Двоен скок на такса „смет“ в Пазарджишко

Мотивите: Разходите за отпадъци са близо 11,4 милиона – значително повече от събрания облог

„Зловещото“ поскъпване на таксата за смет, за което кметът на Пазарджик Тодор Попов предупреди през лятото на миналата година, се започва. С предложение на градоначалника за вдигане на облога от 2019 година. За част от потребителите на услугата – с малко над прогнозираните тогава 20 процента, за други – двойно. 

Предложението е внесено в Общинския съвет като част от доклад, включващ план-сметка и конкретни размери на новите такси за битови отпадъци. Преди да влезе в градски парламент за обсъждане и гласуване обаче, документът трябва да бъде подложен на обществено обсъждане. То е насрочено за 11 септември от 15,00 часа в Пленарната зала на общината. 

Какво ни чака? 

Промилите за жилищни и вилни имоти в Пазарджик да се вдигнат от 3 на 3,6, а в останалите селища – от 3 на 6 промила, предлага Тодор Попов. За незастроени обекти в града е предвидена промяна от 1 на 2,3 промила, а в селата – от 1 на 3,8 на хиляда. 

Намаление пък е предложено за таксата на бизнеса, но не за всички фирми и техни обекти. За жилищни имоти на предприятия в Пазарджик и районите на обслужване в града се иска таксата да падне от 4 на 3,7 промила. За същите обекти в селата обаче – да скои от 4 на 6 промила. Предлага се да се запази без промянаобщият промил за фирми и еднолични търговци в размер на 13,5 на хиляда. 

Предвидена е опция при подаване на декларации аз ползване на съдове за смет според количествата да се плащат различни годишни такси. За контейнер тип „бобър“ досега цената е била 3 00 лева, заложено е в Пазарджик да скочи на 4 069, а в Мокрище, Ивайло и Главница да падне на 1 186 лева, а за останалите селища – на 938 лева. За по-малките кофи сумата се намалява от 330 на 225 лева, а за тези от 0,24 куб.м – от 720 на 206 лева. За контейнер тип „куб“ е предвидена цена от 6 108 лева. За услугата „за чистота на териториите за обществено ползване” от 3,5 на хиляда се увеличава на 3,7 на хиляда върху по високата между данъчната оценка и отчетната стойност на имота. 

Защо се налага?

Разходите за битови отпадъци за 2019 г. са 11 392 642 лв., които са значително повече от облога и от очакваните постъпления през годината, казва се в документа. Там е уточнено още, че така не е спазено изискването Общинският съвет да определя размера на таксата при спазване на принципа за възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата и създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество. 

Новост в Закона за местните данъци и такси е, че налогът вече се формира от три компонента, като освен досегашните събиране и извозване се включва чистотата на обществените територии. За събиране и извозване са заложени 4 243 630 лева, за обработване и обезвреждане на отпадъците – 4 001 444 лева. 

Почистването на уличните платна, площадите, алеите, парковете и други територии от населените места за обществено ползване е новото перо. В плана по сметката са включени средствата, необходими за изпълнение на дейностите по поддържане на чистотата. Планират се разходи за поддържане на хигиената им: миене, метене, ръчно събиране на отпадък, зимно почистване на уличните платна, площади и др. територии за обществено ползване в Община Пазарджик. И още - почистване на гробищните паркове; поддръжка на зелените територии в населените места, алеите, парковете и зони за отдих, както и разходи за организиране на кампании за почистване на населените места. 

Предвидени са още пари за материали срещу заледяване уличните платна, площадите, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване; почистване и поддържане на дъждоприемните шахти. 

Средствата се планират в бюджета на Община Пазарджик за 2019 година и са в размер на 3 147 568 лв.

Припомняме, че през декември 2017-та кметът прогнозира „зловещо“ поскъпване на такса смет, като за 2019-та още тогава посочи около 20 процента, а за следващата – в пъти. Актуални към онзи момент данни сочеха, че за 2017-та са събрани 6 450 000 лева от облога, прогнозните разходи - 9 129 199 лева, а в последния доклад сумата за разходи вече е близо 11,4 милиона лева.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?