Следвайте ни

40 специалисти борят пандемията от ковид психози

viber icon

Засиленото взаимодействие между неправителствения сектор, държавата и бизнеса предлага перспективи за справяне със здравни и социални проблеми в обществото - особено в контекста на бедствието covid-19. Това доказва опитът на пловдивския БЧК, който предоставя подкрепа както в кризисни ситуации, така и на изпаднали в безизходица хора.

По отношение на мястото си в обществената система от организацията коментират, че няма как един проблем да се реши едностранно, и затова инвестират усилия и целят да засилят синхрона си с институциите в страната. Това помага за запълването на определени дефицити, чието излизане на преден план е неизбежно в периоди на криза. Освен това, колаборацията позволява да се обединят силните страни на НПО сектора с тези на държавата и предприемачите и отговорът да съответства на нуждите до възможно най-висока степен.

Така например, когато ковид обърка обществения ред и

още при първото затваряне се оказахме в ситуация без аналог,

Българският червен кръст се намеси, за да попълни информационния вакуум. Тогава от организацията действат бързо, за да предоставят както психологическа подкрепа в трудния момент, така и достоверна информация за случващото се. Предимство за светкавичната реакция се оказва съществуващата телефонна линия на мобилните социални екипи, на която започват да отговарят психолози доброволци. По-късно услугата се развива като отделен Контактен център, а екипите на доброволци, които посещават нуждаещите се по адреси, продължават да функционират по своя начин.

Благодарение на гъвкавостта си, от БЧК успяват да осигурят 40 психолози, които покриват часовете от сутринта до 7 вечерта. Нуждата от подобна инициатива се потвърждава от прегряването на телефона.

Биляна Караджова, която е координатор на Контактния център, споделя, че хората в началото на локдауна звънели безразборно. Имало дни с по над 160 обаждания и затова от БЧК откриват втора линия. Това прави възможно да се поемат до 4 обаждания едновременно. В разширяването на дейността

В.З.: съществена роля  изиграва директорката на пловдивския Червен кръст Таня Георгиева,

която се заема с организационните въпроси и обезпечава работата на психолозите.

Помощта се оказва навременна. Много от търсещите помощ плачели и се чувствали като в капан заради липсата на информация. Като психолог Биляна Караджова обяснява реакциите с несигурността, която хората са изпитали в момента на стрес, когато връзката между логическото мислене и емоциите се къса.

Затова жизненоважна се оказва информацията, която психолозите дават наред с телефонните консултации. Те осъществяват взаимодействие с институциите на РЗИ и МВР на областно ниво и по този начин насочват притеснените граждани към кого да се обръщат по конкретни въпроси. Като доброволци те помагат на хората да се справят с паник атаки и различни реакции вследствие на напрежението. Заради масовата тревога много от обадилите се са отключили психосоматични състояния и припознават начина, по който се чувстват, като симптом на вируса. Затова от екипа им обясняват подробно какво се случва с тях.

Още в началото на инициативата се откроява и тенденцията да звънят българи от чужбина, които се притесняват за близките си у нас. Според Биляна Караджова те звънят най-вече от Щатите, Холандия и Германия. По тази линия се осъществява допълващата функция между Контактния център и услугите на Мобилни социални екипи. Доброволците, които ги формират, осъществяват връзката на терен с възрастни и болни хора или такива, намиращи се под карантина, за да не бъде оставен никой на произвола на съдбата в тежкото изпитание.

Въпреки че стресът в един момент пада и хората привидно свикват с новата ситуация,

горещата телефонна линия 0800 114 66 продължава да бъде активна.

Нужно е дейността <210> да бъде продължена, тъй като психолозите откриват засилена проява на посттравматични разстройства. Биляна Караджова обяснява, че е съвсем естествено отзвукът от кризисната ситуация да бъде регистриран със закъснение под формата на задълбочени депресивни състояния.

Затова развитието на идеята не спира до предоставянето на телефон. Разработва се специален софтуер благодарение на отпуснатото европейско финансиране, който позволява регистрирането на пропуснати обаждания и провеждането на обратни повиквания. Това е ценна възможност, тъй като невинаги може да бъде осигурен дежурен психолог, а повечето от обажданията търпят забавяне. Софтуерът, и по-точно телефонната централа в него, осигурява поемане на минимум 10 обаждания едновременно (от 10 различни оператори).  В тази връзка се разработва механизъм за координация по различните населени места, така че да се разпределят дежурствата.

Освен това се осигурява възможност за консултации лице в лице според необходимостта на клиентите. Такива срещи са безплатни и се провеждат в особено тежките случаи, когато става въпрос за близки на починал от ковид, които се намират в остра фаза на шок от преживяното.

Други сериозни проблеми, при които психолозите оказват подкрепа, са зачестилите разводи. Техният брой нараства главоломно с отпускането на мерките, споделя наблюденията си Биляна Караджова. Според нея кризата се е явила като катализатор за избухването на бомба от недоизказани преди това проблеми.

Освен това доста често, дори и в момента, се обаждат хора, които

търсят съвет как да помогнат на свой близък или приятел, който е потънал надолу след голямото затваряне.

Някои от тях молят психолозите да се свържат с човека. Това обаче не е възможно, тъй като от БЧК не могат да се намесват по своя инициатива.

Помощта се оказва навременна и необходима. За това свидетелстват самите случаи. Психолозите съдействат за това човек да чуе сам себе си и да размисли върху действията си, така че да приеме случващото се и да се адаптира според ситуацията. Обажданията потвърждават доверието и факта, че хората оценяват възможността да разговарят със специалист. Веднъж получили подкрепа, някои се обаждат и повторно при нужда. Освен това, друго доказателство за успеха на Контактния център са получените благодарности.

В момента услугата продължава да бъде активна като остава на разположение на всички, изпитали трудност и невъзможност да се справят психически с несгодите. Психолозите са подготвени да реагират на различни сигнали и да оказват съдействие както по повод на динамичната ковид обстановка, така и на пожарите, които преобърнаха живота на много хора, пострадали от тях напоследък.

Адекватната реакция на бързо еволюиращата криза от страна на БЧК дава пример за това колко необходимо е партньорството между различните сектори, за да се посрещнат бедствия от различно естество. Тя доказва, че в обществото ни съществуват механизми за обединение, когато нещо неочаквано се случва. Въпреки че от морална гледна точка държавата е отговорна за това да защити своите граждани, намесата на гражданското общество предлага по-преки пътища към възстановяването чрез своите ресурси.

 

Живка Гецова

Живка Гецова

Сътрудник

Живка Гецова е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“. По-късно прави магистратура по международна сигурност в Sciences Po, Париж, с насоченост към въпроси от сферата на глобалното здраве. Работила е за две европейски агенции и има опит в различни медии в страната и чужбина.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Неправителствения сектор - разбирай СОРОС

Неправителствения сектор - разбирай СОРОС

08.09.2021 | 14:14

Трябва да получи справедлива присъда и колкото по-бързо толкоз по-добре.

Отговори
1 0
Затварят кръга

Затварят кръга

02.09.2021 | 18:13

Да, кунчовците-мунчовци и кукуматематици я създават и после тия я борят!

Отговори
2 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?