Следвайте ни

Спешно пускат рейсове по три линии в Карловско

Общината планира изграждането на собствена автогара, за да подпомогне превозвачите с по-ниски такси

viber icon

Общинският съвет в Карлово одобри допълнителни маршрутни разписания по три автобусни линии в общината. Те са съобразени с необходимостта от обществени услуги за работещи и ученици, които не ползват специализиран превоз. Предложението за това бе направено от кмета на общината д-р Емил Кабаиванов след серия срещи с кметовете на всички населени места и с превозвачите, с които общината има сключени договори. Решението е част от действията, които администрацията предприема за преодоляване на проблеми в обществения  превоз, който засяга общините извън най-големите областни центрове.

Според решението на Общинския съвет от миналия ден  се утвърждават маршрутни  разписания по линиите  Карлово-Калофер-Карлово, Карлово-Дъбене-Войнягово-Климент-Карлово и Карлово-Войнягово-Карлово. Няма нито едно населено място в общината, до което да няма осигурен обществен превоз, автобуси се движат дори и до Свежен. Отдалеченото средногорско село е в община Брезово, но икономически,  административно и социално то е по-свързано с Карлово, заяви заместник-кметът на Карлово Антон Минев, в чийто ресор е общественият транспорт. Новите маршрутни разписания ще влязат в сила от 25 април, а след това, според изискванията на Закона за обществените поръчки, ще бъде обявен конкурс за избор на изпълнители. Дотогава фирмите, които извършват тази дейност с разрешение на областния управител, работят по така наречената спешна мярка с временни договори.

Проблемите с автобусните превози в обществения сектор възникнаха в Карловска община около Нова година, когато един от големите превозвачи -„Магистрали“ АД, внезапно отказа да обслужва линиите. Община  Карлово спешно договори превозите да бъдат осъществявани от Хебросбус - Пловдив. Междувременно ръководството на общината организира поредица от срещи с превозвачите в региона  и кметовете на населените места, от които излязоха наяве сериозни проблеми в автобусния превоз, касаещи поне 190 малки и средни общини  у нас.

Те са породени от методиката, по която се изчисляват държавните субсидии, компенсации за превозвачите, обобщават експерти от общината и собственици на транспортни фирми. Парите, които държавата предоставя на автобусните фирми, са на база на методика, в основата на която стои броят на пътниците. Населението обаче намалява и това е основният  фактор за намаляване на пътникопотока, твърдят експерти, като не пропускат да отчетат и другия фактор - създаването на  специализирания превоз за работещи и ученици.

В същото време държавата заделя за автобусните превози 112 млн. лева годишно, от тях над 100 милиона са за София, Варна, Пловдив, Бургас, Шумен и още няколко големи града. За всички останали 190 общини остават около 10 милиона - те не са достатъчни за тази дейност, която по своята същност е социална.

Докато общината, кметовете на населените места и превозвачите в района търсят решение на проблема, стана ясно, че таксите, които автобусите плащат на автогарите в Карлово и Баня, скочиха. За всяко влизане в автогара вече се плаща 9.60 лева. Двете автогари в Карлово и Баня  са на един собственик. Така например най-големият превозвач на територията на общината ще плаща месечно 12 хиляди лева.  Заради това определено имаме притеснения превозвачите да откажат още линии поради тези високи такси, коментира заместник-кметът Антон Минев. Неустойката, която превозвачът дължи на общината,  в случай че развали договора, е 5000 лева. При допълнителна загуба фирмата е готова да прекрати едностранно договора и да си спести тези разходи, коментират и превозвачи, и експерти от общината.

Проблемът с  автобусните превози вече е омагьосан кръг, твърдят  собственици на превозвачески фирми, които въпреки затрудненията си продължават да изпълняват договорите си. Общината обаче  няма намерение да остави проблема без решение, категоричен е Антон Минев. Още преди три години администрацията разработи проект за изграждане на собствена автогара,  която да работи с минимални такси за превозвачите, те  може да са около 4.50 лева. Идейният проект е готов, осигурени са и средства за неговото осъществяване. Избираме подходящ терен, вариантите са поне три.  Решението е назряло, при стартиране на строителството тази автогара може да е готова още до началото на есента, обясни ресорният заместник-кмет.

И администрацията, и превозвачите очакват от Министерството на транспорта да разработи нова методика за субсидиране на автобусните превози в обществения сектор. Тя би могла да бъде на базата на изминати километри, а не на броя на населението, смятат и двете страни в този процес.

Цветана Георгиева

Цветана Георгиева

Репортер-редактор - екип "Регион" Карлово

Цветана Георгиева е кореспондент на в. "Марица" от Карлово. Завършила българска филология в ПУ "Паисий Хилендарски". Работила е като главен редактор на в. "Карловска трибуна“.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?