Дрегери за алкохол пускат миньорите под земята в Мадан

Супер модерните пробивни карети разглеждаха с огромен интерес миньорите ветерани в деня на отворените врати в Горубсо-Мадан. Те влязоха с джипове в подземията и излизаха впечатлени от тоталната промяна на начина на работа под земята за броени години - вместо миньори, които бурят с пищови, в мините влизат пробивните карети да бурят скалите. В мините изчезват и опасните вагони за извоз на минната маса. Те се заменят с камиони, които товарят дори под земята и спестяват огромен труд и риск за живота на рудодобивниците. Под земята влязоха да разгледат галериите десетки, но най-голямо преживяване бе за дългогодишните миньори, които вече са пенсионери.


"В продължение на 25 години работих в рудниците, бях началник на рудник Батанци - Върба. Тогава в моя рудник бяха 5 участъка - Батанци, Върба, Осиково, Могила и Печинско, в които работеха общо 1200 души. А сега на същия рудник са заети 200 работника с новата техника. Тогава се работеше доста по-трудно, с пищовче само, докато сега производителността е видно, че е 4-5 пъти по-висока. Сега няма и запрашеност, прекрасни са условията с тази техника за миньорите", казва 66-годишният пенсионер Стефан Блатев.


"С новата техника наполовина по-малко хора ще работят под земята, с тези машини не е изморително. Сега като го гледам е нещо съвсем различно миньорската работа. Много удобно, никога не съм очаквал да се промени така за един живот", казва и 59-годишният Сафет Тахиров, който има 28 години стаж като миньор бригадир, работил на всички рудници на Мадан.


Според неговия бивш колега Яким Митев, който има 27 години в Горубсо като миньор бригадир под земята в Мадан е дошъл новия век. Синовете на Блатев и Митев също работят в рудниците.


Дългогодишните миньори заявяват дружно, че двете "прокоби" от работата досега - силикозата и вибрационната болест, са напът да останат в миналото, което е най-хубавото предимство на новата техника. Дошлите да разгледат под земята, които не са влизали досега в мините, бяха впечатлени под Мадан има цял подземен град с около 40 км трасета.


"Имаме над 21 нови машини, които работят в момента в рудниците, скоро пристигат още 9. Инвестицията само в този вид техника - за пробивно-взривни работи и за извоз на минната маса е за над 15 млн. лв. А като цяло от 2012 г. насам инвестициите в Горубсо -Мадан са за около 100 млн. лв. На всеки рудник има нов капитален вентиратор и много нова техника, с която се сменя целия минен модел. С пробивната карета миньорът вече не е миньор, а оператор на машината, той е защитен. С тези машини се прокарват много повече подготвително-разкриващи изработки, а руда има. В Маданското рудно поле има руда за следващите 50 години", заяви изп. директор на предприятието Сергей Атанасов, който е геолог и работи в компанията вече 25 години. Неговата дъщеря също работи в мините.


Атанасов подчерта, че благодарение на модерната техника драстично намаляват злополуките под земята. "Досегът на работника със скалата, хамалогията и рисковата работа е много по-малко. Операторът управлява машина и товари камион, докато със старите вагони има много рискове в работата. Това е една от причините възможно най-бързо да сменим начина на работа под земята, защото техническата безопасност е най-напред грижа за хората", каза Атанасов.

Той обяви, че е въведено т. нар. "златно правило" в рудниците на Горубсо - Мадан за тотална забрана на алкохола. Всички работници в предприятието подписват декларация, съгласно която всеки, който бъде заловен с алкохол в кръвта на територията на дружеството, бива освободен веднага от работа. "На пътя може и да има позволение за някакъв промил алкохол в кръвта, при нас не се позволява никакъв алкохол в кръвта. Над 0.2 промила си с последно предупреждение, а при над 0.5 промила - напускаш предприятието веднага. Имаме вече абсолютна нетърпимост за подобна безотговорност.

За всеки рудник има въведен дрегер, както и за всяко звено - Автотранспорт, Обогатителна фабрика, Минно-спасителна служба. Преди да влезеш на смяна, минаваш задължително през дрегер. Въвеждаме в момента и чек система, която ще бъде факт до един месец. Всеки се регистрира, минава през дрегера, за да се облекчи работата и да се затегне контрола по отношение на работно време и спазване на дисциплината и безопасността", заяви Атанасов. Горубсо-Мадан е първия рудник в Родопите, който въвежда ежедневния контрол с дрегера и чек системата.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?