3906

От Смолян ще настояват за промяна в законите за справяне с най-голямото свлачище

Ще подготвим искане за промени на Закона за устройство на територията и съответно може би съвсем нов закон или допълнителна наредба, която да се приеме от бъдещите народни представители, за да може да решим проблема с голямото свлачище над Смолян. Това заяви на кръгла маса в община Смолян заместник-кметът на управата инж. Мариана Цекова. Форума бе иницииран от Филиала на ВСУ „Черноризец Храбър“ в Смолян и  беше воден от доц. д-р Анелия Пържанова - директор на ВСУ „Черноризец Храбър”. На него присъстваха всички отговорни институции.

Според експертите, свлачището над Смолян е толкова голямо, че излиза извън всякакви законови мащаби и няма как в цялост да се укрепи. „Няма как някой да задели такива финанси, за да се случи това нещо. Затова големите инфраструктурни обекти биха били важни на нас. Всички знаят за карстовите комини, които се отвориха в квартал Устово. Ние сме на карстова територия тук и е логично да има такива карстови образувания. Имаме изключително много водни количества. Мисля, че с помощта на всички присъстващи ще направим всичко възможно да се справим с този проблем, особено ако успеем с много дренажни системи да отведем водата от свлачищното тяло и съответно да я спрем по един или по друг начин, но тава вече ще е тема на теренна разработка“, каза инж. Цекова. Тя заяви, че много добро решение е да има мониторинг за предварително известяване за свлачището. „Предполагам проф. Жечев и всички останали от академичната общност ще ни дадете съвет по какъв начин община Смолян да си изгради такъв мониторинг за определени свлачищни територии, където са най-големите инвестиционни намерения. Най-големият и наболял проблем за всички нас и туристите и това, че лифта на Смолянски езера вече е затворен точно заради тези деформации. С проф. Жечев вече сме го обхождали няколко пъти и предполагам, че ще получим средства по ИТИ, за да може да предприемем и по-нататъшни действия за укрепване. Пътната зона, която най-бързо се движи, с най-висока скорост е точно в градската част на квартал Каптажа. Това означава всичко от реката покрай хотел Соколица нагоре до скалите, цялата застроена част попада в тази зона. Още през 80-те години, когато е правен първият общ устройствен план на града, е било забранено строителството в тази зона. Въпреки всичко тя е една от най-красивите и инвестиционните намерения няма да приключат. Член 96 на ЗУТ забранява каквото и да е строителство без изградени канализации в свлачищните тела. Ще предложим и законодателни промени включително“, каза инж. Цекова.

Според нея, за да се реши проблема, трябва помощ от държавата, а геоложките проучвания към момента вече трябва да са доста засилени и то в различните зони.

 „При площ от 740 хектара и дълбочина от 100 метра – това свлачище излиза извън всякакви класификации по наредба 12 и тази в Западна Европа. Това е грандиозно свлачище и няма аналог не само в нашата страна. За неговото проучване трябват много средства, включително сондажи и геодезични наблюдения и геоложки проучвания. От миналогодишното проучване се оказа, че свлачището се състои от огромни скални блокове, разделени с междусвлачищни зони. Тези лабилни зони, които са шест, са основният проблем и опасност. Останалата част са относително стабилни огромни скални блокове, върху които може да се строи, без да се прилагат в детайли изискванията на Наредба 12 за строителство в свлачищни райони. От непрекъснатите движения винаги ще има компрометиране на сгради и съоръжения особено в тези междустъпални зони. Показателите са и в най-северната част на лифтовата станция и в най-южната част, където има натрупване на напрежение и деформация на сгради. Продължително време почти нищо не издържа. През последните години недеформирани са само сградите, които са на фундаментна плоча“, коментира инж. геолог Андрей Тахчийски.

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Анкета

Как оценявате представянето на България на Олимпиадата в Париж?