Подай сигнал

Пловдивските консерви станали хит в "Риц"

Пантелей Генов вдига първата фабрика за преработка на зеленчуци под тепетата

Пловдив през годините

от Владимир Балчев 10489 прегледа 0

Пантелей Генов, създател на консервната промишленост у нас, започва дейността си през 1899 г. във Варна, после се прехвърля в София. През 1909 г. мести предприятието си в Пловдив. Според индустриалеца изрядното качество на продукцията е спасително за производителя дори във време на най-тежка криза. Консервите на Пантелей Генов са оценени най-напред в Европа. Признанието в България идва по-късно. Консервите от аспержи, произвеждани в Пловдивско, стават хит на елитния ресторант „Риц” в Лондон.

Още през 1909 г. Пантелей Генов стига до прозрението, че Пловдивското поле е най-доброто място за развитието на консервната промишленост. Близо 30 години по-късно по неговия път тръгват три големи фирми от София, които откриват свои клонове в Пловдив. Инвестират се значителни средства, внасят се модерни машини, наемат се между 100 и 180 работници. И трите нови фабрики се свързват с железопътната мрежа. Само за няколко години в града възникват 10 предприятия, техният брой расте и след 1940 г. Последното предприятие е открито в края на август 1944 г.

След национализацията през 1947 г. фабриката на Пантелей Генов получава името „Пловдивска консерва“. По същото време възниква и Консервният комбинат „1 май“, който обединява фабриките „Бъдеще“, „Н. Шавкулов“ и още две други предприятия. Между 1951 и 1953 г. още пет от национализираните фирми се присъединяват към Консервния комбинат, една от които е „Пловдивска консерва“. Новата производствена група разполага със солидни сгради, модерен машинен парк, опитни специалисти и квалифицирани работници. Това гарантира възходящото развитие на предприятието.

След 1989 г. настъпват структурни промени, но едва през 1998 г. след регистрацията на Акционерно дружество "Филикон 97" започва оздравителния процес. Милионите евро инвестиции позволяват на предприятието не просто да се задържи на пазара, но и да развие своята продукция и да обогати асортимента. Благодарение на закупуването на нова опаковъчна линия през 2002 г. започва производството на сокове, нектари, млека, сосове, което разчупва рамката „консервно предприятие“. Продукцията днес се реализира както на вътрешния пазар, така и в над 40 държави по света, а идеята за производство на сок от рози ги извежда дори и на японския пазар. Иновации, непрекъсната модернизация на производствения процес и богата продуктова гама, добрият маркетинг и мениджмънт заслужено отреждат призванието на „Филикон-97“ лидер на пазара.https://www.marica.bg/images/261/640_261796.jpeg

Коментари