какви мерки да вземем за превенция. Например залагаме данни за последните 5 г. и търсим взаимовръзка със седмичната програма, което изморява учениците или ги демотивира да влизат в час. 

За това би могъл да служи ИИ на организационно ниво. Или пък за създаване на сценарий, идеи за тиймбилдинг с учителите, дестинации при даден ресурс от време, пари и превоз.


- Той свършва черната работа, а със своята подготовка и капацитет учителят надгражда, за да го превърне в качествен продукт.

- Точно така. Има много възможности. Учителят може да възложи на учениците да напишат есе и да създаде сам измерими критерии, по които ще оценява - дължина на текста, герои, правопис. Ако той качи критериите и текстовете на учениците, ИИ отлично ще приложи критериите върху тези текстове. Когато ги прочете, учителят само ще допълни обратната връзка. А ИИ може да направи дори и това, да каже: Тук пунктуацията е за 5 точки! Може и да сегментира показаните знания на различни нива в оценяването.

И вместо учителят да чете в трамвая есетата, ще ги качи като документ с копи-пейст, ще получи обратната връзка, после ще прекара времето си не в четене, а да поговори с тийнейджърите за техните работи. Тогава подготвеният човек - дали технически специалист, директор или учител, ще постигне по-голям ефект и ще говори по-дълго с хората.

И ще е повече учител, отколкото администратор

Най-голямата роля на ИИ е да ускори административните процеси. Примерно директорът иска да покани родителите на тържество. Няма да си гризе химикалката след работа, когато вече е толкова уморен, че се чуди как да бъде любезен. Ще каже на ИИ да генерира една супер любезна покана, като остави празно място за патрона на училището и мястото. И после ще я редактира в стил, подходящ за събитието. Вместо да възложи на главния учител до 3 дни да му даде такъв текст, да го прегледа след още 4 дни и да е готов за края на февруари.

- Имат ли вече инструменти учителите, с които могат да правят това? И какво трябва да научат, за да ги използват смислено?

- Българската образователна система е базирана на микс от знания и умения. Но над тях в някои методики има трети компонент - разбирания. На първо място, учителите, директорите, административният персонал трябва да разберат какво всъщност и ИИ, за да спрат да го изпитват. Защото, когато някой изпитва някой друг, другият се чувства заплашен. Няма смисъл никой да се плаши от нищо.  ИИ го имаше и преди. Сега просто са му дали повече информация за живота. И той е станал адекватен на съвремието.

Това го прави да бъде новото голямо нещо

И с това ще се свикне.

Но докато хората не доразберат тези неща и не се научат как да го питат правилно, без контекст, той говори глупости като всеки човек. Все едно да прочетеш изречение по средата на текст или да питаш: В каква посока върви обществото ни? Това може да бъде реторичен въпрос или сериозен въпрос. Ако вие трябва да продължите текста, а нямате никаква информация за контекста, каквото и да кажете, може да прозвучи като пълна глупост. И точно това виждам в момента масово. Всички го препитват. А няма какво да го препитват. Трябва да го използват. Да му дадат материята, с която работят, да генерират контекст, да зададат правилно въпроси и той ще генерира много хубави отговори. Това е първата стъпка за образователния сектор - да му се обясни какво е ИИ и как работи.

- Какво ще правим, когато учениците също го усвоят и започнат да си пишат така домашните? Какво ще се проверява тогава - техните знания или свършеното от ИИ?

- Когато си напишат домашните така, как можем да ги проверим? Не можете да разберете по качеството на текста, защото ИИ не прави копи-пейст, а генерира текст. Можете да разберете отчасти по стила. Но той може да прави и това, ако му бъде зададено - например да го генерира в стил "Братя Грим".

За това най-вече можете да разберете, като седнете да говорите с учениците.

Ще има известно надхитряне

Някой, който знае, че не е достатъчно добър, ще поиска текстът да бъде генериран като за ниво на седмокласник, не като на десетокласник. И когато учителят чете, ще си каже: Той си беше тройкаджия. Пак е за толкова, но ще му пиша 4, защото поне се е постарал.

Това не е далеч от мисълта на учениците. И даже е супер.

Няма да минава, ако учителите умеят да задават правилно задачите.

Защото не е прекрачване на правилата учениците да използват съвременни технологии. Въпросът е те какво получават накрая.

В САЩ в момента текат обучения как учителите да задават творческа работа, като използват ИИ. Например: Генерирайте авторски текст от 500 думи с помощта на ИИ и ми покажете въпросите и критериите, които сте му задали, за да го генерира! И вие как бихте го подобрили - така, че обемът да се увеличи с една страница.

- Тогава вече се изпитва не ИИ, а ученикът, който го е използвал.

- Начинът да разберем какво мисли някой е да му задаваме въпрос, а не да ни донесе един продукт и да оценим само него.

