2374

Хората от Родопите: Похарчихме милиарди за асфалт, а пътища няма

Ако не решим устойчиво проблема с пътната инфраструктура и качеството на живот, Родопите ще се превърнат в поредната демографска пустиня на България. Необходим е нов обществен договор за това как да се развива регионът, който всички следващи управляващи да спазват. Около тази идея се обединиха участниците в първия по рода си форум "Развитие" на тема "Родопите - предизвикателства, перспективи и стратегии за растеж", организиран в село Баните, област Смолян, от "Марица",  "Хермес медиа" и Министерството на културата.

 

Инфраструктура, свързаност, икономика, качество на живот, популяризиране на местните брандове и развитие на целогодишен туризъм. Това са големите предизвикателства за бъдещето на Родопите в следващите десетилетия. Абсурдно е регионът с прекрасна природа, трудолюбиви и талантливи хора и дълбоки традиции да се обезлюдява. Ако съвсем скоро не разпишем нова стратегия за развитие на Родопите, голяма част от тях ще се превърнат в поредната демографска пустиня на България. При това стратегия, резултат от нов обществен договор, която да се реализира, независимо кой управлява България, а не поредният документ, който да бъде захвърлен в някое чекмедже. Около тези идеи се обединиха участниците във форум "Развитие" на тема "Родопите - предизвикателства, перспективи и стратегии за растеж", който се проведе при огромен интерес в село Баните, област Смолян, този уикенд.  

В двудневната дискусия участваха вицепремиерът и финансов министър в оставка Асен Василев, министърът на културата Атанас Атанасов, председателят на комисията по регионално развитие в 47-ото Народно събрание Настимир Ананиев, областният управител Емил Хумчев, депутати, кметове от региона, представители на бизнеса, експерти, читалищни дейци и общественици.

"Планирахме този форум дълго време, защото смятаме, че

всички ние - изпълнителната и законодателната власт, медиите и  обществениците, сме длъжници на този красив край.

Заради бурните политически събития през последните месеци и седмици у нас и по света организацията се получи доста трудна.

За съжаление, България е пред поредната политическа криза и то в момент, когато държавата и хората са изправени пред предизвикателствата на няколко други кризи. Накрая стана така, че се срещаме в момент, в който основните участници в нея вече са министри в оставка, а пред тях предстоят важни действия, от които зависи близкото бъдеще на България.

Ние тук обаче сме се събрали да говорим за политики да бъдещето на Родопите, а не за политика. Опитахме да съберем несъвместими на пръв поглед политически субекти, защото смятаме, че е важно най-после в България да се научим да стоим на една маса и да работим заедно в името на просперитета на българите, дори да имаме различни тези как трябва да се реализира той. Време е наистина да се научим да работим заедно в името на националните кауза и цели, дори да мислим различно", даде тон на дискусията главният редактор на "Марица" Руси Чернев.

"Проблемите на българите и хората от различните региони в страната нямат цветове.

Необходима е целенасочена и най-важното - устойчива политика към планинските региони като Родопите, която да не остава само на хартия, подкрепи го кметът на Баните Павлин Белчев. 

Всички участници в дискусията се обединиха около мнението, че големите проблеми за бъдещето на Родопите са свързаността и инфраструктурата в региона. 

Ако не ги решим, демографската криза ще се задълбочава. Населението на Смолянска област намалява два пъти и половина по-бързо от средното за страната. За последните 10 години то се е стопило с над 25 000 души. В момента в областта живеят  99 318 души, като цифрата дори не е точна, защото има много хора, регистрирани в родните си села и градове, които обаче работят или учат другаде. Населението застарява, раждаемостта намалява, а социалната миграция към София, Пловдив и чужбина продължава. Ако продължаваме така, в следващите години големи части от Родопите ще се превърнат в поредната демографска пустиня, предупреди депутатът от "Демократична България" Зарко Маринов. 

За съжаление, Родопите са изключени като приоритетен регион при разпределението на средствата за пътна инфраструктура в Плана за възстановяване и развитие и нямаше как това да бъде променено в кратките месеци на нашия мандат, призна вицепремиерът и финансов министър в оставка Асен Василев. Той обаче потвърди, че има много други финансови механизми, по които да се финансират строителството и ремонтите на пътищата в област Смолян.

Проблемът е в порочния модел, по който се строят пътищата в България в последните десетилетия,

каза още Асен Василев и припомни възлагането на инженеринг на изграждането на нови трасета под формата на текущи ремонти с избраните фирми за зимно почистване и поддръжка на пътищата, ин хаус процедурите, възлаганите на обекти без осигурено финансиране и най-вече - липсата на контрол върху качеството и цените на изпълненото. В резултат на това през последното десетилетие похарчихме милиарди за асфалт, а пътища няма. 

Тези порочни практики ще бъдат прекратени и тогава наистина ще има пари за пътища, настоя Асен Василев. Той припомни, че разширението на пътя Асеновград-Смолян, което ще осигури значително по-добра свързаност на региона с Пловдив и София, е било сред приоритетите на правителството, но се оказало, че за трасето няма изготвен проект. Свърши се с практиката първо да строят, а после да пишат проекти и строителни документи, каза вицепремиерът и министър на финансите в оставка. 

Кметът на Баните Павлин Белчев представи четири важни трасета, без които общината не може да се развива, да привлича инвеститори и да развива туризъм. Сред тях е и отсечката от Белица до Загражден, чийто ремонт е започнал преди 3 години, но и до момента не е положен асфалт. Ако не го направим спешно, дъждовете и снегът ще отнесат и това, което вече е направено. И така обектът ще се оскъпи многократно, даде пример г-н Белчев. 

Той очерта и най-важния резултат от дискусията - да се постави началото на разработването на стратегия за целенасочена и устойчива държавна политика, която да включва широк набор от мерки за развитието на региона. Представители на  политическите сили, местната власт и бизнеса се съгласиха, че когато става въпрос за развитието на Родопите, партийните пристрастия трябва да остават на заден план, а на подобни срещи да се говори за политики, ориентирани към бъдещото поколение, а не за политика. 

Този проект е реализиран с финансовата подкрепа на Министерството на културата.

Анкета

Каква коалиция има най-голям шанс да спечели изборите на 2 октомври?