Карлово иска решение за тунелите под Стара планина
Тунел Троян-Карлово в най-голяма степен ще допринесе за бързото икономическо оживление на големи региони в България, твърди инж. Стойо Карагенски
- 18.09.2013 | 12:46
- 18.09.2013 | 12:47
- Екип Марица
- 702 прегледа
- 0 коментара
Национален дебат за мястото, където да бъде изграден първият у нас жп и шосеен тунел под Стара планина поиска председателят на Карловския общински съвет инж. Стойо Карагенски. Инициативата му е заради заявката на два други региона от страната, които настояват за тунели под Балкана. Едната е от страна на Габрово за изграждане на такова съоръжение под прохода Шипка, другата от страна на областния управител на Видин Кръстьо Спасов за тунел под прохода Петрохан. Карловският водач на старейшините е изпратил в тази връзка писмо до министъра на инвестиционното проектиране проф. Иван Димов. В него той изтъква необходимостта от изграждането на тунел под Стара планина в района Троян-Карлово в кратки срокове.
Карлово упорито работи по идеята за тунел под Беклемето, като за изхода на съоръжението от южната страна на Балкана се коментира най-кратък вариантът Троян-Христо Даново. Тази идея съществува още от края на 19-и век, но бе възкресена и стигна пред етап възлагане на предпроектни проучвания през 1999 година, след създаване на Сдружението за изграждане на тунел Троян-Карлово.
Прокарването на тунел в този район на Централна Стара планина е в съзвучие с програмата за изграждане на инфраструктурата по Общоевропейските транспортни коридори, приета на Втората конференция на министрите по транспорта, коментира инж. Стойо Карагенски. А уникалното разположение на транспортната връзка Троян-Карлово в карето между 4-ти, 8-ми, 9-ти, които са сухопътни и 7-ми - река Дунав, общоевропейски транспортни коридори, открива най-добрите възможности за поемане транзита на товари и пътници в четири посоки в света. Това е и една от най-добрите възможности за бързо икономическо оживление на съответните региони в страната, допълва инж. Карагенски.
За пръв път идеята за тунел точно на това място коментира малко преди смъртта си българският предприемач и банкер и най-голям български дарител карловецът Евлоги Георгиев. Той предложил на съгражданите си да финансира проект и строителство на тунел Троян-Христо Даново. Градът обаче се нуждаел спешно от нови работни места и карловци не оценили предложението на своя велик съгражданин и възможностите, които неговото започване и осъществяване разкриват пред региона. Те заявили “Не искаме тунел, искаме фабрика!” Така Евлоги Георгиев построил първата вълненотекстилна фабрика в България, а вече като напълно разработена идеята за тунел под Беклемето лансирал в началото на 20-ти век инж. Лукан Хашнов, член на Българската академия на науките. Връзката Троян-Карлово е в средата на България и естествен кръстопът на диагоналите Силистра-Петрич и Видин-Странджа.
Тунелът Троян-Карлово свързва най-пряко двата най-големи града и промишлено-аграрни агломерации на централна Южна и централна Северна България - Пловдив - втория по големина град в България, и Плевен - най-големия град в Дунавската равнина. Жп връзка под Балкана между Троян и Карлово е и основополагаща за изграждане на магистрала Плевен-Смолян, чието продължение на север е река Дунав и съответно Централна и Северна Европа, а на юг Кавала и Бяло море. В общо европейски план тази пряка транспортна връзка Северно море-Егейско море предопределя голямото геостратегическо значение на тунела Троян-Карлово, аргументира се председателят на Карловския общински съвет.
Съвременните жители на селищата от двете страни на Беклемето жадуват за старта на този проект вече близо 20 години. Те с голям интерес следят решението на всяко правителство относно изграждането на такова съоръжение, коментират кметовете на селата от Подбалкана. Те виждат в реализацията на проекта за тунел Троян-Карлово възможност за бързо икономическо съживяване на региона, където безработицата и ниските доходи през последните години са основната характеристика на живота тук.
Коментари (0)
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни