Легендарният Булгаралпин и най-старата кола у нас изкушават в Марково СНИМКИ
- 15:15, 29.10.2024
- 16:58, 29.10.2024
- 1819
- 0
Произведеният в Пловдив Bulgaralpine A110 е изключително рядък екземпляр, един от малкото останали. Впечатлява и класиката De Dion-Bouton AL от 1907-а.
Кметът на община "Родопи" Павел Михайлов остана впечатлен от новооткрития автомузей "Марково".
"Изключително впечатлен съм! По-възрастните ще си припомнят забравени мигове и ще се върнат в детството, а по-младите ще научат забележителната история на всеки един експонат. Задължително вземете и децата си", заявява Михайлов.
Автомузеят се намира до Парк-хотел Марково и разполага с безплатен паркинг. Над 50 класически и ретро автомобила, много мотоциклети и велосипеди са изложени в най-новата туристическа атракция на територията на Община Родопи.
Сред експонатите са Bulgaralpine A110 – произведен в Пловдив, изключително рядък екземпляр – един от малкото останали.
Друг ценен автомобил е ВОЛГА М21, който е знаков автомобил от епохата на съветския социализъм. Този безценен колекционерски модел е създаден през 50-те години на 20-и век от ГАЗ, за да покаже висотите на автомобилостроенето в СССР. ВОЛГА М21 е била любимо возило на висшия партиен и държавен елит.
Друга кола, която може да се види е ЗАЗ 965А. Специално този модел е от първите в серията и излиза на пазара през 1960 г. ЗАЗ 965А, който може да се види в Aвтомузей „Марково“ край Пловдив, е от последната година на производство – 1969. Малкото бижу в изложбата е реставрирано с оригинални части и със сигурност ще събуди носталгия в много от посетителите. Друг експонат е Mercedes 130 H - едно от бижутата в изложбата. Това е новаторски за времето си автомобил и е първият опит на главния инженер на Daimler-Benz Ханс Нибел.
Друг шедьовър е Fiat 501 от 1915 г. Този рядък експонат не е като другите – на основата на Fiat 501, наречен в последствие “Български”, той има изключително интересна история и е истинска колекционерска ценност. Това е автомобил от зората на автомобилостроенето, който е с шасито на Fiat 501, но се ражда в Ботевград и е сглобяван на ръка.
Fiat 501 “Български” излиза изпод ръцете на прочут ботевградски майстор на файтони. Той купува шасита, предници и двигатели от Fiat и успява сам да усъвършенства и сглоби български Fiat. Произвежда само 9 бройки за нуждите на Български пощи.
Още една класика може да се види в музея - De Dion-Bouton AL от 1907 г. Марката навлиза в България през 1896 година, а за реставрацията на самия експонат, който може да се види в музея, са използвани само оригинални части без никакви чужди или заместващи елементи. За да възвърне целия си блясък, автомобилът е старателно възстановен до най-малкия детайл, включително и оригиналната му тапицерия, реставрирана по изключително майсторски начин.
Счита се, че това е най-старият автомобил в България и единствен по вида си на Балканите – истинско съкровище на колела. Екземплярът е в Автомузей “Марково” е участвал във филма Young woman and the seа (Младата жена и морето) – холивудска продукция, която е снимана в България и разказва за първата жена, преплувала Ла Манша.