Следвайте ни

Ще пътуваме ли с рейс за Събора на теснолинейката?

Пет от шестте локомотива са извън строя или на ръба на издъхване, БДЖ твърди, че линията е приоритет

Ще пътуват ли участниците в предстоящия Втори национален събор на теснолинейката с рейсове вместо с атрактивното влакче? Вероятността да се стигне до куриозната ситуация е голяма, след като почти всички локомотиви са извън строя и чакат части, а все още катерещите склоновете по живописната линия изнемогват. От началото на юли от Гражданското сдружение „За теснолинейката“ на няколко пъти алармираха за отменени влакове, место които пътуват автобуси. Най-критичният ден бе 7 август, когато при необходими поне 3 мотриси плюс една резерва в движение остана една-единствена. Така 4 от общо 8 курса бяха отменени. Това се случва за първи път от пускането на линията през 1926 година, и то във време на технически прогрес.

Исторически момент, който провокира в съзнанието на мнозина плашещите въпроси – идва ли краят, пука ли му на някого, ще спре ли движението напълно, има ли виновни и ще има ли наказани за безхаберието, на което сме свидетели, питат се младежите от сдружението.

Те припомнят, че последиците от това вече са катастрофални. Изключително притеснителна е ситуацията с пътуващите от гара Цветино, които нямат друга алтернатива. Ежедневно десетки хора от този високопланински регион остават откъснати. Няма ли влак – няма никакъв превоз. Автобусите, които БДЖ наема вместо влака не ходят до там.

Това обаче не е всичко. Туристи, пропътували стотици или дори хиляди километри от различни краища на страната и от далечни точки на света, остават меко казано разочаровани, когато разберат, че вместо с атракционно влакче железопътната компания им предлага банален рейс. Мнозина се заричат да не дойдат никога вече, теснолинейката ги губи завинаги като евентуални свои почитатели и потребители. Гневни писма по този повод валят всекидневно до сдружението - хората не са длъжни да знаят на кого докъде му стигат правомощията.

Младите ентусиасти припомнят, че с доброволен труд организират както събора, така и груповите пътувания по всевъзможни поводи единствено в името на теснолинейката, единствено с цел тя да се запази и популяризира. И ако БДЖ допусне точно на този ден да има спрени дневни курсове, ако за пореден път гостите на събитието бъдат огорчени, то всички усилия, хвърлени за събитието се обезсмислят.

На фона на случващото се от жп-дружеството твърдят, че теснолинейката няма да се закрива и дори е сред приоритетите на компанията. Признават, че заради многото аварии в локомотивчетата има затруднения в обслужването на курсовете по линията. Но уверяват, че тя няма да остане в миналото, а напротив – ще бъде развивана и популяризирана.

Текущият договор за доставка на резервни части се изпълнява от румънска фирма, като за последната получена доставка е извършена рекламация на частите. По тази причина се забавя процеса по извършване на ремонти на три локомотива.

За осигуряване на услугата в дългосрочен план е извършено проучване и са установени контакти с производители на такъв тип локомотиви за технологична помощ в Германия, както и за нов подвижен състав за теснопътната линия Септември-Добринище.

Обмисля се и вариант за закупуване на шинобуси и на специализирани мотриси, съобщават още от БДЖ.

Дора Цветкова

Редактор

Дора Цветкова е завършила Българска филология в ПУ "П. Хилендарски" през 2000 г. Междувременно работи като учител в различни учебни заведения и специализира "Управление на малка фирма" към Центъра за пазарна икономика в Пловдив. През 2000 г. започва работа в медийния сектор – в. "Новини в цени" и "Знаме". От 2011 г. е в екипа на "Пазарджишка Марица".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари

Публикувай

Коментари (1)

chalga

09.08.2019 | 22:26
0 0

Всичко в страната чалгата е по същия начин........................

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?