2374
Следвайте ни

Ковид стрес за децата заради онлайн уроци и объркани родители

Присъственото обучение е решаващо за психиката на учениците, твърди Петя Горчева

viber icon

За спокойствието на децата и запазването на тяхната психическа устойчивост е решаващо присъственото обучение. Това е мнението на Петя Горчева, която е психолог и емоционален консултант, който работи с деца. 

Според нея хаосът в образователната система в ковид обстановката повлиява негативно върху тяхното психическо здраве. Затова е застъпник на тезата, че за малчуганите е най-добре да се върнат в клас, където ще бъдат по-организирани и ще развиват социални умения.

Като специалист по психология и психотерапия Петя Горчева изтъква, че поведението на родителите е от особено значение за това едно дете да остане спокойно. Обяснява, че в момента наблюдава проблеми при малките ученици, които се дължат именно на стреса, завладял родителите им. Притесненията при възрастните пък са провокирани най-вече от невъзможността да открият решение на кого да оставят детето, докато се обучава онлайн, тъй като не при всички хоум офисът е осъществима опция. В много от случаите бабите и дядовците също работят и не могат да се включат, а 

на родителите остава да жонглират с отговорностите.

Сериозна заплаха за менталното здраве и мотивацията в онлайн средата на обучение според Горчева обаче остава неудовлетворението, което много от подрастващите започват да изпитват. Поради технически и други проблеми учителите често не са в състояние да отчетат техните реакции, което нарушава процеса на комуникация и внася усещането, че детето не се е справило, правейки го апатично към образователната дейност. В присъствена форма такава опасност няма, тъй като общуването не е опосредствано, обяснява психологът.

Рискът за по-малките е най-голям, смята още специалистът, тъй като те не знаят кое е нормално и не могат да изградят навиците за придобиване на знания. „Много от тях се чувстват по-удобно вкъщи, където е зоната на комфорт и учителят не упражнява контрол. Така те лесно се разсейват, а това прави процеса на обучение непълноценен“, уточнява Горчева. Според нея случващото се крие сериозна опасност за бъдещето на едно цяло поколение, което не би било в състояние да взема информирани решения. Вина за това имат и част от родителите, които нерядко неглижират проблема, поставяйки децата си между собствените си претенции и изискванията в училище.

Заповедта за тестване като условие за връщане в клас пък също обърква малчуганите, които започват да се питат защо могат да виждат приятелчетата си, когато ходят на спорт и други извънкласни дейности, а за да присъстват в училище се налага да ги тестват. Също така се случва да започнат да се сравняват, недоумявайки 

защо едни са в клас, а други продължават да са си вкъщи, където е по-уютно. 

Освен това, фактът, че учителят в момента влиза в много различни роли като например тестващ, допълнително задълбочава проблема с изчезващото уважение към преподавателите.

Горчева отчита, че повечето от малчуганите вече знаят, че тестовете са безболезнени и не отнемат време, и затова не се притесняват от тях. Най-важен фактор за отношението им към изследването обаче остава приемането от страна на родителите. Ако майката и таткото са тревожни по повод тестовете, то тогава и децата ще се безпокоят, посочва тя.

За причините някои от родители да застават срещу практиката децата им да бъдат изследвани специалистът казва, че засягат информираността. В момента липсва отговор на това какво се случва, ако дадено дете даде положителна проба. Именно това според нея настройва родителите срещу тестването. Горчева предупреждава, че неяснотите в това отношение може да нанесат сериозни травми върху децата, в случай че бъдат отделени като прокажени от останалите в клас, докато техен родител дойде.

Освен това тя обяснява съпротивата при родителите и с функциониращия сив сектор на икономиката у нас. В този контекст много от семействата се притесняват, че ще бъдат поставени под карантина при положителна проба на детето в училище, което ще остави домакинството без доходи.

