Подай сигнал

Разследване на "Марица": Изчезнаха павета за 6 млн. лева

Кучета пазят ценния материал в складовете на фирмите, които отговарят за него по договори с Общината

Пловдив

от Валентина Йеремиева 3043 прегледа 0

Паветата от бул. "Прага" в София разтресоха здраво стола на столичния кмет Йорданка Фандъкова, след като столичани настояха да знаят къде е отишъл ценният материал, кой и как го съхранява. На Фандъкова обаче бяха нужни само 3 дни, за да разпореди проверка за наличието на паветата и да оповести публично данните. По този начин Фандъкова разсея съмненията за отклоняване или кражби. За разлика от София, в Пловдив темата за паветата си остава „държавна тайна”. От Общината или умишлено крият информацията от обществеността, или сами не знаят какво се случва с блокчетата от сиенит. Няколко опита на репортера на "Марица" да разбере какъв е статусът на паветата - строителен отпадък или ценен материал, удариха на камък. Не става ясно кой отдел в администрацията отговаря за съхранението им, с какви документи опазването им е вменено на пътностроителните фирми и как се предават съответните количества от Общината на частните дружества. В Общината нямат ясен отговор на въпроса колко павета са извадени при ремонтите от улиците и булевардите, каква част от каменната настилка е вложена в други обекти и каква е наличността.

Възползвахме се от правото на всеки гражданин да научи повече за сагата с паветата по Закона за достъп до обществена информация, като зададохме на администрацията шест конкретни въпроса. За наше учудване получихме отговор само на един въпрос - от кои улици са извадени павета, но не и за количествата (б. р. - виж отговорите долу).

Затова направихме експертно проучване, като използвахме инж. Марин Младенов, който работи в областта на надзора. Според неговите изчисления, които са изключително коректни, през последните осем години от пловдивските улици и булеварди са демонтирани 9 452 900 броя сиенитни павета. Те са извадени от 94 529 кв. метра, или от приблизително 95 дкa площ. Това прави 17 204 278 кг, или средно 17 000 тона павета. От тях на съхранение "Марица" откри 4700 тона - 1900 т в базата на "Драгиев и ко" и 2800 т в тази на "Пътинженеринг". От другите фирми, извършвали пътни ремонти с отстраняване на паваж, или не водят статистика, или признават, че изобщо нямат бази за съхранение на ценния материал. Не повече от 1000 тона са и паветата, вложени в ремонтите на малки градски улички или изграждане на паркинги и алеи в парковете. Така на практика липсват над 10 000 тона павета, които, изчислени по най-ниските цени за материал втора ръка, правят над 6 млн. лева.

Според представителите на администрацията павета не са отклонявани и всичко със съхранението им е наред. За една година обаче репортерите на "Марица" намериха сиенитни блокчета от Пловдив в десетки частни имоти. Едни от собствениците твърдят, че са ги закупили по обяви в интернет, други, че са им ги доставили "познати".

Главният инженер на Община Пловдив Йордан Калев твърди, че сметките са сложни, защото постоянно се работи с този вид строителен материал. По негови думи Община Пловдив не разполага в момента със собствено депо, където да съхранява паветата, и ползва базите на частните фирми, които имат договори за улични ремонти.

За разлика на общинската администрация, фирмите са по-наясно със сметките. От "Драгиев и ко" потвърдиха, че в базата си на Пазарджишко шосе държат 1900 тона. Камионите минават през кантар и се води стриктна документация. "Предоставяме материала само по заявка на Община Пловдив или го използваме при ремонтите, които правим по договор", категоричен е инж. Цанко Драгиев. Другото депо на павета се намира в базата на "Пътинженеринг", разположена в двора на бившия Домостроителен комбинат. И там има кантар, убеди се екипът на "Марица". По думите на директора инж. Георги Гаръбски в момента на склад имат близо 2800 тона павета. Базата е оградена, има видеокамери и жива охрана, а вечер двора пазят 18 кучета, разказа вчера един от служителите. Паветата, стоварени с пръстта, са като малки тепета сред планините от другите строителни материали.

И директорът на "Европейски пътища" ("Пътища - Пловдив") Маргарита Попиванова твърди, че каменните блокчета се приемат във фирмената база с протокол, документи се съставят и на изхода. От "Щрабаг" - фирмата, която ремонтира Коматевско шосе, бул. "Руски" и бул. "Шести септември" след моста на Адата, изобщо нямат база в Пловдив. Представителите на австрийската компания не дават отговор къде са извозвали паветата от Коматевско и "Шести септември".

Коментари