Тъпчат работници като сардини в опасни бусове и стари лади

Работодатели пестят разходи и тъпчат по 50 души в кола, зад волана често сядат роми без книжки

Опасни бусове и стари лади от подбалканските села возят сезонни селскостопански работници до полетата и градините в Пловдивско и Казанлъшко. Други пък тъпчат работниците като сардини, като се опитват да качат на един курс по две дузини. Жители на Устина разказаха, че преди 3 месеца работодател от частен цех край Перущица можел спокойно да влезе в Гинес, като качил 50 души от Кричим и Устина в бус без стъкла.

Всички пътували прави, а някои твърдят, че в автомобила имало дори и деца. В селото разказват, че работниците дори подготвили протестно писмо, но от страх да не загубят работата си никой не посмял да застане с името си и да го пусне до институциите. 

Стари фордове и транспортери тръгват всяка сутрин към земеделските райони в Подбалкана, където местните роми заработват дневната  надница. Колите, предназначени за около 12 пътници, често са претоварени с двойно повече хора.  Техни собственици са местни ромски босове, всеки от които „държи“ като клиенти десетки хора от махалата. Запознати твърдят, че много от колите, освен че са стари, не са минали технически преглед и нямат застраховка "Гражданска отговорност". Част от драгоманите сядат зад волана, без да са изкарали шофьорски курс и без книжка. Тази картина е характерна за най-голямото село в Пловдивска област - Розино, където над 50 на сто от местните жители са роми, в ромските махали в Христо Даново и Карлово. Във всяка от тези махали има поне около 20-тина  буса, твърдят запознати. Натъпкани като консервени кутии, те тръгват рано сутрин.

Активното превозване на хора с тези автомобили започна още в началото на пролетта, когато се наемат работници за прекопаване на розите и други насаждения. Първият пик в началото на селскостопанския сезон бе по време на розобера, а доскоро ромите в Карлово бяха превозвани  да берат череши в Казанлъшко, от  Розино и Христо Даново - за рози в Калояновска община, Стрелча и други райони. От няколко дни част от местните тръгнаха с колите за  боровинки в Балкана.

Най-масово и продължително обаче е превозването на стотици роми с раздрънкани бусове и стари лади до селата в Хисарска и Калояновска община за бране на пипер. Тогава превозът е по пътя Карлово - Пловдив, който е най-натовареният и опасен път в областта. Част от автомобилите пътуват по пътя  Карлово - Хисаря - Калояново.

Макар и по-малко на брой, но сред опасните автомобили има и стари камиони, които не са минали технически преглед или изобщо нямат регистрация. Запознати твърдят, че когато горските власти са залавяли с тях незаконни дървосекачи и са конфискували автомобилите, се оказвало, че най-често те са шофирани от хора без книжка, а техни собственици са трети лица, а не заловените или тези, за които са крадените дърва.

Още преди началото на активния селскостопански сезон кметът на Община Карлово Емил Кабаиванов покани на среща по тези проблеми кметовете на населените места, представители  на полицията и прокуратура и поиска активното им съдействие. Той настоя за строг контрол от страна на полицията и прокуратурата, като в същото време алармира за проблема директора на Областна дирекция на полицията в Пловдив. Кабаиванов поиска съдействие и от страна на собствениците на пунктовете за технически прегледи на автомобилите. Ежедневно настоявам институциите и службите, които извършват контрол, да бъдат безкомпромисни, заяви  пред „Марица“ Кабаиванов. Според него проявата на снизходителност и допускането на компромиси по отношение на изправността на автомобилите и фактът, че зад волана им често е шофьор без книжка, е недопустимо. Като причина за компромиси най-често се изтъква фактът, че се  превозват хора, които отиват да изкарат прехраната си. "Това е недопустимо, реагира категорично Кабаиванов. Вероятността от инциденти е много голяма, затова настоявам институциите да бъдат безкомпромисни",  заяви кметът на Карлово.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?