Подай сигнал

Публично-частното партньорство за гарата: Брак по сметка, но държавата все е от страната на булката

Концесионерът построи първо обектите, от които печели личният му бизнес, преди да обслужи обществения интерес

Пловдив

от СТАНИМИР КРОНЕВ 917 прегледа 0

Докато БДЖ търпи ежемесечни загуби и държавният превозвач съществува на ръба (загубата само за първото тримесечие на 2019 година от пътническите и товарни превози е над 10 милиона лева), редица частни бизнеси, стопанисващи активи на НКЖИ, печелят солидни суми за сметка на държавната железницата. Подобна е ситуацията с Централна гара в Пловдив.

Кой е стопанинът до 2050 година

През март 2013 година тогавашното правителство в оставка oпpeдeля cлeд пpoвeждaнeтo нa oткpитa пpoцeдypa обединението ДЗЗД „Жeлeзoпътнa гapa - Πлoвдив" зa кoнцecиoнep нa Цeнтpaлнaтa жп гapa в Πлoвдив. В него влизат aвтoбycнaтa кoмпaния нa Mиpoлюб Cтoлapcки - „Kapaт - C“ като мажоритарен съдружник c 95% yчacтиe, както и фирмата „БИAД - C“, кoятo e нa пpeдceдaтeля нa Бългapcкaтa кaмapa нa cтpoитeлитe Cвeтocлaв Глocoв. Cpoкът, зa който получават cтoпaниcвaнeтo на жп терминалът, e 35 гoдини.

Инвecтициитe, кoитo oбeдинeниeтo се ангажира да нaпpaви зa cpoкa нa кoнцecиятa, ca в paзмep нa 11,2 млн. лв. бeз ДДC, кaтo зa пъpвитe чeтиpи гoдини влoжeниятa тpябвa дa ca 9 850 000 лв. Paзмepът нa гoдишнитe кoнцecиoнни плaщaния e cъcтaвeн oт двe чacти - фикcиpaнa и пpoмeнливa. Πpeз пъpвитe чeтиpи гoдини фикcиpaнaтa чacт e 290 000 лв. гoдишнo. Cлeд тoзи cpoк тя cтaвa 412 000 лв., кaтo нa вceки тpи гoдини щe ce индeкcиpa c oбщия инфлaциoнeн индeкc нa cтpaнaтa пo дaнни нa HCИ c нaтpyпвaнe зa пepиoдa. Πpoмeнливaтa чacт e в paзмep нa 16 нa cтo oт нapacтвaнeтo нa oбщия paзмep нa бpyтнитe пpиxoди oт вcички дeйнocти зa тeкyщaтa гoдинa и нaдxвъpлящи бaзoвитe пpиxoди oт 1 812 000 лв.

Концесията под погледите на прокуратура и съдилища

Обединението ДЗЗД „Жeлeзoпътнa гapa - Πлoвдив" стартира с огромни амбиции и сериозни инвестиционни намерения, които обаче бяха стопирани още в края на 2013 година, когато депутата от левицата Петър Мутафчиев сезира прокуратурата за концесионния договор, който според него няма предвидена пряка инвестиция, която да касае жп транспорта. Друг проблем тогава се оказват и бутнатите сгради, собственост на НКЖИ, за които тогава министерството признава, че е имало само запитване, но не и отговор в каквато и да е посока. Това означава, че сградите на бившата Транспортна болница са срутени в нарушение.

Едва през март 2015 година започват фактическите действия по изпълнение на концесионния договор, както и предвидените в него инвестиции в самата сграда и околните площи. Година по-рано е започнат и ремонтът на подлеза, като тогава десетки търговски обекти бяха почти принудително накарани да напуснат магазините.

Четиригодишният инвестиционен цикъл завършва през 2018 година. До момента инвестициите в Централна гара са в няколко основни направления. Повечето от тях обаче са свързани с частните интереси на концесионера. В обратната посока най-важното, което Столарски направи, бе ремонтът на сградата на Централна гара.

Тя е паметник на културата,

строена в началото на миналия век по проект на виенски архитекти, претърпя цялостна реставрация. Освен това беше създаден и специален център за видеонаблюдение, от който се следи целият район около гарата, включително и подлезът, който се ползва от МВР.

Според данните на министерство на транспорта към края на 2018 година концесионерът е вложил 8.5 млн. лв., като обаче от тях само 2.9 млн. лв. са в приемната сграда на жп гарата. Другите средства са вложени в онези части от концесията, които представляват същинският финансов интерес за концесионера. Основната част от инвестиция поглъща хотелът, който вече се издига в западната част на гаровия комплекс. В новия тризвезден хотел, който заема мястото на предишното колетно и митническо бюро, са инвестирани над 2.5 млн. лева, като съоръжението ще разполага със 111 стаи от така наречения гаров тип с по-маломерни площи за нощувка.

От другата страна на Централна гара, където някога се издигаше бившата транспортна болница, е планувано да бъде построена многофункционална сграда с офиси, търговска част и огромна зала за събития за 1000 души. Този проект обаче е стопиран, докато НКЖИ не изгради тунела, който ще минава под гарата. Част от концесията е и подлезът под гарата, като там има близо 100 търговски обекта, от които се получава наем. Другите основни наематели се помещават в самата сграда на жп гарата - БДЖ, които продават билетите си там, и две товарни жп компании DB Schenker и Rail Cargo.

Частният бизнес печели за сметка на БДЖ

Най-големият актив, които автобусната компания "Карат-С" придобива чрез мажоритарното си участие в ДЗЗД „Жeлeзoпътнa гapa - Πлoвдив", е място за нова автогара в центъра на града. Още при даването на концесията община Пловдив отбелязва, че от двете страни на жп гарата има автогари - подлезът под коловозите всъщност води до автогара "Родопи", която се управлява от конкурентното "Хеброс бус", които обслужват по-голямата част от междуградските линии в региона.

С официалното откриване на обновената Централна гара през май 2018 година заработва и новата автогара, намираща се на гаровия площад. Така само в радиус от 500 метра държавната железница вече има три преки конкурента в автобусния сегмент, като най-новият от тях дели общ покрив с гишетата на БДЖ. Така е обособена и новата автогара, която се ползва изцяло от автобуси на "Карат-С". Тя разполага с 8 сектора за заминаващи и с 3 за пристигащи, а инвестицията в нея е близо 300 хиляди лева. В най-западния салон на Централна гара пък са обособени няколко автобусни каси и разписания и отличителни знаци на фирмата на Столарски, като практически те са превърнати в отделен сегмент. Концесионерите обаче не крият амбицията си стопанисваният от тях обект да се превърне в международна автогара. Към момента международните автобуси спират или пред хотел "Тримонциум", или на намиращата се на 100 метра автогара "Юг“.

В договорът за концесия е предвидено

стопаните на Централна гара да плащат на държавата дивидент в размер на 16% от всички приходи,

но единствено и само ако те надхвърлят 1,8 милиона лева на годишна база. Към 2018 година подобен развой изглежда повече от невероятен, като за последните 12 месеца са били реализирани едва 287 хиляди лева приходи.

Така практически концесионерът в лицето на ДЗЗД „Жeлeзoпътнa гapa - Πлoвдив" развива своите частни интереси - хотел, автогара, бизнес център и търговски площи под наем, докато ефектът за Пътнически превози на БДЖ е минимален. Така в брака по сметка, какъвто уж е публично-частното партньорство, държавата все се оказва от страната на булката.