Инициативният комитет срещу кариерите в Белащица: Приходите им са европейски, а разходите и инвестициите африкански

Приходите им са европейски, а разходите и инвестициите африкански, така реагираха от Инициативния комитет срещу кариерите над Белащица по повод интервю на изпълнителния директор на "Холсим кариерни материали Пловдив" АД Катерина Димитрова-Попова в "Марица". Надежда Топурова, Ани Кемалова, адвокат Снежана Стефанова, Иво Кемалов, Юлия Бачева, Лидия и Павел Гимишеви поискаха думата възмутени от твърдения на Попова, че спазват законодателството при  извършваната дейност и че "ежегодно компанията дарява средства за инфраструктура, образование и екология - това са приоритетни сфери на тяхната корпоративна социална отговорност".

"Като Инициативен комитет и жители на Белащица, сме събрали информация с факти. Първо, дамата твърди, че практиката на дружеството, като международно, е да спазва напълно националното законодателство там, където оперират. В случая "Холсим кариерни материали" до 2019 г. нямаше разработен план за рекултивация, а говорят за рекултивационна практика навсякъде, където обработват. Под натиска на обществеността и на нас, такъв план се разработи през 2019 г.", заяви Надежда Топурова от Инициативния комитет. И настоя Попова да обяви какви средства е заделила компанията за рекултивация на кариерата над Белащица и защо тя не се извършва паралелно с добива, както гласят нормативните документи.

530 дка е територията на двете кариери, която подлежи на рекултивация, пресметна Топурова. И допълни, че  за възстановяването на терените, от които са добивани инертни материали, се заделят минимални суми. Като пример даде "Европейски пътища", където планът за рекултивация на 230 дка предвижда да се вложат около 250 хил. лева.

"От друга страна г-жа Попова подчертава факта, че са направени инвестиции, че извън концесионните данъци и такси, които плаща дружеството, се подкрепя местната общественост и се инвестира в региона, така че да се подобри инфраструктурата и развитието на региона. Не познавам госпожата лично и не сме имали среща с нея, но пък имаме справка от предишния кмет на Белащица в какво се е изразявала тази подкрепа. Става въпрос за един период от 2011 г. до 2017 г., като средно на година няма и 1000 лв. влагани в с. Белащица", каза още Топурова. Тя е категорична, че не са търсили такава помощ, нито пък биха продали каузата за каквото и да е.

Обходният път, който се ползва от камионите на кариерата и в момента е разрушен, е изграден със средства на общината и данъкоплатците. Там няма нито стотинка вложена от концесионера на кариерата, категорични са още от Инициативния комитет.

Кметът на Община Родопи Павел Михайлов потвърди, че за изграждането на трасето общината е  вложила 2,5 млн. лв. , които се плащат от данъкоплатците. 

От Инициативния комитет са категорични още, че работата с обществеността започнала едва когато местните се надигнали. "Никога преди това не е търсена никаква работа с населението, с местната общност, местните власти", разказа Юлия Бачева. "Този обществен съвет бе предложен, когато местната общественост направи първия си протест. Тогава нашият официален отговор бе писмен, че не е възможно да се сформира такъв орган, тъй като нашите цели и искания нямат допирни точки с тяхната дейност, т.е. ние искаме цялостно прекратяване на концесионния договор, искаме рекултивация на терена и прекратяване на добива в района, защото застрашава здравето ни", категорична е Бачева. Според Ани Кемалова местната общественост не е била търсена и информирана от "Холсим кариерни материали" за каквото и да било, включително и за дните на взривове, с изключение на веднъж. Според Юлия Бачева при взривовете магнитутът, който се усещал в триетажната й къща, е 3,5. А от мястото на взрива се издигал прах, подобен на атомна гъба.

Според Павел Гимишев зад исканията им за затваряне на кариерите над Белащица не стоят политически интереси, а интересите на няколко населени места срещу икономическите интереси на кариерите. Той обясни, че работата по учредяването на санитарно-охранителна зона заради наличието в района на карстови извори, които могат да захранят Белащица с питейна вода и да спрат кариерите, е зациклила. Проучването бе възложено на ВиК-Пловдив, но до ден днешен тази вода се изливала в дерето, а през лятото селото е на режим, обяснява Гимишев. Водата е стратегически ресурс, напомни той. За какъв добив говорим в следващите 15 г. , след като на 500 метра от къщите се намират извори, попита риторично Бачева.

На една позиция сме с Инициативния комитет, заяви кметът на Община Родопи Павел Михайлов. Преди 2 месеца написахме поредното писмо до директора на РИОСВ-Пловдив, до МЕ, МРРБ, МОСВ, в което изразяваме отрицателно становище относно продължаването на концесията, защото противоречи на плана за интегрирано развитие на общината. В този план, освен всичко друго, е заложено, че Община Родопи има интерес и е започнал да се развива много сериозно туризма. В общината има 6 хотела, 2 мотела, къщи за гости, има 10 винарски изби. Ние сме разположени на пътя на Дионисий.

Разбира се, имаме намерение да продължим да развиваме екотуризма и екопътеките, с дейността на кариерите се влошава атмосферният въздух, каза Михайлов. Той обясни, че в община Родопи живеят 35 хил. човека, а в изключителна близост е град Пловдив. Само за една година населението на трите села - Белащица, Брестник и Марково, се е увеличило с 1302 човека. Това означава, че община Родопи е предпочитано място за живеене. Разрешенията за строеж за три години само в трите населени места са общо 964, каза още Михайлов. И допълни, че вместо да създават условия за по-добър живот на хората и за развитието на бизнеса, трябва да се борят да не се удължава срокът на кариерите.

"Ние искаме да се превърнем в общината, която е най-добра за живеене, за правене на бизнес и за туризъм", категоричен е кметът на Община Родопи.

Сега инициативният комитет възнамерява да поиска информация от Министерство на енергетиката дали е започнала процедурата по предаването на концесионния обект от "Холсим кариерни материали Пловидв", след като договорът им за добив в Белащица изтече още през февруари. 

Те не само че нямат вече право да работят там, но и да стои там тяхна техника, категорични са от Инициативния комитет. 

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
Еню Илиев

Еню Илиев

01.06.2021 | 08:38

По принцип договорите с фирмите занимаващи се с добиване на инертни материали изтекоха или изтичат. И интересното е, че в нито един от тях няма клауза за рекултивация на района. А рекултивацията би струвала поне между 6 и 10 милиона лева. Пари, които никой няма намерение да даде. Отделно би трябвало да се предвидят пари за съсипаната инфраструктура и непрекъснатото разчистване на камъните по пътя, което се налага да се прави. Какво се получава на практика? Една община е получавала и се кани да получава пари от концесия, от която всички притежаващи имоти в Белащица, Гълъбово, Марково и Цар Калоян губят от обезценката на имотите си милиони левове всяка година. Щото имот без кариера наоколо струва едни пари, а с кариерата - съвсем други.

Отговори
0 2
Наяла се въшката и излязла на челото

Наяла се въшката и излязла на челото

22.05.2021 | 15:57

Новобогаташите си настроиха къщи покрай обходният път на Белащица. Сега искат да спрат камионите . Когато строихте последните години не знаехте ли къде строите? Не знаехте ли за кариерата ? Българска работа…

Отговори
4 2

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?