Родителите влизат в клас 5 дни преди първолаците

Начална учителка  от ОУ „Яне Сандански” пробва иновативна система за адаптация при прехода между детската градина и училището

Пет дни преди първолачетата да започнат училище на 15 септември, родителите им ще влязат  заедно с тях в клас. Заедно в няколко последователни дни малки и големи ще опознаят училището и сами ще съставят правилата. Учителката  от ОУ „Яне Сандански” Йорданка Сиракова предвижда да пробва тази иновативна идея в началото на септември.

Тя бе споделена с гилдията по време на четвъртата регионална конференция на началните учители от Пловдивска област „Училището  - място за деца”. Срещата събра през уикенда в Хисаря преподаватели от 42 училища, които да споделят успешни практики по основната тема тази година - „Мотивацията на ученика - фактор за участие и активност в образователния процес”. Учителите обсъдиха още иновативни подходи в преподаването по различни учебни процеси, използване на информационните технологии и методи за приобщаване на децата към четенето.

Йорданка Сиракова от 25 години е начален учител в ОУ „Яне Сандански” и в практиката си залага на утвърденото, но непрекъснато търси и иновации. В последните години се фокусира върху работата с родителите, като провежда индивидуални срещи и ги включва дори в изнесени уроци в музеи.

Преди 2 години преподавателката участвала на конференция в Будапеща в рамките на обмен между наши и тамошни начални учители.  Това, което видях като утвърдени практики в Унгария, опитах да доразвия и пригодя към нашата система, обяснява тя. Различни елементи, които е изпробвала оттогава до днес, сега обединява в един цял пилотен механизъм за по-успешно адаптиране на първолачетата.

Идеята на учителката е в първите дни на септември, когато родителите обикновено взимат отпуск, за да подготвят първолака, в рамките на седмица децата, родителите и класната да се опознаят. В продължение на 5 дни хлапетата и родители ще идват всеки ден в школото. Първия ден ще разгледат базата. От втория ще започнат заедно да пишат правилата на класа. Учителката ще ги провокира да споделят надежди и опасения с „Кутия на чувствата”. Защото както се чувстваш, така работиш, обяснява тя.

 По време на срещите на класа в няколко поредни дни в присъствието на майки и татковци преподавателката ще засече и входящото ниво с игрови занимания по български език, математика, околен свят. Така още преди началото на учебната година ще е наясно какво са научили хлапетата в подготвителната група.

В последния ден учителката ще обобщи и ще запознае родителите с изграждането на умения у първолачетата. Тя е привърженичка на метода на Бен Фурман всеки проблем да се разглежда като изграждане на умение. Така например напомнянето „Не си разпилявай вещите” се трансформира в „Подреди си вещите”, което създава навик по позитивен начин.

Друг метод, който учителката ползва и ще приложи по време на срещите на класа, е американската практика всички да сядат в кръг. „Не се караме, не се наказваме. Обсъждаме и даваме идеи как да помогнем на дете, което е сгрешило в поведението си”, казва Сиракова.

Още в първия ден тя ще прикани всеки родител да си определи ден и час, в който да се срещне с нея. В разговора ще има възможност да сподели спецификата в характера на детето, поведение и емоционалност. Идеята е и двете страни да сме подготвени, а да не започваме учебната година на сляпо, обясни Йорданка Сиракова.

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?