Опазването на менталното здраве на децата определя необходимостта от психологическа оценка на проблемите на образованието.  За да бъде максимално полезна, здравната система трябва да работи в синхрон със социалната дейност. 

Децата приемат ковид за нещо нормално, 

казва Петя Горчева, и затова възрастните не трябва да ги стресират. Важно е родителите да преодолеят притесненията си, за да не обременяват малчуганите.

Сложната обстановка кара все повече хора да потърсят психологическа помощ. От друга страна обаче, Петя Горчева отчита положителната тенденция за преодоляване на стигмата и осъзнаване на нуждата да се поговори със специалист. Споделя, че все повече родители се обръщат към нея при регистриране на промяна в поведението на децата. Сигнали за необходимост от намеса на специалист са нарушения в съня, спад в успеха в училище, както и отключване на различни страхове у децата като например страх от това да остават сами и да търсят постоянното присъствие на възрастните.

 

Петя Горчева има самостоятелна практика като специалист eмоционален консултант в Пловдив. По образование е психолог, семеен терапевт, арттерапевт и е завършила приложна психология в Пловдивския университет и психотерапия в Медицинския университет. Освен това е магистър по невро-лингвистичното програмиране (НЛП) и е обучавана от водещи учители от Европа и Америка.

Живка Гецова

Живка Гецова

Сътрудник

Живка Гецова е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“. По-късно прави магистратура по международна сигурност в Sciences Po, Париж, с насоченост към въпроси от сферата на глобалното здраве. Работила е за две европейски агенции и има опит в различни медии в страната и чужбина.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (4)

Цецо

Цецо

16.12.2021 | 20:35

Учителите предпочитат онлайн, те отдавна не са будители!

Отговори
0 1
родител

родител

16.12.2021 | 20:01

Как пък не се сетиха психолозите да обърнат малко внимание и на учителите, да ги посъветват как адекватно да се държат с децата, които са онлайн. Пълна липса на внимание към учениците вкъщи - липса на споделени екрани, лоша интернет връзка, никаква комуникация освен проверката за присъствие, липса на задания за домашна работа. Всеки един ученик трябва да разчита на съучениците си да му пращат какво е писал учителят на дъската, каква е домашната работа. Качеството на т.нар. ОРЕС е никакво. Изглежда целта на учителите, психолозите и директорите е да принудят родителите час по-скоро да върнат децата си в клас, а не да осигурят качествено онлайн обучение. Г-жа Горчева едва ли не иска да ни внуши, че родителите са необосновано стресирани и трябва да взимат пример от децата как да се справят със стреса. Благодарение на тази невежа намеса на психолозите, ежедневните подобни статии по медиите и тяхното непрекъснато натякване за ползите от присъственото обучение, стресът и върху учителите (които са в рискова група за ковид) и върху родителите се увеличи многократно. Но в крайна сметка именно те са тези, които носят отговорност за здравето на децата и на всички вкъщи, те са тези, които плащат по една хилядарка минимум за тестове и лечение от Ковид, те са тези, които трябва да обясняват на децата си, че в живота не винаги нещата се развиват както им се иска и както са свикнали, а трябва да се научат правилно да възприемат трудните ситуации, да бъдат адаптивни, търпеливи, да понасят ограничения и да мислят и за другите . Психолозите няма да ги научат на нищо подобно.

Отговори
5 1
Сорос

Сорос

16.12.2021 | 15:18

Такава е целта на моите НПО-та. В момента тя съвпадна със събратята ми - фарма-чифутите. Нямате никакви шансове. Забравете, че сте имали деца. Това не е нищо. Гледайте какво ще стане догодина след като ги ваксинират с ГМО-тата.

Отговори
2 4
ти с чиста храна ли си или с ГМО храна - то има само ГМО в магазина

ти с чиста храна ли си или с ГМО храна - то има само ГМО в магазина

16.12.2021 | 15:43

освен ако не си селянин и мааш пръшки с лук

Отговори
3 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?