По пантофи на училище в СУ „Св. св. Кирил и Методий”

Уроци на пода и кухненски кът в единствения Монтесори първи клас

17 първолачета ще влязат в понеделник в класната си стая по пантофи. Имат масички, но ще учат и на килима на пода. Заедно с буквара в училище вече ги чакат материали, които учителките им са правили сами - например мъниста с изписани букви, с които хлапетата ще нижат азбуката. За разлика от връстниците в другите училища всеки ще напредва със свое темпо и повече задължителната програма ще се напасва към него, отколкото той към нея. Заедно с четенето и смятането децата ще направят първи стъпки в грижата за общата среда - ще метат и бършат прах в клас. Ще си донесат порцеланова чашка за следобеден чай, който ще си приготвят в кухненски кът в коридора. Всеки ще си има и персонален дневник вместо общ на класа.

Така изглежда първата Монтесори паралелка в училище, която е пилотна не само за Пловдив, а и единствена в общинските училища в цялата страна. Смелата стъпка прави иновативното СУ „Св. св. Кирил и Методий”.


Системата на Монтесори от 20 г. е застъпена в училищата в Европа, но в нашето школо тепърва престои прощъпалник. Затова у нас няма многообразие от нужните помагала. След като били на обмен в Холандия и Германия, учителките Албена Фиданска и Мирела Черняева се заели през отпуската да ги направят сами. В къта по родна реч вече са подготвени пликчетата с мъниста от "Бижуленд", върху които началните учителки са изписали буквите. Стъкмили са картончета с картинки и ламинирани листчета с думи. За да се приведат методите на Монтесори в действие, задължително условие са специфични материали и специална среда.

Монтесори класната стая е с маси и столове от естествено дърво, които лесно се прегрупират. Кръгло килимче обособява общо пространство в средата, но всеки има и персонално, което може да развие и за миг да си направи свое работно място на пода. Всички са по пантофи като у дома, дори учителките.

В класната стая са обособени задължителни кътове със стелажи по определен стандарт - така че всяко дете да може да взима и да връща определен вид материал. Основен елемент на методиката е хлапето да напредва чрез работа с това голямо разнообразие от помагала, като учи чрез личния си опит.

В къта за родна реч то може да усвоява буквите, като ги нареди в гривна от мъниста. Може да ги усети със сетивата, прокарвайки пръст върху тъй наречената пясъчна буква. Или пък да пише А и Б с пръст в тепсия с грис. Заедно с алтернативните материали се ползват и стандартните буквари.

В къта по математика са и класическото сметало, и нанизи от тъй наречените златни перли. С тях се усвоява десетичната система. Има също плочки с числата, а също и негативна и позитивна „змия”. Те пък служат за смятане.
Тъй като се разчита много да се ползват сензорните възприятия, има и такъв специален кът. Там освен да усетят цвят и допир, хлапетата могат да ползват и „тренажор” от плат за закопчаване и откопчаване на копчета.

В космически кът ще изучават човека и природата, химия и физика. Той и природо-научна сбирка ще бъдат отделени в съседна класна стая-музей. Трета пък ще стане царство на изкуствата с истинско пиано за часовете по музика.

„Монтесори ни изважда от ограниченията на стандартната система, където се дава една и съща задача и едно дете може да се справи за 10 минути, а друго за 40, но в края на часа всички трябва да са усвоили едно и също, обяснява Албена Фиданова. - Тук  това може да се случи следващия ден или след месец - всеки се движи със своя скорост според способностите си”.

 Един ден по Монтесори

Учебният ден започва в 8.30 ч., следобед до 16.30 има занимания по интереси, а при работещите до късно родители учителките пращат децата в 18 вечерта.

 В началото на заниманието двете преподавателки задават тема. Първолаците  в 4 групи имат свобода сами да я изследват, като изберат помагала от цялото разнообразие в съответния кът. Учителките водят Дневник за наблюдение, в който отбелязват през какво е „минало” детето - за да не остане пропуснат материал от задължителния, ако то избира все едно и също. Всяко хлапе си има и персонален дневник, който напомня портфолио, но е по-подробен. Вътре се събира всичко и поне 3 пъти в годината се обсъжда с родителя. Няма го стандартното оценяване. В Монтесори групата то става по схемата: показано - работено - усвоено, обяснява Симеон Чуканов, който е обучител и оказва методическа помощ на преподавателите.

 Предизвикателството

за преподавателките е, че трябва да отстъпят крачка назад - вместо да преподават, подкрепят детето, което учи чрез личния си опит. Едновременно трябва да владеят 4 групи, които по едно и също време правят нещо различно. Това слага край на досегашната класическа предварителна подготовка. Оттук нататък Албена Фиданска и Мирела Черняева в крачка ще създават уроците, материалите и програмата, като всичко остава и в рамките на задължителния държавен стандарт. Напредването ще променя и средата.

За Албена пренастройването не е тотално - още преди 18 г. тя е работила с елементи от Монтесори в програма „Стъпка по стъпка”, която още тогава СУ „Св. св. Кирил и Методий”  приложило първо в града. Най-големият плюс на Монтесори педагогиката е, че спасява от унификацията и следва различията на всеки ученик, изтъква тя. Мирела пък е от 4 г. в системата и още не е потънала в рутината, затова за нея също не е проблем да се пренастрои.

Още две начални учителки - Доника Вълканова и Петя Тодорова, са минали обучения и са готови да поемат догодина следващите Монтесори първолачета. Колежките им Радостина Сейменска и Моника Иванова пък сега започват курсовете - първо за Монтесори в предучилищна. За тази възрастова група методиката се прилага в 6 детски градини в Пловдив.

Без раници

Монтесори първолачетата са избавени от тежестта на раницата - всичко остава в училище през цялата седмица в шкафчетата в коридора. Там има и кухненски кът, а мивката ще се ползва и при почистването. Както в едно семейство поддържането на хигиената в клас е ангажимент на всички. Първолаците ще се грижат не само за своето работно място, а за цялата среда.

Паралелката ще си има опитно поле в двора, където ще сади билки, зимни и пролетни култури. „Децата пристигат с поле за развитие, колкото голяма нива. Не трябва да позволим тя да остане засята с незнание”, припомня Симеон Чуканов един от постулатите на Мария Монтесори.

Сред първолаците, които първи ще учат по нейната методика, има каки и батковци на хлапета от Монтесори градините. Други са деца на родители с роднини в чужбина, които познават модела оттам, казва директорката Таня Николова. Трети имат доверие на школото, което е изучило по-голямото им дете. Всички родители са сключили споразумение за сътрудничество, регламентиращо как се общува, какво се иска от детето и какво се очаква от родителя у дома.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?