Подай сигнал

Правят мека стая в бившето Помощно училище

Децата с тежки увреждания ще командват компютъра с поглед в нов психологически кабинет

Образование

от Елица Кандева 421 прегледа 0

Мека стая с тапицирани стени, в която деца с увреждания да редят дунапренени кубове, да ги сортират по цветове и форма или да отпуснат гръб върху меки цилиндри, ще бъде оформена в Центъра за специална образователна подкрепа. Ще си има и тунели за провиране, но най-важното е да създаде тиха, уютна, спокойна и мека среда. Практиката в Западна Европа е меките и сензорните кътове да са в класните стаи и деца със специални образователни потребности да могат да се оттеглят там да починат или да се занимават с нещо.

Освен меката стая в Центъра за специална образователна подкрепа в Пловдив ще отвори и нов психологически кабинет, като за него ще се осигурят лаптоп и софтуер, чрез които децата с физически увреждания ще командват компютъра с поглед.

В модернизирането си бившето Помощно училище „Стефан Караджа”, което бе преобразувано по Закона за училищното и предучилищното образование, ще вложи 52 000 лв. Парите идват по Национална програма „Осигуряване на съвременна образователна среда”, по която МОН ще финансира подобрения в 38 центъра за специална образователна подкрепа в страната за общо 1,6 млн. лв. Това ще създаде по-добри условия за 3000 деца, чието състояние не позволява да са в масови училища.

В ЦСОП в Пловдив има 112 деца с тежки заболявания, които учат в 47 училища в самостоятелна форма. След преобразуването на бившите Помощни училища схемата е техните възпитаници да са записани в масово школо, но да имат изнесени занятия в центъра. Втора учебна година се работи по този начин, като според експертите това е по-добрата формула. От една страна, детето е записано в масово школо, от друга, получава помощ по индивидуален учебен план в специализирана среда. Засилени са и връзките между двете общности. Класът на детето с увреждания посещава Центъра за специална образователна подкрепа. То също участва в дейности в школото. Така не е в изолация, а се социализира, казва шефката на ЦСОП в Пловдив Веселка Бакиш.

За да преодоляват дефицитите на децата с увреждания в модерна среда и с последните технологични улеснения за тях, екипи от специални педагози, логопеди и психолози са разработили проект с какви ресурси да разполага всеки кабинет. Въз основа на това проектно предложение идва държавното финансиране.

То надгражда сериозно модернизиране на учебната база с пари на българи в Америка. Тази пролет в рамките на инициативата „Децата на България” в бившето Помощно училище бяха оформени 5 кабинета - по музикотерапия, арт терапия, кинезитерапия, Монтесори терапия и логопедична стая. Новият терапевтичен комплекс е в крилото, което горя преди 4 години. След първоначалната инвестиция сега кабинетите там ще бъдат и дооборудвани с парите по програмата на МОН.

„Отпускането на средства за Центровете на специална образователна подкрепа в цялата страна е знак за цялостна визия на МОН за децата с тежки увреждания. Необходима е добра среда, защото за тях всичко е учене - да търкулнат топка, да държат молив, да закопчеят копче. Много е важно да има условия, в които могат да пипнат, защото думи и презентации при тях не вършат работа”, обяснява Бакиш. Работата в такава специална среда не изключва връщане в масово училище, а го стимулира. Тази година има седмокласник, който след 2 г. изнесено обучение в центъра сега се връща в общообразователно школо и наесен ще учи наравно с връстниците си в нормална класна стая.

Заедно с университета в Нотингам

Разработват 5 игри за оценка на състоянието

Експертите от Центъра за специална образователна подкрепа в Пловдив работят съвместно с университета в Нотингам по разработването на 5 игри за диагностика и оценка на състоянието. Докато детето играе на тях, специалистът преценява доколко е съсредоточено и снема статуса му по други показатели. Въз основа на картината, получена от теста, който хлапето дори не усеща, се съставя индивидуален план за работа. Както „Марица” писа, проучване на докторант от ПУ наскоро установи, че при всяко пето дете с тежки увреждания съществува проблем с оценяването на състоянието, в резултат на което изготвеният индивидуален план не е адекватен и не води до желания ефект.

Коментари