Ако се използва правилно, ИИ отваря повече време за интеракция между хората, без да участва никаква машина в този процес. И позволява всеки да разгърне творческия си потенциал.

Чух наскоро, че ако се прилага в една фирма, добрите служители ще станат още по-добри, а лошите - още по-лоши. И сега нашата роля е да направим в образователния сектор всички добри. Да могат всички да ползват технологията. Но както е с достъпа до пари, до безвизово пътуване, до компютри, така е и с ИИ - всеки използва според своето разбиране.


- Когато бе обявено, че ИИ ще е достъпен от 3 март на български език, се спомена, че едно от предизвикателствата е да се създаде система, по която да се установява кога в една работа е използван. Това има ли място в университета и в училище?

- Всичко има място в училище. Но трудно може да се установи от машина дали нещо е писано от друга машина. Човек трябва да го установи. И пак стигаме до ролята на учителя. Още повече че употребата на ИИ не означава непременно, че един текст ще е добър. Добрият текст е този, който си постига резултата. Ако аз съм успял да го генерирам, няма лошо. Въпросът е каква ми е целта.

- И не е нужна регулация, за да се ползва от ученици и студенти без притеснения?

- Регулациите работят само когато авторите им осъзнават в дълбочина как действа една система. Иначе до нищо не водят. А забраната на нещо обикновено има обратен ефект. Във всичко. В България обществото е доказало, че не зачита забрани от никакво естество. В този смисъл регулация е необходима по отношение на сигурност и лични данни, хигиенно използване на технологии. И е необходимо повече да мислим не че някой ще ни предпази, а че ние трябва да си вложим времето и усилията в истинско осмисляне на новото и как то може да работи за нас. Защото е истински шанс да живеем във време, в което имаме достъп до технологията. Има компютри, има интернет и акаунти. Технологията говори и чете на много езици, включително български. И имаме образователно предизвикателство, потвърдено преди няколко месеца от международни изследвания, а и от национални. Можем да мислим как да го използваме за подобряване на сектора.

- Какъв е рискът да се злоупотреби - например ученик недобросъвестно да създаде изкуствен образ на учител и да го представя в злепоставяща светлина?

- Напълно е възможно. Но не мисля, че най-лошите примери са учител-ученик. Тейлър Суифт свали всичко от TikTok, защото се появиха изкуствено генерирани нецензурни изображения, които приличат на нея. Тя каза, че напуска тази платформа.

Има такива рискове. Но те винаги са съществували. Както преди ученик е можел да напише писмо, да го сложи в плик и да го мушне под вратата на канцеларията, така може да генерира и изображение. Но средата в училище е доста регулирана и обикновено тези неща излизат наяве. Рядко има критични злоупотреби там.

Ще ви кажа друго. Пуснах обява в платформа за продажба на лични вещи онлайн. И получих 3 съобщения, генерирани с ИИ, че някой има интерес. Искат в месинджър повече снимки, за да купят артикула. Тоест, някой иска  да си говори с мен по втори канал, не по официалния, за да се сдобие с артикула ми. Най-вероятно иска по-скоро да се сдобие с моята банкова сметка, което няма общо с продажбата, която искам да правя.

Важно е да насърчим учениците да спазват правилата и да знаем, че в училище се грижим за тях. Да се създава култура на употреба. Колкото повече някой си скрива главата в пясъка, толкова повече усилия трябва после. А времето трябва да се използва за говорене и учене.

 

Александър Ангелов е съосновател и управител на Център за творческо обучение. Член е на комисията за иновативни училища към МОН и е първият Google сертифициран иноватор в България. Има степен доктор, защитил дисертация на тема „Промяна на образователната организация при внедряване на облачни технологии“.

Роден и израснал в София, но напоследък е свързан с Пловдив. Посетил е над 800 училища и е работил на 4 континента.

 

 

 

 

 

 

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 2 оценки
5/5 от 2 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
Разбира се че трябва да го изпитваме!

Разбира се че трябва да го изпитваме!

15.02.2024 | 11:27

Разбира се че трябва да го изпитваме! Може и да предложи нещо смислено! Но Най-напред! Някой трябва да го представил!

Отговори
0 0
За истинския професионалист

За истинския професионалист

12.02.2024 | 18:44

За истинския професионалист който познава материята ИИ може да е от помощ! Защото често сред огромния поток от информация която трябва да се съпостави винаги можеш да изпуснеш нещо което наглед е незначително но може да окаже съществено влияние върху изхода на резултата. Но има неща които ИИ няма как да знае защото никой не му е заложел визия - поглед върху нещата такива каквито те са в реалността! Просто както един очен лекар не познава какво реално представлява човешкото око! И от там целия свят за човешкото за него остава открит само на половина!

Отговори
0 0

Анкета

Как оценявате възнагражденията от близо 3000 лева, които ще получават общинските съветници в Пловдив?