Подай сигнал

Проф. Мирослава Кортенска за Пловдив 2019: Създаваме кич и го браним с платени публикации

Вместо да натрупа активи, Пловдив ще остане с недостойно клеймо от тази Европейска столица на културата

Интервю

от Проф. Мирослава Кортенска, театрален критик, курту 4045 прегледа 0

Проф. Мирослава Кортенска за Пловдив 2019: Създаваме кич и го браним с платени публикации

Визитка

Професор д-р Мирослава Кортенска е театрален критик, културолог и медиен експерт. Родена в Пловдив. Потомствен театрал - и двамата родители - Стефан Кортенски и Веса Кортенска, са дългогодишни актьори в Пловдивския театър. Завършила е Националната академия за театрално и филмово изкуство в класа на проф. Любомир Тенев. Преподавател в катедра ”Кино, телевизия и театър” в ЮЗУ - Благоевград.
Изследовател на културните процеси на 20. век. Експерт по написването на Закона за електронни медии.

Автор на книгите “Културната мисия на кръга „Мисъл“, „Културен вертикал“, „Културен компас“, „Глас от общественото мнение”. Сценарист на документалните филми на БНТ „Отместеното поколение”/1999 г./, заснетия в Пловдив през 2005 г. „Възстановителна репетиция” за големия режисьор Любен Гройс. Член на Съюза на българските писатели и на Съюза на учените в България. Владее френски, немски и руски език.

-Как се справи Пловдив на старта на голямото събитие - Европейска столица на културата?

- На откриването на 12 януари в Пловдив беше светеща китайска играчка.

Като пловдивчанка ме подразни това, че спектакълът бе направен от хора, които явно не познават Пловдив, нямат представа от духа на Стария град, който е място с уникална атмосфера. Не знам дали организаторите не ги е срам от фигури като Златю Бояджиев, Начо Културата, който направи Стария град и всички творци, които са допринесли за културната слава на Пловдив.

Как може Пловдив с вековната си история и дух да бъде превърнат в лустросана, кичозна рекламна визитка? Това е абсолютно неевропейско поведение по отношение на тази инициатива. Искам да направя сравнение с партньорския град на Пловдив в инициативата „Европейска столица на културата 2019" - италианския Матера. Това е малко градче, което се намира в скали, старо селище, което иска да възроди духа на мястото, да покаже как хората са оцелявали, каква е тяхната култура, техните традиции. Т.е. да се обогати европейският пейзаж с нещо много специфично. Само си представете - в центъра на Матера да се издигне тази китайска светеща играчка, която видяхме в Пловдив! Напротив, в културната програма на Матера фигурират прояви, които са в съответствие с пейзажа на града, които разкриват местния начин на живот, културата, известни техни творци и личности.

-Какво трябваше да направим ние в Пловдив с цялото ни самочувствие на най-древния жив град в Европа?

-Първо, смятам, че всички пловдивски интелектуалци, които живеят в Пловдив, които продължават да са част от този културен град, от тези традиции, не трябваше да заемат пораженческата позиция да се отказват, да напускат фондацията, която организира ЕСК, или само да критикуват. В годините на подготовката на събитието - цели три години, пловдивските интелектуалци трябваше да направят публични всички недопустими действия на Фондацията и на кмета Тотев.

Това се отнася и за общинските съветници на града, и за медиите. Сега реакциите им са след дъжда качулка.

Защото тук става въпрос за нещо много сериозно, защото това, което стана на откриването, разби целия имидж на града. Отпадна възможността Пловдив да се превърне във важно културно пространство с днешна дата. А поведението на културният елит доказа, че в България трудно ще има съвременно демократично общество без обществено мнение и обективни медии.

Най-страшният удар, който нанесоха въпросната фондация и кметът на Пловдив, са не толкова парите, изхарчени за откриването, които ще разследва прокуратурата. А именно фактът, че с един удар бе унищожен имиджът на Пловдив като културно средище.Това е удар и по България.

Но най-тревожни са опитите на кмета Тотев да прикрие случилото се с факта, че световни медии са отбелязали събитието в Пловдив и това е реклама за града. Тотев е действал с платена реклама, за която е изхарчил около 400 000 лева. Създаваме кич и го браним с рекламни публикации в световни медии! Е, много далеч отиваме! Дали Европа възприема такова включване в престижната традиция „Европейска столица на културата“? Отговорите предстоят.

А сега още за защитните процедури на властта, освен платените медии - прокуратурата. Става въпрос за изпитана процедура, в която участва кметът Тотев - това не му е за първи път. След което се измъква и отново си властва в града. Вие, пловдивчани, знаете, че той бе обвиняван за нередности около недовършения зоопарк, за спортната зала "Колодрума". Но без последици. Затова може би той продължава необезпокояван, като открива ЕСК с разкопания централен площад, неремонтираната Концертна зала и кино „Космос“, галерията - да не изреждам всички обещани, но нереализирани проекти. Всъщност какво е направено, което ще остане в града като културна база в Пловдив от всички проекти на ЕСК след 2019 година?!

- Как достойно да излезем от тази ситуация? Има ли изобщо полезен ход?

- Проучих въпроса - има градове, които са били европейски столици на културата и са се провалили с гръм и трясък. Но по други причини - не заради кич и източване на пари от културни проекти. За съжаление, Пловдив вместо да натрупа активи, ще остане с недостойно клеймо от тази европейска столица на културата.

С проблема за властта, парите и културата ще се борим дълго. Всъщност тази европейска инициатива бе лакмус за европейската ни зрялост като общество, но още със старта си предизвика сериозни разочарования. И най-важното е да осъзнаем какво се случи в Пловдив, да видим реалностите. Ако продължим да замазваме проблемите си - не ни чака нищо добро!

Най-тъжното от откриването беше участието на пловдивски творци и колективи в тази грандиозна проява. Пловдивски хорове, които се мъчеха да пеят на плейбек, танцьорите от фолклорния ансамбъл „Тракия”, които се мъчеха да участват в модерен танц! Това минава всякакви професионални творчески граници! Нямаше никаква креативност. Това е просто отбиване на номер, халтура, но много скъпа халтура за над 3 млн., не за 2.4 млн., според Дани Каназирева от Общинския съвет. Такива халтури има много, но чак пък на ЕСК - недопустимо е! Това показа, че освен в база за култура грандиозното откриване не е вложило ресурс и в творците на Пловдив - те да бъдат показани в тяхната истинска сила.

Всичко, показано на откриването, звучи ужасно кухо и грозно, ако го погледнем и социално. Докато на китайската кула крещяха "Заедно!", под носа на всички е Столипиново с мръсотията, болести, хора в калта. Тоест - ние се преструваме, че сме заедно, затова всичко звучи кухо, отблъскващо. Но любимият ми момент е когато кметът Тотев излезе по телевизията и каза, че в Столипиново няма безработни, там е един рай.

Това повтаря мъчителните години на соца, когато имаше представителна фасадна култура, която скриваше проблемите на обществото. Дали Тотев е разбрал, че това отдавна е минало?! И че вече е невъзможно да се яви на европейски форум с подобни трикове от тоталитарно време?!

Трябва да забравим тази криворазбрана цивилизация, ако наистина искаме да сме европейци. И въобще цялото това чуждопоклонничество! Време е да развием духа, който има нашият град - това е нормалното европейско поведение. Тогава емблеми на Европейска столица на културата ще са събития с друг вкус, с друго звучене!

Коментари