Следвайте ни

Телекоми ни дерат с "безплатни" есемеси по 2,50 лева

Щеш не щеш, те включват в клуб, отписването става само с писмена заявка

viber icon
Дора ЦВЕТКОВА, "Пазарджишка Марица"

Мобилни оператори дерат кожите на абонатите си с "безплатни" есемеси. Схемата е известна поне от година, а Комисията за защита на потребителите уж се беше самосезирала миналото лято. Последваха съобщения за наложени санкции и прекратени нелоялни търговски практики, но щипкането на левчета от джоба на хората очевидно не е прекъснато.  

Пазарджиклията Кръстьо Георгиев забелязал, че всеки месец сметките на съпругата и сина му са над 40 лева, при условие, че и двамата ползват неограничен брой минути за разговори, есемеси и интернет. Пакетната услуга би трябвало да е общо малко над 20 лева по договор. Плюс 6 лева за лизинга на телефон стават 26, но до 46-47 лева и двамата не можели да обяснят откъде идва разликата.

Проверката на главата на семейството в офис на въпросния телеком показала, че месеци наред е плащал грешни пари за услуги с добавена стойност, при това - без хората от фамилията реално да имат вина за това. Жената и младежът получавали есемеси, които подминавали с досада като поредния спам, без да знаят, че и нищонеправенето може да ги ощети.

Напоследък започнали да ги четат, а като прегледали по-старите, се смаяли. Есемес, написан на маймуница, уведомявал потребителката, че е включена в "клуб" за получаване на новини, макар да не е изпращала съгласие за такъв абонамент. Явно обаче поведението е изтълкувано удобно като мълчаливо съгласие, което тя заплащала с по 2,50 лева на месец, с ДДС - 3 лева. По същия нечин се абонирала за хороскопи, прогнози за времето и за спортни събития, нови мелодии и още куп ненужни за нея неща. Подобен резултат дала и ревизията за потреблението на тийнейджъра.

Най-дразнещото за мен беше, че като титуляр трябваше да попълвам собственоръчно заявления, че не желая да ползвам въпросните услуги, за да спрат да ми ги пробутват и да ми прибират една пета от заплатата, казва Кръстьо. Никой - нито в офиса, нито на централата за потребители, не можа да ми даде смислен отговор на въпроса как така са включили жената и детето, без да са получили съгласието им. Обясниха, че за някои услуги е можело да пратят есемес с "Не". И той струвал 3 лева, но поне било еднократно - голямо успокоение!

И най-търпеливият човек трудно може да схване правилата на описаните игри, показа наша проверка. След дълго ровене в сайта на посочения телеком не стигнахме до ясни и разбираеми инструкции, тъй като информацията е поднесена на висок стил и с много препратки от секция в секция.

По повод на предишни жалби обаче от дружеството са публикували следното обяснение: "Във всеки SMS, който клиентите получават за подобни услуги, има указан начин, по който да спре услугата и да се откаже от получаване на маркетинг съобщения. За максимално улеснение на потребителите, има два възможни начина за заявяване на отказ - чрез изпращане на SMS на специален кратък номер или чрез обаждане на Call център. Начините за отказ са посочени и в договора за дадена услуга. Ако няма получен отказ по един от посочените начини, считаме, че клиентът е съгласен да получава маркетинг съобщения".

Ако перифразираме Илф и Петров, излиза, че спасяването на ужилените е дело на самите ужилени. Въпреки гръмките фрази на защитаващите правата ни закони и институции./ Пазарджишка Марица

Още от категорията

Виж всички

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?