71

Атрактивни празници и фестивали са икономическото чудо на селата

Местните празници започват да се превръщат в икономическо чудо за малките населени места у нас. Зат​ова и родните общини им придават все по-голямо значение. От една страна, те носят радост на местните хора и гостите. От друга - голяма част от фестивалите и празненствата имат културно значение за съхраняване на традициите по места. Но все по-голяма сила придобива и икономическият ефект от  тях - засилва се бизнесът за малките фирми, а при мащабните прояви сериозно се увеличават и приходите за ресторантьори, хотелиери, собственици на магазини.

Всяка община заделя известна сума за културния си календар. Факт е, че парите най-често не стигат да покрият дългия списък от събори, ​чествания на местните продукти и занаяти. Въпреки това се забелязва бум в празничния календар - на зелето, на картофа, на сланината и ракията, на бабека, на свинския бут, на дантелата, Старчовден, Бабинден, Къпанак на булки и т.н. Общините се стараят да подпомогнат всяка такава проява както със собствени средства, така и с помощта на осигурени спонсори.

Короната на празниците в Подбалкана и Средногорието е Празникът на розата в Карлово


Безспорно, 

короната на празниците в Подбалкана и Средногорието

е Празникът на розата в Карлово. Със закована от години дата в последната събота на месец май, фестът събира както хиляди хора от региона и страната, така и стотици чужденци. Половината от тях, поне 300, са организирани с осигурени посещения от туроператори. Те заплащат средно около 70 лева, за да наблюдават ритуала розобер, и още входни такси за комплекс "Старинно Карлово" и Историческия музей, където се провеждат празнични събития, посветени на маслодайната роза, сочи проучване на „Марица“. Така, ако Общината финансира този празник с около 20 000 лева и с още толкова фестът е подпомогнат от спонсори, то приходите от организираните туристически групи възвръщат разходите многократно. Още толкова поне са неорганизираните групи чужденци, ко​ито също оставят своя дял в местната икономика. Своята лепта оставят и приходящите български любители на подобни събития.

Празникът на розата е и времето за още срещи на розопроизводители и розопреработватели - за обмяна на опит, бизнес и търговия -  те изнасят своята продукция на организирани базари в града, а опашките пред тези щандове са безкрайни.

За делегациите от побратимените градове, като Конин, Полша, и  Сиатиста, Гърция, например е

време за установяване или подновяване на отношенията с местния бизнес.

Особен интерес имат гърците, твърдят специалисти от администрацията.

Пак според общински експерти вложените пари и от Общината, и от спонсори за организация на Празника на розата се връщат няколко пъти в местната икономика. Покачват се оборотите във всички търговски обекти, отварят се временно и нови такива.

Културните прояви в деня на празника и около него - концерти, изложби и спектакли, също дават своя принос към ​замогването на местната общност.

Покрай Празника на розата през целия месец май и началото на юни във Войнягово, Климент, Сушица почти ежедневно идват български и чуждестранни групи да наблюдават и участват в розобера. Посещението на всички събития се заплаща, включително и наблюдението на добиването на розовото масло в розоварните.

Празник на розата вече има във всяко селце и градче, край което се отглеждат маслодайни рози. Това обаче не намалява интереса към ароматното цвете и бизнеса, свързан с него. Напротив - колкото повече маслодайна роза има и се чества, толкова по-добре за бизнеса и за общината.

И ако Карлово пръска ухание от Празника на розата, то

Калофер привлича туристи с красивото Мъжко хоро и нежната дантела.

Докато има слънце, в Калофер ще има Кръст и Богоявление, зарече се в началото на януари, при подготовката на ритуала на Йордановден, кметът на града Драгомир Боев. Тогава той отбеляза, че всички къщи за гости с над 700 легла в града и по долините на Тунджа и Бяла река са пълни, заети са всички места за настаняване в Карлово, а част от желаещите да видят Мъжкото хоро   ​и след това да почетат рождения ден на Христо Ботев са си запазили хотел в Хисаря.

Заради Балкана и почти целогодишния туризъм в Калофер продължава изграждането на къщи за гости и хотели. Но празниците Нова година, Богоявление и рождената дата на Христо Ботев имат сериозен принос за местния бизнес. Тази година ограничих външните търговци за сметка на тези от Калофер и след празниците те ми благодариха за подкрепата и споделиха, че са много доволни от приходите", заяви пред „Марица“ кметът Боев.

Къщите за гости и хотелите са пълни всеки уикенд, но за собствениците на ресторанти, кафенета, магазините за хранителни стоки и за сувенири подкрепата на местната власт е важна и тази година има резултат - местният бизнес е много доволен, подчерта Боев. Той отбеляза, че Ботевите дни преди и на 2 юни, както и предстоящият 3 март също пълнят касите на местните търговци. Това им дава възможност да развиват бизнеса си и да са полезни на града, отбеляза кметът.

 

 

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
1 коментар
кнкен

кнкен

02.03.2024 | 10:02

Отслабването без диета и гладуване не е мечта - това е реалност. Найпродaваният пpодyкт за отcлабвaне в свeта! Помoгна на мен и съпpyга ми и ще пoмогне на вас, pезyлтатът е видим след няколко дни. Съветвам всички с наднормено тегло да пробват!!---> https://shout.to/keto

Отговори
0 0

Анкета

Как оценявате новото редовно правителство "Желязков"?