Подай сигнал

Разказ за богатството смени гледната точка на матурата

Седмокласниците излязоха доволни, изпитният вариант бил лек

Образование

от Елица Кандева 1849 прегледа 0

Беден момък, който се стреми към богатство, обърна гледната точка на седмокласниците на националното външно оценяване по български език и литература днес. Веднъж – за да преразкажат непознатия текст „Богатството на момъка” от името на момчето, а не като неутрален разказвач. И втори път – за да се замислят самите те кое е важното в живота.

На излизане от изпита двете паралелки седмокласници от СУ „Св. Климент Охридски” бяха единодушни, че трансформиращият преразказ е най-трудната част на изпитния формат. Но иначе националното външно оценяване не било тежко.

Зарина, която иска да продължи в паралелка с английски в Хуманитарната гимназия, не се затруднила на нито един въпрос. Със съученичката й Ани харесали текста за преразказа. Той е за момче сиромах, което мечтае да живее по-добре. Старец му предлага да сбъдне въжделенията му, като му подава огледало и обяснява, че каквото види момчето в него, това ще получи. Но когато младежът вижда в огледалната повърхност палати и разкош, се оказва, че в замяна трябва да даде очите, ръцете или краката си. Момчето на три пъти отказва.

„Поуката е, че човек не трябва никога да се мисли за беден. Господ му е дал всичко. Когато е здрав, може да го постигне”. С този извод излезе от изпита Мартин Пенчов. Той е от 7. Б клас в училището, в който учи целият футболен отбор на „Ботев” в неговата възрастова група. Веднага след теста Мартин поведе приятелите си на почерпка, защото днес навършва 14 години.

Съотборникът му Георги Кущанаров се оказа късметлия – вечерта преди изпита преговорил тъкмо произведения, за които имало въпроси на националното външно оценяване. И той най-много мислил за преразказа. Но, колкото и да е трудна литературата, футболът е още повече. Момчето играе като халф и защитник и ще продължи да залага на спорта. Затова оценката от теста не му е толкова важна - остава в същото школо и няма да гони място в елитна гимназия, но може би в националния тим. Преди това обаче в сряда трябва да издържи и изпита по математика в 7. клас. „Е, там вече ще е зор”, призна си момчето.

Мерием Абазова от 7. А имала затруднения и на българския – не могла да запомни всички детайли от текста за трансформиращ преразказ във втория модул. „Не трябва да гледаме колко имаме, а себе си. Богатствата са в нас”, разтълкува текста момичето. Ще кандидатства в Националната гимназия за сценични и екранни изкуства, тъй като иска да използва таланта си в рисуването като майстор на декори. Натам се е ориентирала и Лилит. Велина излезе от изпита обнадеждена, че се е справила и ще я приемат в Хуманитарната с френски, а Елица – в Английската.

А Георги Кущанаров направо си писа петица.

Коментари


Текстът на приказката е подвеждащо лесен. Демострираният по-горе преразказ не отговаря на изискванията.