Нелегални таксита стопиха автобусите в Карловско

Курсове отпадат от маршрутните разписания заради намалелия брой пътници, твърдят превозвачите

Поетапна промяна на разписанията на автобусните  превози върви в Карловска община. Рейсовете до селата остават наполовина, превозвачески фирми вече се  отказват да возят пътници по съществуваща транспортната  схема. До това се стигна поради рязко намаляване на броя на пътниците в обществения транспорт. Процесът тече тихо вече години наред, но той бе обявен едва през януари тази година, когато една от големите превозвачески фирми  - „Магистрали“, отказа да вози пътници по линията Карлово-Калофер и в източната част на общината. 

След светкавичната реакция на кмета на общината Емил Кабаиванов и областния управител Здравко Димитров проблемът бе решен и превозът беше поет от "Хеброс бус". Ежедневно от Карлово до Калофер се осъществяват 10 курса, толкова са и в обратна посока. Прогнозите обаче са, че много скоро и тук ще се наложи рейсовете да бъдат намалени заради това, че не са рентабилни. Освен това сегашното решение е частично и временно, предстои общината да обяви конкурс за съответните линии.

Причините за проблемите в обществения транспорт в малките населени места  са обективни, единодушни са експерти и превозвачи. Най-важната от тях е драстично намаляване на населението в целия регион - от 60-70 хиляди за две десетилетия постепенно жителите на Подбалкана от Калофер до Клисура са намалели до по-малко от  50 000. Това автоматично стопява в сходно съотношение и субсидията за този вид транспорт.

Огромната част от пътуващите пък вече ползват специализиран превоз - фирми и училища си организират автобуси за превоз на работници, служители и на ученици. За обществения транспорт остават много малко пътници. Дневно от едно село, независимо дали е от типа на Каравелово, Домлян или Пролом, има едва по няколко пасажери. За работа пътуват медицински сестри в детските градини, учители и много малко на брой служители. Всички те са едва по един-двама души и пускането на автобус е абсолютно нерентабилно.

Рейс ползват предимно пенсионери, които отиват до Карлово на лекар, за илачи или други покупки. В същото време по всички линии шофьори с леки коли работят като нелегални таксита. 

По информация на „Марица“ в региона те са поне 28, а институциите са получили информация за хората и автомобилите, които извършват превози в сивия сектор. Най-много така се пътува по маршрута Розино-Карлово и Розино - Христо Даново. Те возят на цената на автобусния билет. 

Напоследък нелегални таксита има и по линията Карлово-София и обратно. Много е възможно редовната фирма, която я обслужва,  да обяви, че спира да вози точно поради тази причина.

В досегашния обем се осъществяват курсовете по една от най-дългите линии до малките населени места - Карлово-Соколица-Ведраре-Бегунци-Горни Домлян-Домлян, споделиха кметове на тези села. Там услугата бе поета от "Хеброс бус". От Домлян за Карлово и обратно автобусите са шест в едната посока и шест в другата, разказа кметът на Домлян Мано Несторов. Първите рейсове тръгват от Домлян в 7.00, а от Карлово - в 6.00 часа. Последните съответно са от Домлян за Карлово в 19.00 часа, от Карлово за Домлян - в 18.00 ч. Разписанието е съобразено с хората, които работят в региона и имат необходимост от автобусите в тези часове. 

Макар да има намаление на броя на курсовете на автобусите по линията Карлово-Московец-Богдан-Каравелово-Климент, общинското ръководство и кметовете на селата и превозваческата фирма „Кастел“ се договориха да се запазят пет рейса в двете посоки. Нещо повече - запази се и социалната придобивка автобусът да вози всяка сряда пътници от Каравелово до град Баня, за да се възползва местното население от минералните бани в курортното градче.

Това разписание ще влезе в сила след 20 март. Но ако рейсовете работят на загуба, „Кастел“ също ще откаже да вози, заяви управителят Петър Ламбрев. Разписанието и в този, и във всички останали случаи е съобразено основно с работещите. Процесът на намаляване на пътникопотока е обективен, подчерта той. Общината не спира да търси решение, но при положение че пътническите превози са  нерентабилни за фирмите, и то от години, трябва да се търси нов подход, заяви той.

Преди борени дни кметът на Карлово Емил Кабаиванов, заместникът му Антон Минев заедно с още няколко кметове на общини  са провели среща с министъра на транспорта  Росен Желязков и са поставили остро този проблем.

Необходим е нов начин на субсидиране на автобусните превози, категорични са в Карлово. Ако досега държавата заделя от държавния бюджет примерно около 110 милиона лева годишно, то едва около 10 на сто отиват до малките общини.

Останалите средства се насочват към големите градове - София, Пловдив, Варна, Бургас. Там проблеми с транспорта няма, коментира Антон Минев. Възможността общината сама да субсидира автобусните превози би натоварила гражданите с нови налози, обясни зам.-кметът.

По време на срещата с министъра на транспорта кметовете се са договорили да стартира процесът за създаването на тази нова методика за субсидиране. Експерти вече умуват как да се разпределят парите, така че до малките населени места във вътрешността на страната да има автобуси. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?