Представяме ви емблематичните марки на Пловдив

Когато София става столица на България, в градчето има 3500 къщи, 2 училища, 10 хана и няколко занаятчийски работилници. По онова време истинският двигател за икономическото и духовно развитие на обединеното Княжество е Пловдив. Още в годините преди Освобождението тук се преселват будните синове на големите търговски фамилии от Копривщица, Клисура, Карлово и Калофер. Тукашните занаятчии и първите индустриалци произвеждат продукция, която се продава от Делхи до Ню Йорк. Възходът продължава и златната за Пловдив Източнорумелийска епоха. След като е изиграл ключова роля за Съединението на България, градът прави своята голяма саможертва, изпращайки в новата столица най-напредничавите си умове. Те се заемат с управлението на държавата, създават законите, поставят началото на икономическия бум. Други остават да работят под тепетата и създават големите търговски марки, някои запазени и до днес.

Христо Г. Данов строи и оборудва първата българска печатница, а през октомври 1878 г. се заема с издаването на вестник „Марица“. През 1881 г. е открита пивоварната „Каменица“, през 1892 Антон Папазов отваря своята парфюрмерийна и козметична фабрика, а година по-късно градът е домакин на Международното търговско и занаятчийско изложение, предшественик на Пловдивския панаир. В Европа вече са познати тютюневите изделия на Томасян, а малко по-късно фамилията Калпакчиеви строи тук първата голяма тухларна.

Преживели сътресенията на две световни войни и националните катастрофи, пловдивските индустриалци и търговци понасят ударите на национализацията и много от старите марки отиват в историята.

Днес, 70 години по-късно, Пловдив отново е водещият индустриален център на България. В челните позиции на всички браншови класации четем имената на компании от града и региона.

За да отдадем заслуженото на онези пионери, които поставиха началото на икономическото чудо с марка Пловдив, и тези, които пазят традициите и ги надграждат и до днес, ние от ИК „Марица“ и „Хермес Медия“ със съдействието на историка Владимир Балчев и нашите партньори събрахме на едно място знаковите брандове на града в областта на бизнеса, културата, образованието и здравеопазването. Тази отговорна задача ни се пада по право и дълг, защото именно вестник „Марица“ е най-старата жива марка под тепетата.  

Изложбата „Емблематичните марки на Пловдив“ е естествено продължение на кампанията „Пловдив през годините”, която организираме вече 5 години. След като ви представихме природните забележителности на региона, духовните средища на българщината, знаковите сгради и личности, дойде ред и на брандовете. Експозицията е дело на издателската къща, съвместно с Владимир Балчев, Държавен архив - Пловдив и Община Пловдив.

На 20 пана, които ще бъдат на площад "Централен" пред вода на Цар-Симеоновата градина на БНБ на 1 ноември, ще можете да видите уникални кадри от историята на марките икони като „Каменица“, „Филикон” и КЦМ. Показваме ви и най-значимите обществени институции, създали поколения значими пловдивчани. Сред тях са Драматичният театър, Хуманитарната гимназия, Аграрният университет, Библиотека „Иван Вазов”.

Изложбата се реализира в партньорство с община Пловдив и с подкрепата на „Каменица”, „Филикон”, „КЦМ”, „Монди Стамболийски”, „Аграрен университет”, „Сосиете банк”, „Орфей Клуб Уелнес” АД, „ИСА 2000” и „Търговската гимназия”.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?