Следвайте ни

Загражден плаши с нови протести

Заради недовършения път от Белица три села заобикалят по 60 км

viber icon

Жители на Загражден заплашиха да се вдигнат отново на протест, ако не започне дългоочакваното строителство на пътя от Белица. Третокласното трасе осигурява бърза връзка на селата Баните, Давидково и Загражден с област Пловдив и е алтернатива на пътя Пловдив - Асеновград. 

През март 2017 г. и през лятото същата година хората от Загражден бяха готови да блокират главния път Смолян - Пловдив заради недовършеното трасе. Местните негодуват, че пътят стои недовършен от половин век. Те сформираха инициативен комитет "Горди загражденци" и за два дни събраха 600 подписа в подкрепа на протестно писмо, пратено до 11 институции. Оттогава хората настояват пътят да се довърши незабавно. По отсечката остават около 7.5 км да се асфалтират, но това не се случва с години. 

"Нашите деца от Загражден, Давидково и района на Баните са в Асеновград и Пловдив. По този път от селото ни до Лъки е 30 км, а до Асеновград е 60 км. Той скъсява много времето да си дойдат, докато сега обикалят 200 км през Смолян и Пампорово", обясняват от инициативния комитет.
През ноември 2017 г. от АПИ обявиха, че стартира обществената поръчка за изпълнител на строителството. Оттогава обаче нищо не се случи на терен и хората отново негодуват, че сагата с пътя продължава.  

"То от 2 години стартира, като слушаш АПИ. Само печелене на време. До 20 август ако не започне да се работи, на 25 август вече няма отлагане на протеста и без повече писане и уведомления", заявяват от сдружението на Загражден. 

От АПИ излязоха веднага със съобщение, че в момента се подготвя техническият проект за строителството на трасето.

"Проектът е на стойност 4 124 136 лв. и е включен в годишната програма на АПИ за 2019 г., като се предвижда цялостната реализация да приключи през 2020 г.
Трасето на отсечката, която ще бъде изградена, преминава през тежък планински терен. Пътят е строен преди повече от 50 години, с тесен и неотговарящ на класа на пътя габарит, слаба пътна конструкция и лошо отводняване. Асфалтовата настилка е с малка ширина, в изключително лошо състояние, разрушена или  липсваща. Предвид сложността на трасето, в хода на проучвателно-проектантските работи възникнаха редица въпроси, свързани с уточняване на обхвата на пътя и укрепване на пътната конструкция с оглед осигуряването на нормативно определения габарит, което наложи взимането на допълнителни решения от страна на проектанта и възложителя", обясняват от АПИ. И допълват, че в момента се извършва преглед на проектната документация и проектът се съгласува със заинтерес​ованите експлоатационни дружества и институции, чието съдействие, разрешение или становище е необходимо за реализирането на проекта. След като проектът бъде приет, следва издаване на разрешението за строеж и стартиране на същинските строителни работи на терен и подписване на протокол за откриване на строителната площадка. Периодът за приемане и одобрение на проекта и издаване на разрешението за строеж не е включен в срока на договора, тъй като е необходимо технологично време за спазване на нормативно определените процедури по Закона за устройство на територията и приложимите нормативни разпоредби", твърдят от АПИ.

Петя Гайдарова

Петя Гайдарова

Репортер-редактор - екип "Регион" Смолян

Петя Гайдарова е кореспондент на в. „Марица“ в Смолян. Завършила е "Български език, литература и история" в ПУ „П. Хилендарски“ и „История“ в Югозападен университет "Н. Рилски“. Има квалификация на BBC World Training Trust.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?