Рисунката показва какво преживява детето

Колкото повече са цветовете, толкова по-богат е емоционалният му свят

Теодора Пампулова е завършила бакалавърска степен по психология и магистратура по консултативна психология в ПУ „Паисий Хилендарски”. В момента е детски психолог с частна практика и педагогически съветник в ЕГ „Иван Вазов”. Координатор за Пловдив на Дружеството на психолозите. Предстои да излезе от печат книгата  "Детските страхове”.

„Рисунката е фотография на детската душа“, казва Кренц. Когато рисуват, децата изразяват своите мисли, чувства и идеи, споделят нещата, които ги вълнуват, разкриват своя вътрешен свят, своето актуално психическо състояние. Освен това рисуването развива мисленето, наблюдателността, паметта, въображението, фината моторика. Почти всички деца обичат да рисуват, но някои са се сблъскали с неуместна реакция на възрастен и затова отговарят на покана за рисуване с „Не мога!“. Децата подаряват на възрастен своите „творби“, търсейки разбиране, подкрепа и приемане.

Важни ли са цветовете?

Подбирането на цветовете разкрива емоционалното богатство и индивидуалността. Повечето възрастни изпитват притеснения, ако детето използва прекалено тъмни цветове. Различните багри обаче имат и положителни, и отрицателни характеристики - например черното се свързва с тревога, депресия, нещастие, песимизъм, забрани и потиснато развитие. Но то носи и положителните способност за самовглъбяване, разумност и т.н. Жълтото подсказва  будност, търсене на социални контакти, радост и щастие, но и неспокойствие, мнителност, противоречия. Колкото повече цветове ползва детето, толкова е по-богат емоционалният му свят. Цветовете трябва да се тълкуват в комбинация с големината на фигурите, с разположението им, с личната история на детето, семейните взаимоотношения и т.н. Обикновено най-големите фигури са на хората, които са най-значими за хлапето - най-често майката. Ако рисува себе си твърде малко, това говори за ниска самооценка. Има значение и къде се намира фигурата, като обикновено лявата част на листа се приема за миналото, центърът - за настоящето, дясната половина - проекция в бъдещето. Фигура, която заема целия лист, може да говори за желание да се доминира.

Как се развива рисунката?

Най-малките рисуват т. нар. драсканици. Чрез тях изразяват радост от движението и способността да контролират молива. Към 5-годишна възраст детето навлиза в т.нар. етап на инструментално рисуване. Тогава има предварителен план и се стреми към детайли. Когато се тълкува рисунката, не бива да се забравя, че детето сега се учи - може да пропуска детайли заради неумение да ги изобрази. Често през дълъг период децата рисуват един и същи сюжет. Тук на помощ идва родителят, който да подскаже - да добавят копчета на дрехата или клони на дървото.

Какво казват къщата, човекът и дървото?

Дърво, къща и човек са най-срещаните мотиви в периода 5-8 г. От една страна, това е най-близкият обкръжаващ свят. От друга, тези елементи се свързват със семейството. По това как изглежда къщата психологът може да заключи колко е общително детето и отворено ли е към нови впечатления - според това колко са прозорците, дали допуска нови хора - в зависимост дали рисува врата. Детайлите говорят повече от самата фигура - ако сградата е с комин и пушек, детето чувства топлина, разбиране, подкрепа. Важно и за трите мотива е да имат по 3 елемента: къщата - покрив, правоъгълник и земя под него, човекът - глава, тяло и нозе, дървото - корона, стебло и корен.

Кое е притеснително?

Тълкуването на рисунката трябва задължително да се прави с помощта на малкия <210> автор. Рисунките могат да дадат информация за умственото развитие, като това се прави изключително прецизно и внимателно от психолог. Родителите могат да наблюдават развитието на детската рисунка, в която присъства човешка фигура. При интерпретацията се взимат предвид възрастта и наличието на детайли  - коса, пръсти на ръцете, уши, зъби, уста и т.н. До 4-5-годишна възраст децата рисуват т. нар. главоноги - човешки фигури без тяло и ръце. С поощрение скоро добавят и нови детайли. Символите, които могат да бъдат тълкувани като по-тревожни, са например крепост - затруднения в общуването, ограда - ограничения, ниски трева и цветя -перцептивни затруднения, прекалено много облаци - грижи, буря - натрупване на негативни емоции, дъжд - тъга, остри планини - трудности,  пожар/огън - наличие на проблеми, рани - душевно нараняване, оръжия - склонност за разрешаване на проблеми по агресивен начин, чудовища/духове - страхове, медийни влияния, преобладаване на неодушевените предмети в рисунката - затруднено общуване, тъмнина - страх от непознатото. Малките фигури са знак за ниско самочувствие, предпазливост, трудна адаптация, недоверие в себе си. Прекалено лекият натиск върху листа и честото използване на гумичка говорят за несигурност, пасивност, недостиг на енергия, тревожност. А драсканиците? В психологията те се наричат графеми - точки, запетаи, вертикални, диагонални и криволичещи линии, полукръг и т.н., носят много информация в зависимост от мястото и количеството им в детската рисунка. Тя не може да бъде тълкувана без тях.

Домашен тормоз? Не, Червената шапчица

Родителите правят грешка, като тълкуват сами рисунката и четат в интернет символиката. А пропускат да попитат детето какво е искало да изобрази. Когато майка влиза при Теодора Пампулова с тази „кървава” рисунка, е възприела, че жената е самата тя, мъжът с нож - бащата, а двете деца на заден план - нейните. В последвалата среща с хлапето обаче се оказало, че същия ден в детската градина гостувал спектакъл „Червената шапчица”. Това предизвикало любопитство към смъртта и под влияние на емоциите детето нарисувало момичето от приказката и посегателството над него, а с фигурите на децата на заден план имало предвид групата. Скоро се върнало към еднорозите и сърцата.
Друга майка потърсила помощ, разтревожена, че детето рисува с черно и кафяво. Оказало се, че не е заради страхове и стрес, а другите флумастери са по-изписани и се изнервя.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?